تفرقه و خودبینی در حوزه‌، منجر به شکست است
کد خبر: 4147883
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
آیت‌الله کریمی جهرمی:

تفرقه و خودبینی در حوزه‌، منجر به شکست است

آیت‌الله کریمی جهرمی با تاکید بر اینکه یکی از عمده‌ترین وظایف این است که وقار و شان حوزه‌ علمیه حفظ شود، گفت: باید مراقبت نمود تا حرکات و سکنات اهل حوزه از اعاظم تا طلاب پایه‌های پایین، همه نمودار وقار و عظمت حوزه باشد. 

تفرقه و خودبینی در حوزه‌، منجر به شکست است/ لزوم حفظ شان حوزهبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر آیت‌الله کریمی جهرمی، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار با این مرجع تقلید گزارشی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه و برنامه‌ سفر به عتبات عالیات و دیدار با علما و طلاب حوزه‌ علمیه نجف اشرف، ارائه داد.

آیت‌الله کریمی جهرمی نیز با تقدیر و تشکر از مدیر حوزه و مسئلت مزید توفیقاتشان، گفت: بسیار خوشحالم که خداوند متعال، حضرت‌عالی را موفق به خدمت به حوزه‌ای که انسان‌های والایی در این جا پرورش پیدا کردند و توانستند در دنیا اثرگذار باشند، کرده است و امیدوارم  بتوانید روز به روز، دنیا را بیشتر متوجه خدمات حوزه و ارزش و اعتبار آن کنید.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه، با بیان اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه، افزود: در حقیقت، حوزه‌های علمیه ودیعه‌الله و ودیعه حضرت ولی‌عصر امام زمان(عج) است؛ آن هم از ودایع بسیار ارزشمند و پر بهایی که جا دارد انسان برای حفاظت از آن، انواع زحمت‌ها و مرارت‌ها را تحمّل کند تا مرکز پخش انوار الهی، افاضات معنوی، نورافشانی مکاتب انبیاء و اولیاء و ائمه هداة مهدیین سلام الله علیهم اجمعین باشد. بنابراین باید افتخار کنیم که بتوانیم در این راه گامی برداریم. 

این مرجع تقلید در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، حفظ شأن و وقار حوزه را بسیار مهم دانسته و افزود: یکی از عمده‌ترین وظایف این است که وقار و شأن حوزه‌ علمیه حفظ شود. باید مراقبت نمود که حرکات نامناسب با شأن حوزه از طلاب صادر نشود و حرکات و سکنات اهل حوزه از اعاظم تا طلاب پایه‌های پایین، همه نمودار وقار و عظمت حوزه باشد. 

2 محور فعالیت حوزه

استاد حوزه علمیه قم، در ادامه با اشاره به حدیث ارزشمند ثقلین بیان کرد: مطلب مهم دیگر اینکه باید ملاک حوزه، دو محور ارزشمند باشد که رسول خدا(ص) در روزهای آخرین عمر شریفشان، امت را به آن سفارش فرمودند؛ این دو محور کتاب‌الله و اهل‌بیت پیامبر(ص) است و باید سعی و تلاش شود که همه کارها و برنامه‌ها، از این دو محور خارج نشود.

وی در بخش دیگری از این دیدار، با اشاره به سفر مدیر حوزه‌های علمیه به عتبات عالیات و دیدار با مراجع، علما و اساتید و فضلای عراق، تصریح کرد: مطلب بسیار ضروری و مهم در این عصر، هم‌گام و هم‌نوا بودن همه حوزه‌ها بالاخص دو حوزه اصیل و بسیار گران‌بهای نجف‌ اشرف و قم است.

وی افزود: در این هدف بزرگ و والایی که داریم نباید فقط خود را ببینیم؛ بلکه باید همه یکنواخت به سوی کمال در حرکت باشیم؛ مبادا خدای ناکرده کسانی خلاف این هدف مقدس، دیگری را متهم به کم‌سوادی و بی‌نشاطی و دیگر مسائل کنیم.

آیت‌الله کریمی جهرمی بیان کرد: این را بدانیم که هدف همه ما، حفظ این ودیعه امام زمان ارواحنا فداه است و همگان در این هدف، مشترک هستیم و با هم در حال حرکت و پیشرفت و کمک‌کار هم خواهیم بود.

لزوم حفظ وحدت

ایشان در ادامه توصیه‌های خود، با اشاره به اهمیت حفظ وحدت در برنامه‌های داخلی حوزه علمیه، سیره علما و بزرگان سلف در این جهت را نیز مهم دانست و تاکید کرد: متأسفانه گاهی اوقات، کارهایی انجام می‌شود که از آن، تحزب و تجزیه قوا و نیروها کاملاً احساس می‌شود. این جهت، ضرر بسیاری برای حوزه دارد و موجب از بین‌رفتن پایگاه اجتماعی آن در میان مردم خواهد شد. کاری کنید که جنبه‌های اخلاق فاضله و وحدت و یکرنگی و صفا در حوزه‌ها نمودار و آشکار باشد.

آیت‌الله کریمی جهرمی، نتیجه تفرقه و خودبینی‌ها در حوزه‌ها را شکست دانست و افزود: علمای بزرگ ما در این راه و برای حفظ حرمت حوزه‌ها و پیشبرد اهداف مقدّسی که داشتند، ایثار و از خودگذشتگی می‌کردند؛ خود را واقعاً نمی‌دیدند و آنچه برایشان مهم بود هدف الهی و حفظ دین بود لذا احترام کامل برای دیگر علما قایل بودند و در شرایط حساس و مهم آنها را بر خود مقدّم می‌داشتند.

وی با بیان اینکه این تجزیه قوای موجود در حوزه‌ها، کار را به جایی می‌رساند که حوزه از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود، اظهار کرد: این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که در طرح‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه طرح می‌شود یا در مقام اجرای آن هستید، فکر و تلاش اصلی‌ شما، رضایت ذات اقدس الهی باشد؛ حتی آن‌قدر در این مرحله پیشرفت داشته باشید که برای خدا، بتوانید از خواسته خود نیز عقب‌نشینی کنید.

انتهای پیام
captcha