تشدید تنش بین ایران و افغانستان توطئه آمریکایی است / تهران و کابل هوشیارند
کد خبر: 4144354
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم:

تشدید تنش بین ایران و افغانستان توطئه آمریکایی است / تهران و کابل هوشیارند

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی با اشاره به دست داشتن عوامل آمریکایی در پشت پرده اختلاف بین طالبان با تهران گفت که با این حال دو طرف فریب توطئه آمریکایی‌ها برای فتنه‌انگیزی را نخواهند خورد.

به گزارش ایکنا به نقل از رأی الیوم، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در یادداشتی در خصوص تنش بین ایران و طالبان و درگیری مرزی اخیر تأکید کرد که در شرایط تحولات منطقه و توافق ایران و عربستان، کابل و تهران فریب نقشه آمریکا برای فتنه‌انگیزی بین شیعه و سنی را نخواهند خورد.

در این یادداشت آمده است: شاید حادثه درگیری نیروهای مرزی ایران با افغانستان منجر به قربانی شدن دو سرباز ایرانی و یک افغانستانی شد، اتفاقی عادی باشد که در بسیاری از کشورهای دیگر هم چنین اتفاقی تکرار شده است، اما با توجه به تشدید تنش بین دو همسایه مسلمان، به دلیل اختلافات آبی و  وجود رد پای آمریکایی‌ها برای ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای بین دو کشور موضوع جدی‌تر می‌شود.

در ادامه آمده اسـت: با پایان اشغالگری آمریکا در افغانستان که از اکتبر 2001 تا 20 سال ادامه داشت در 26 فوریه گذشته، ایران سفارت افغانستان در تهران را به طالبان تحویل داد و در طول همه این سال‌ها میزبان هزاران آواره افغانی در طول جنگ بوده است.

به باور نویسنده حضور عوامل بیگانه در پشت پرده اختلاف بین ایران و طالبان و حضور برخی عناصر افراطی در طرف طالبان که از سوی طرف‌هایی به ظاهر اسلامی حمایت می‌شوند و از سر مسائل طائفه‌ای دشمن ایران و مذهب شیعه هستند، می‌خواهند بنزین بر آتش اختلافات بین تهران و کابل بریزند و تنش‌ها را به بهانه اختلاف حقوق منابع آبی بین دو طرف شدت بخشند بخصوص که مقامات ایران تأکید دارند که طالبان توافقنامه سال 1973 را نقض کرده و سهم آب ایران از رود هلمند را کاهش داده است.

نویسنده افزود: پس از درگیری‌های مرزی در شبکه‌های اجتماعی برخی عناصر افراطی طالبان شعارهای مسموم طائفه‌ای سر دادند، اما چیزی که بیم آن می‌رود این است که آمریکا و برخی مزدوران عربی آن می‌خواهند افغانستان صحنه جدیدی برای فتنه طائفه‌ای سنی و شیعه باشد به نحوی که دو کشور را به صحنه جنگی ویرانگر مبدل کنند آن هم پس از اینکه نقشه‌هایشان با مصالحه بین ایران و عربستان ناکام ماند و به آشتی تاریخی بین دو مذهب شیعه و سنی نیز منجر شده است.

نویسنده تاکید کرد: ما معتقدیم که جنبش طالبان و مقامات ایرانی هرگز در دام چنین فتنه طائفه‌ای اسیر نخواهند شد آن هم پس از روابط مثبت و نزدیکی و همکاری که بین دو کشور به وجود آمده است و از یاد نمی‌بریم که یکی از رهبران برجسته طالبان پس از اخراج نظامیان آمریکایی از افغانستان در سال 2021 با سفر به مزار شریف در مراسم دینی اهالی قبایل شیعه هزاره آنجا حضور یافت.

رأی الیوم در پایان آورده است: کاخ سفید که پس از 20 سال اشغال افغانستان چیزی جز شکست و خسارت دو تریلیون دلاری نصیبش نشد، با روشن کردن فتیله جنگ طائفه‌ای بین جنبش پیروز طالبان و ایران به عنوان دشمن خطرناک آمریکا می‌خواهد شکست خود را تلافی کند و جای تأسف است که برخی کشورهای عربی از این سناریوی خونین در پس پرده حمایت می‌کنند، اما امید داریم که مسئولین طالبان و ایران با خردمندی این فتنه را در نطفه خفه می‌کنند.

انتهای پیام
captcha