شرایط استجابت دعا در سوره «غافر»+ تلاوت
کد خبر: 4127326
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
سوره‌های قرآن/ 40

شرایط استجابت دعا در سوره «غافر»+ تلاوت

خداوند در آیه 60 سوره غافر (بخشاینده) تاکید می‌کند «مرا بخوانید تا شما را استجابت کنم»، بنابراین شرط پذیرش دعا این است که آن را از خدا بخواهیم.

سوره غافربه گزارش ایکنا، چهلمین سوره قرآن کریم «غافر» نام دارد. این سوره با 85 آیه در جزء 24 قرار گرفته است. سوره غافر که از سوره‌های مکی است، در ترتیب نزول، شصتمین سوره‌ای است که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

«غافر» به معنای خطاپوش و بخشنده است. غافر یکی از صفات خداوند است که در آیه سوم این سوره آمده و به همین علت، «غافر» نام گرفته است.

محور اصلی این سوره، باطل نشان‌دادن جدال کافران برای از بین بردن حقی (قرآن) است که بر آنان نازل شده است. بنابراین خداوند عاقبت تکذیب‌کنندگان پیامبران و آیات الهی و هم عذاب‌های وعده‌ داده شده به آنان را یادآوری می‌کند.

مباحث این سوره را می‌توان در این موضوعات خلاصه کرد؛ آیات ابتدایی این سوره توجهی به خداوند و برخی نام‌های نیکوی او است؛ سپس به تهدید کافران به عذاب‌های دنیایی و آخرتی می پردازد و در ادامه به داستان موسی(ع) و فرعون و بیان داستان مؤمن آل فرعون اشاره می‌کند.

نشانه‌های اثبات توحید و باطل‌بودن شرک و دعوت پیامبر به شکیبایی و ذکر گوشه‌ای از نعمت‌های الهی از دیگر مباحث این سوره است. در این سوره همچنین بر مسافرت به سرزمین‌های مختلف به منظور عبرت گرفتن از گذشتگان تأکید شده است.

آیات ۲۸ تا ۴۵ سوره غافر به داستان مؤمن آل فرعون می‌پردازد. مؤمن آل فرعون، پسرعمو و خزانه‌دار فرعون بود که در مدت عمر طولانی خود ایمانش را از فرعون پنهان می‌کرد. در زمان دعوت علنی حضرت موسی(ع)، مؤمن آل فرعون هم ایمان خود را آشکار کرد و در نهایت به دست فرعون کشته شد. دست‌ها و انگشتان او روی صلیب خشک و فلج شده بود و با همان حال به قومش اشاره می‌کرد و می‌گفت «از من پیروی کنید تا شما را به راه رشد و کمال هدایت کنم».

از دیگر موضوعات این سوره، استحابت دعا از سوی خداوند است. در آیه 60 سوره غافر آمده: «وَقَالَ رَ‌بُّکمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ: مرا بخوانید تا شما را استجابت کنم».

در تفاسیر درباره شرایط استجابت هم آمده است دعای چهار گروه اجابت نمی‌شود: کسی که در خانه نشسته و می‌گوید خداوندا مرا روزی ده؛ مردی که از دست همسرش ناراضی است و دعا می‌کند از دست او خلاص شود؛ کسی که اموالش را بیهوده تلف کرده و می‌گوید خداوندا به من روزی بده و کسی که بدون شاهد به کسی قرض داده است.

تلاوت وحید نظریان، قاری برجسته کرمانشاهی
 
غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ ﴿۳﴾
[كه] گناه‏ بخش و توبه‌پذير [و] سخت‏ كيفر [و] فراخ‏نعمت است‏ خدايى جز او نيست بازگشت به سوى اوست.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha