«معلم» مهندس تحول جامعه است + فیلم
کد خبر: 4137419
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
حجت‌الاسلام محمدحسنی:

«معلم» مهندس تحول جامعه است + فیلم

رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش در آئین تجلیل از ۳۶۰ معلم و مربی قرآن دوره‌های آموزشی حین خدمت تمامی مناطق نیروی دریایی گفت: معلم در سه حوزه تعلیم، تربیت و تحول فرد و جامعه نقش دارد. دانش، بینش و گرایش جامعه مرهون معلم است. معلمان، مهندسان و معماران آموزشی و پرورشی و تحولی جامعه هستند.

آیین تجلیل از ۳۶۰ معلم و مربی قرآن دوره‌های آموزشی حین خدمت تمامی مناطق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم، آیین تجلیل از ۳۶۰ معلم و مربی قرآن دوره‌های آموزشی حین خدمت تمامی مناطق نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش و امیردریادار شهرام ایرانی، فرمانده نداجا و سایر مسئولان و مدیران این نیرو در مسجد این ستاد برگزار شد.

این مراسم که با پخش زنده به صورت دورسخن (وبیناری) از تمامی مناطق نیروی دریایی همراه بود با تلاوت آیاتی از قرآن توسط ناوبان‌یکم محمدرضا احدی از قاریان ممتاز نداجا آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین صنعت‌پور، رئیس اداره عقیدتی - سیاسی نداجا طی سخنانی گفت: شورای عالی برنامه‌های قرآنی نداجا سال گذشته سه جلسه با مصوباتی را برگزار کرد. کلاس‌های سه‌شنبه‌های قرآنی همراه با برگزاری مسابقات تسنیم (با سرفصل‌های سازمانی) ویژه کارکنان پایور و وظیفه، فرماندهان و مدیران نیرو و شوراهای ستادی یگان‌ها به صورت دورسخن برگزار شد.

صنعت‌پور به اجرای طرح قرآنی تسنیم ویژه کارکنان وظیفه در سه مرحله در سال اشاره کرد و افزود: طرح تسنیم با هدف پیوند قرآنی سربازان وظیفه و تبیین معارف قرآنی و آموزه‌های آن انجام می‌شود که در هر مرحله حدود چهار هزار و 500 سرباز شرکت داشتند.

رئیس اداره عقیدتی - سیاسی نداجا ادامه داد: رصد هفتگی کلاس‌های قرآنی از سوی مرکز قرآن، عترت و نماز، ارزشیابی و تجلیل از معلم‌های برتر به صورت ماهانه و براساس شاخص‌های معین، تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف چون سازمان دارالقرآن‌ الکریم به منظور برگزاری دوره‌های آمادگی و آموزشی فشرده و رشد ۶۷ درصدی در کسب مقام مسابقات، اجرای طرح دانشجو مربی به منظور تربیت مربیان اثرگذار از دیگر عملکردهای کارنامه قرآنی نداجا است.

وی به برگزاری دوره ارتقا و توانمندسازی ویژه ۲۱۰ نفر از مربیان قرآن اشاره کرد و افزود: مدرسه قرآنی مجازی با ۲۵ کلاس آموزش تخصصی، اجرای طرح جامع ارزیابی رهپویان وحی ویژه حافظان و مشارکت حدود دو هزار و 730 نفر در طرح حفظ از نیم جزء تا کل، انعقاد تفاهم‌نامه پرداخت شهریه نیم‌بها به علاقه‌مندان به حضور در مدرسه حفظ و راه‌اندازی مدرسه قرآنی ثقلین از دیگر برنامه‌های قرآنی این اداره در سال 1401 بوده است.

صنعت‌پور گفت: ۲۱۰ کلاس ضمن خدمت ویژه کارکنان پایور و برگزاری حلقه‌های محبت و معرفت با حضور دانشجویان افسری، برگزاری 85 کارگاه توانمندسازی و مهارت‌آموزی اساتید قرآنی، طرح ارزیابی و صحت قرائت نماز و برگزاری 800 کلاس‌ ارشادی برای مجردها در سال گذشته از جمله برنامه‌های قابل اشاره است.

سپس حجت‌الاسلام محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد معلم شهید آیت‌الله مطهری و تبریک روز معلم و کارگر، درباره جایگاه و منزلت معلم از نگاه اسلام گفت: در هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای معلم، احترام قائل نشده‌اند. احترام اسلام به معلم، منحصر به فرد و بی‌بدیل است. در اثبات این گفته می‌توانیم به تعابیر معصومین(ع) در این زمینه استناد ‌کنیم.

وی درباره جایگاه منحصر به فرد معلم ادامه داد: معلمی قائم‌مقامی خدا بر بندگان است. چون بعد از پیامبران امر تعلیم و تربیت را عهده‌دار شده‌اند و معلمی هم شغل انبیاست. امام خمینی(ره) اهل شعار نبودند و جز حقیقت نمی‌گفتند. اینکه ایشان فرمودند «معلمی شغل انبیاست» یعنی منزلت بالایی برای آن قائل بودند. بنابر این معلم‌ها هم رسالت‌های رسولان الهی هستند. همانطور که پیامبر(ص) فرمودند «إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما؛ من معلم برانگيخته شدم».

حسنی افزود: حق معلم هم‌تراز حق پدر و حتی در برخی از تعابیر از پدر بالاتر است. امام رضا(ع) فرمودند: «معلم خوبی‌ها، قائم مقام پدر است» و بر متعلم واجب است که مثل آن چیزی که از پدر بر گردن اوست به معلم بدهکار است. دعای پدر در حق فرزند مانند دعای پیامبر در حق امت است. جایگاه پدر در خانواده مانند جایگاه پیامبر(ص) در امت است، اگر این موارد را به درستی درک کنیم شاهد این تلخی‌های ناگوار در جامعه نیستیم. پس باید حق معلم را بشناسید و به آن عمل کنید. معلم مجموعه‌ای از حقوق اخلاقی، فقهی، اقتصادی و ... دارد.

وی با تأکید بر اینکه پیامبران و اولیای دین، خط قرمز ما هستند و پدران و معلمان باید خط قرمز جامعه محسوب شوند و باید به این نگاه به آنها نگاه کنید، بیان کرد: حضرت امام(ره) آنچنان به معلمان خود احترام می‌گذاشتند که هنگامی که می‌خواستند از اساتیدشان نام ببرند عبارت «روحی لک الفدا» نام می‌برد. چون معلم، قائم مقام پدر است و حال آن که در سایر مکاتب این جملات و کلمات طلایی و نورانی در شأن و منزلت معلم به مانند اسلام نیست.

حسنی اضافه کرد: پیغمبر دعاگوی معلم است. چنانکه پیامبر در حق معلم فرمودند: «إنَّ مُعَلِّمَ الخَيرِ يَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأرضِ، و حِيتانُ البَحرِ، و كُلُّ ذی رُوحٍ فِی الهَواءِ، و جَميعُ أهلِ السَّماءِ و الأرضِ؛ جنبندگان زمين و ماهيان دريا و هر جاندارى در هوا و همه اهل آسمان و زمين براى آموزگار خوبيها آمرزش مى‌طلبند» یا در جای دیگر فرمودند: «اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم فی كَسبِهِم؛ خدايا! آموزگاران را بيامرز؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن». عمر معلمان را طولانی گردان چون به جامعه خیر می‌رسانند و وجودشان برای جامعه برکت و نور است.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ مکتبی جز اسلام معلمی اینگونه شرافت ندارد، تصریح کرد: باید این احادیث ترویج شود که جامعه بدانند، معلم نعمت بی‌نظیر خدا به جامعه بشری است. اینکه کل هستی دعاگوی معلم است، این سعادت بزرگی است پس معلم بسیار عزیز و محترم است و ما هم هم‌گام، هم‌نوا و همسو با کل هستی و هم‌نوا با خاتم‌الانبیا(ص) باید قدردان این موجود کریم، شریف و محترم باشیم. فردی که قدرشناس معلم نباشد، قدرشناس خدای خود نخواهد بود «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق».

رئیس سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش در پاسخ به این سؤال که چرا اسلام برای معلم به این اندازه احترام قائل است؟ اضافه کرد: چون معلم در سه حوزه تعلیم، تربیت و تحول فرد و جامعه نقش دارد. دانش، بینش و گرایش جامعه مرهون معلم است. «یعلمهم»، «یزکیهم» و ... . اگر به حرف معلم عمل کنید، متحول می‌شوید و قطعاً این تحول و حیات شامل حیات الهی و معنوی است که مدیون معلم هستیم و متفاوت با حیات طبیعی است. پس معلمان، مهندسان و معماران آموزشی و پرورشی و تحولی جامعه هستند.

حسنی تصریح کرد: اگر هر فرد و جامعه در این سه حوزه آموزشی، پرورشی و تحول به آنچه که لازمه است، برسد، آن هنگام موفق است و اگر نرسد، متوقف است و دچار مرگ تدریجی اجتماعی شده است. پس ما رشد و تعالی و تکامل فردی و اجتماعی را مدیون معلمان هستیم. البته این معلم قید دارد و مطلق نیست.

وی با اشاره به اینکه معلم خیر با معلم شر متفاوت است، بیان کرد: آنچه که با استناج از روایات و احادیث بر می‌آید تکریم و تجلیل برای معلم الخیر است نه معلم الشر. معلم خیر و نیکی دارای پاداش غیرحساب است، اما معلم شر و معلمی که موجب گمراهی شود، کیفرش نیز بی‌نهایت است.

حسنی تأکید کرد: امیدوارم خدا کمک کند ما همیشه معلم خیر باشیم تا خدا نیز ما را به این اندازه تکریم و تجلیل کند.

به گزارش ایکنا، حسن ختام این مراسم تجلیل از مدیران و معاونان نداجا بود که با همت خود امور قرآنی را در صدر برنامه‌ها قرار دادند و با ارزش‌گذاری ویژه گام‌های مثمرثمری در راه‌اندازی مدرسه قرآنی برداشتند؛

  •  امیردریادار دوم ستاد علیرضا محمدی
  • امیردریادار دوم سهراب صادق
  •  امیردریادار دوم محمد سلطان‌آبادی

 همچنین از ۱۴ نفر از معلمان روزهای سه‌شنبه و مربیان دروس حین خدمت عقیدتی ـ سیاسی به نمایندگی از ۳۶۰ معلم منتخب تجلیل شد؛

  • ناخدادوم اسکندر احرار
  • ناوبان‌یکم محمدرضا احدی
  • ناوبان‌یکم سیداحمد حسینی
  • کارمند داوود احمدپور
  • ناخداسوم جاسم مطور
  • ناخداسوم اسماعیل نقدی
  • کارمند رضا جعفری
  • ناوسروان حامد محمدی‌فر

طی هفته گرامیداشت مقام معلم در مجموع با همت فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از 850 معلم در مناطق تجلیل می‌شود.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha