شکست پروژه آمریکا در منطقه به دنبال توافق تهران ‌ـ ریاض
کد خبر: 4147842
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
معاون دبیرکل حزب الله لبنان مطرح کرد

شکست پروژه آمریکا در منطقه به دنبال توافق تهران ‌ـ ریاض

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان تأکید کرد: اعلام نارضایتی آمریکا از توافق ایرانی ـ سعودی و تغییرات ایجاد شده در موازنه جدید قدرت در منطقه، بدین معناست که پروژه این کشور در منطقه با شکست مواجه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم تحت عنوان «لبنان.. انتخاب رئیس‌ جمهور» در برنامه «ضیف و حوار»(میهمان و گفت‌وگو) درباره تحولات اخیر در منطقه و تغییرات در موازنه قدرت به ویژه پس از توافق ایرانی ـ سعودی در منطقه و شکست پروژه آمریکایی و اسرائیلی سخن گفت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحولات اخیر موجب ایجاد تغییرات ریشه‌ای در صحنه عمومی منطقه خواهد شد؟ گفت: شکی نیست که توافق ایران و عربستان منطقه را از مرحله‌ای به مرحله دیگر منتقل کرد و آن را در مقابل استراتژی جدیدی که مبتنی بر تفاهم، همکاری و ثبات سیاسی است، قرار داد. منطقه پس از توافق ایران و سعودی، بحران فلسطین را به عنوان یک بحران واقعی در اولویت‌های خود قرار داد تا مانع از استمرار اشغال این سرزمین شود.

شیخ نعیم قاسم افزود: آمریکا به صراحت اعلام کرد که از این توافق و تحولات ناشی از آن راضی نیست، این به آن معناست که پروژه آمریکا در منطقه با شکست مواجه شده است آن هم در زمانی که واشنگتن در جنگ بین روسیه و اوکراین و مسئله چین گرفتار است. کشورهای منطقه و جنبش های آزادیبخش باید از این فرصت به‌طور مثبت به نفع منطقه استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتحاد عربستان با ایران با چراغ سبز آمریکا انجام شد؟ یا آنکه به خاطر کاهش شدید نفوذ آمریکا در منطقه است؟ تصریح کرد: آمریکایی‌ها از توافق عربستان و ایران راضی نیستند، آمریکا خواستار این توافق نبود اما مانع آن نیز نشد، البته دلیل اصلی این توافق آن بود که عربستان سعودی متوجه شد آمریکا محافظ واقعی پروژه‌های عربستان در منطقه نیست و نمی‌تواند امنیت عربستان را در صورت وقوع تنش در منطقه تأمین کند.

نعیم قاسم افزود: عربستان بر این باور است که ادامه بحران به‌ویژه در یمن منجر به ایجاد خلل در پروژه‌اش تحت عنوان چشم‌انداز 2030 می‌شود و تداوم بحران در سوریه منجر به بر هم خوردن اوضاع خواهد شد. علاوه بر این سلطه‌طلبی رژیم اسرائیل به معضلی در منطقه تبدیل و باعث شده که به حملاتش علیه فلسطینیان ادامه دهد و هیچ قدم مثبتی برای حل این مشکل بر ندارد و همزمان خواستار عادی‌سازی با عربستان و کشورهای عربی نیز باشد بدون آنکه بخواهد امتیازی به فلسطینیان بدهد. همه اینها نشان می‌دهد که عربستان سعودی متوجه شده است که ادامه راهکار قبلی برایش مناسب نیست و با چشم‌انداز 2030 همخوانی ندارد.

وی گفت: سعودی‌ها به رغم مخالفت آمریکا با این اقدام، به غیر از توافق ایران و عربستان، اقدامات دیگری مانند گسترش روابط با چین و روسیه را انجام دادند که برخلاف میل آمریکایی‌هاست اما آمریکا دیگر نمی‌تواند کاری برای ممانعت از آن انجام دهد.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: آمریکا هرگز قبول نمی‌کند که منطقه بر خلاف راهبردها و تاکتیک‌هایش به حرکتش ادامه دهد لذا در جستجوی روش‌ها و راه‌هایی برای ممانعت از این پروژه‌ها خواهد بود، اما سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا واشنگتن می‌تواند این کار را انجام دهد و آیا توانایی‌های کافی برای تغییر در منطقه را دارد؟ آن هم در حالی که اوضاعش بسیار نابسامان است، با رژیم صهیونیستی به شدت اختلاف دارد و گرفتار مسئله اوکراین و موضوعات بین‌المللی است. به همین دلیل بعید می‌دانم که آمریکا بتواند رویکرد توافقی فعلی در منطقه را تغییر دهد اما به طور حتم برای مانع‌تراشی در مسیر آن اگر بتواند تلاش خواهد کرد.

وی درباره تأثیر توافق ایران و عربستان بر روابط حزب الله با عربستان سعودی گفت: هیچ رابطه و در عین حال هیچ تنشی ميان حزب الله و عربستان سعودی وجود ندارد، بنابراین اینکه این توافق بعدها بر وضعیت لبنان و روابط با عربستان تأثیر بگذارد، این امکان وجود دارد؛ اما مدتی طول می‌کشد تا گام‌های دوجانبه برای پیشرفت بین عربستان سعودی و ایران برداشته شود. مسئله لبنان اکنون تنها از نظر روحی تحت تأثیر این توافق قرار گرفته است؛ منطقه اینک رو به ثبات بوده و شایسته آن است که این ثبات بر لبنان منعکس شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.

شیخ نعیم قاسم افزود: زمانی که منطقه با دو قطب اصلی خود یعنی ایران و عربستان به توافقی جدی برسد و به طور مؤثر و سریع اجرایی شود، قطعاً برای همه کشورها و مردم منطقه بازتاب خواهد داشت، زیرا این دو کشور تأثیر زیادی بر اوضاع منطقه دارند.

انتهای پیام
captcha