مساجد سبز؛ برنامه مراکش برای بهینه‌سازی مصرف انرژی
کد خبر: 4109167
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

مساجد سبز؛ برنامه مراکش برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

وزارت اوقاف مراکش با راه‌اندازی کمپینی به نام مساجد سبز به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد این کشور و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این مراکز عبادی است.

به گزارش ایکنا به نقل از اسکای نیوز عربی، وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش در چارچوب این رویکرد، برنامه ویژه‌ای را برای بهینه‌سازی انرژی در مساجد اتخاذ کرده است و در چارچوب این برنامه بیش از 6000 مسجد در مناطق مختلف این کشور به تجهیزات بهینه‌سازی انرژی مجهز شده‌اند.

هدف از این برنامه، بهینه‌سازی مصرف انرژی در اماکن عبادی با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق و استفاده از آن در گرم کردن آب است.

وزارت امور اسلامی یکی از نهادهای وزارتی است که در چشم‌انداز انرژی مراکش مشارکت دارد، زیرا این کشور به دنبال افزایش نسبت وابستگی به انرژی‌های تجدیدپذیر به 52 درصد تا سال 2030 و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا 45.5 درصد است.

کمپین مساجد سبز

تعداد مساجدی که تاکنون به تجهیزات بهینه‌سازی انرژی مجهز شده‌اند 6048 مسجد است در حالی که پیش‌بینی می‌شود 1980 مسجد دیگر تا پایان سال 2023 تجهیز شوند.

احمد توفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش اعلام کرد: در چارچوب انجام این طرح برنامه ویژه‌ای به نام نشان کیفی «مسجد سبز» اجرا شده است. این نشان به مساجدی اعطا می‌شود که تجهیزات بهینه‌سازی مصرف انرژی در آن استقرار یافته است.

 به گفته وی که در نشست مشاوران وزارتخانه سخن می‌گفت تا کنون 1000 مسجد در مراکش موفق به دریافت این نشان شده‌اند.

اهمیت مساجد سبز در چشم‌انداز انرژی

عبدالعزیز الدرویش، مدیر اداره مساجد وزارت اوقاف و امور اسلامی، می‌گوید که بازسازی انرژی مساجد پادشاهی که بیش از 52000 مساجد دارند، در چارچوب چشم‌انداز ملی انرژی کشور و تلاش برای دستیابی به آینده‌ای پایدار برای انرژی است.

الدرویش تصریح کرد: برنامه بهینه‌سازی انرژی در مساجد از فناوری‌هایی استفاده می‌کند که به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که با استفاده از این فناوری‌ها، مصرف انرژی مساجد 40 درصد کاهش یابد که این میزان بالغ بر 46 هزار مگاوات خواهد بود؛ امری که به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش بهبود استفاده از انرژی و دستیابی به این ارقام با تکیه بر انرژی‌های پاک باعث کاهش انتشار ۲۴ هزار تن دی‌اکسید کربن در هوا می‌شود که به کاهش آلودگی کمک می‌کند.

الدرویش خاطرنشان می‌کند: این برنامه با هدف تجهیز 12000 مسجد به لامپ‌های کم مصرف، استفاده از پنل‌های خورشیدی برای گرم کردن آب در 2000 مسجد و همچنین تأمین برق 1000 مسجد با پنل‌های خورشیدی می‌شود.

به گفته وی برنامه گسترده‌ای برای آموزش متولیان مساجد و دیگر کارکنان وزارت اوقاف و همچنین ائمه جماعت به منظور استفاده از تجهیزات و آگاه‌سازی نمازگزاران و شهروندان از اهمیت بهینه‌سازی انرژی اجرا شده است.

اهمیت تجربه مساجد سبز

شماری از کارشناسان محیط‌زیست تأیید می‌کنند که چنین برنامه‌ها و ابتکاراتی به افزایش آگاهی در مورد اهمیت حفظ منطقی انرژی در بخش‌های مختلف وزارتی و خدمات عمومی کمک می‌کند.

به گفته محمد بن عبو، کارشناس مهندسی محیط‌ زیست و تغییرات آب و هوایی، برنامه بهینه‌سازی مصرف انرژی در مساجد یکی از برنامه‌های جاه‌طلبانه در زمینه بهره‌وری انرژی در این کشور محسوب می‌شود.

این کارشناس تغییرات اقلیمی بر اهمیت بهره‌مندی وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی از تجارب وزارت امور اسلامی مراکش در استفاده از انرژی‌های پاک در ساختمان‌ها و بخش‌های مختلف این مؤسسات تأکید کرد.

بن عبو، با تأکید بر اینکه اتکا به انرژی‌های پاک نباید تنها به استفاده‌های مرتبط با روشنایی محدود شود خواستار گسترش استفاده از آن در زمینه‌ حمل‌ونقل پایدار در تمام بخش‌های اداری در مناطق مختلف مراکش شد.

انتهای پیام
captcha