بحرین 2022؛ از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو تا کشوری ناامن برای صهیونیست‌ها
کد خبر: 4111348
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

بحرین 2022؛ از عادی‌سازی روابط با تل‌آویو تا کشوری ناامن برای صهیونیست‌ها

درحالی که سال 2022 سفرهای متعدد مقامات رژیم صهیونیستی به بحرین را شاهد بود، مردم بحرین به روش‌های مختلف مخالفت خود را با این سیاست آل خلیفه نشان دادند تا جایی که این امر به قرار گرفتن بحرین در زمره کشورهای ناامن برای اسرائیلی‌ها منجر شد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرآة البحرین، سال 2022 پر بود از فعالیت‌ها و بازدیدهایی که در راستای عادی‌سازی روابط بین بحرین و رژیم صهیونیستی انجام می‌شد و تلاش بر این بود که این موضوع به یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود و حتی کار به جایی رسید که کارمندان تحت فشار قرار می‌گرفتند تا در مراسمی که هیئت‌های اسرائیلی حضور دارند، شرکت کنند.

با این حال، اقدامات دولت بحرین با مخالفت قاطع مردمی با عادی‌سازی مواجه و این امر به قرار گرفتن بحرین در زمره کشورهای ناامن برای اسرائیلی‌ها منجر شد و تظاهرات اعتراضی در این کشور باعث شد تا مراسم عید حانوکا یهودیان در آن برگزار نشود.

سفرهای مقامات صهیونیست به بحرین

در سال 2022 تقریباً هر ماه یک مقام یا یک هیئت اسرائیلی به بحرین سفر می‌کرد؛ ابتدا خبرگزاری بحرین از تماس تلفنی وزیر کشور با همتای اسرائیلی خود و رایزنی درباره گسترش همکاری‌ها خبر داد. اما مهم‌ترین ملاقاتی که در این زمینه صورت گرفت دیدار بین بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود که در ماه فوریه به بحرین سفر کرد؛ دیداری اعلام نشده که در جریان آن وی با وزیر دفاع، فرمانده ارتش، ولیعهد و پادشاه بحرین دیدار داشت. پس از آن هم نفتالی بنت، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با پادشاه و ولیعهد ملاقات کرد. همچنانکه در ماه مارس آویو کوخافی، رئیس ستاد کل اسرائیل، به بحرین سفر کرد و در پایان هم اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیسی بود که در ماه دسامبر به بحرین آمد.

در تمام این سفرها مورد قابل توجه این بود که کارمندان بحرینی تحت فشار مقامات مجبور بودند در مراسمی که برای اسرائیلی‌ها ترتیب داده می‌شد حضور داشته باشند.

مخالفت با عادی‌سازی

علی‌رغم همه این فشارهای اعمال شده از سوی آل خلیفه برای عادی‌سازی، بحرینی‌ها به شدت مخالفت خود با عادی‌سازی را در سطوح مختلف اعلام کردند که مهم‌ترین آن‌ها راهپیمایی‌های مردمی بود که در طول سال به مناسبت‌های مختلف انجام می‌شد؛ به‌ویژه در روز جهانی قدس و نیز در پی هجوم و هتک حرمت مسجدالاقصی در ماه آوریل و پس از شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی و همینطور راهپیمایی‌هایی که به صورت شبانه برگزار می‌شد.  

در داخل زندان‌ها نیز زندانیان سیاسی مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی ابراز داشتند که از آن جمله می‌توان به مواضع ضد اسرائیلی عبدالهادی الخواجه، فعال برجسته حقوق بشر بحرین، اشاره کرد که در حیاط زندان شعارهای ضد اسرائیلی سرداده و سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بحرین را محکوم کرد.

در خارج از بحرین هم شخصیت‌هایی مثل شیخ عیسی قاسم و جمیعت اسلامی الوفاق بیانیه‌هایی را در محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صادر کردند.

نتایج مخالفت مردمی با عادی‌سازی

به رغم اقدامات صورت گرفته و گام‌هایی که از سوی مقامات دو طرف در جهت عادی‌سازی روابط برداشته شد، اما واکنش‌ها در بحرین به گونه‌ای بود که شرایط برای فعالیت عادی اسرائیلی‌ها مهیا نشد و در نهایت هم شورای امنیت اسرائیل مجبور شد بحرین را در رده کشورهایی معرفی کند که بیشترین خطر را برای مسافران اسرائیلی دارد.

البته مخالفت‌های مردمی با عادی‌سازی خشم مقامات بحرینی را درپی داشت و آن‌ها با تمام مسئولان و کارمندانی که در راستای سیاست‌ها و اهدافشان نبودند برخورد می‌کردند.

در چنین فضایی بود که سال 2022 درحالی به پایان رسید که رؤیاهای حاکمان بحرین برای پیداکردن دوستانی جدید برای خود به سرانجام نرسید. درست است که اسرائیل روابط دیپلماتیک و نظامی با بحرین برقرار کرد، اما در نفوذ به داخل جامعه بحرین توفیقی نداشت و نتوانست عادی‌سازی روابط را در سطح مردمی پیش ببرد.

انتهای پیام
captcha