تالیف دانشنامه زن مسلمان با دو هزار مدخل
کد خبر: 4105845
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
در نشست خبری برنامه‌های هفته پژوهش جامعه الزهرا بیان شد

تالیف دانشنامه زن مسلمان با دو هزار مدخل

ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)، در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته پژوهش گفت: در این هفته نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و مناظراتی با موضوع جنسیت و فمنیسم،جهاد تبیین و جنگ سناختی برگزار خواهد شد، همچنین حجت‌الاسلام ابوالقاسم‌زاده، رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی الزهرا از تالیف دانشنامه زن مسلمان با دو هزار مدخل خبر داد.

برپایی نشست‌های علمی و مناظره با موضوع جنگ شناختی/ تالیف دانشنامه زن مسلمانبه گزارش ایکنا، ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)، 19 آذرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته پژوهش، گفت: برنامه‌های پژوهش جامعه الزهرا در دو قالب برنامه‌ریزی شده است؛ یکسری برنامه‌‌ها از 19 تا 23 آذرماه به صورت کارگاه، نشست علمی و پژوهشگاه و متناسب با شعارهای هفته پژوهش برگزار خواهد شد. روز 24 آذرماه هم روز تجلیل از پژوهشگران است که در برنامه‌ای از پژوهشگران ممتاز تقدیر خواهد شد.

وی اضافه کرد: قالب دوم برنامه‌ها از روز 26 آذر ماه تا انتهای هفته آینده برنامه‌هایی توسط پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا تدارک دیده شده است؛ در برنامه‌هایی که در این هفته برگزار می‌شود چند موضوع مدنظر بوده است؛ اول محوریت مباحث زن و خانواده و ارتباط آن با مسائل روز، دیگری جنگ‌های شناختی و پژوهش‌های مورد نیاز در این عرصه و سومین محور هم بحث جهاد تبیین است. 

معاون پژوهش حوزه خواهران با بیان اینکه شعارهای این هفته با همفکری معاونت پژوهش مرکز مدیریت برادران، خواهران و الزهرا طراحی شده است، گفت: زن، خانواده و جهاد تبیین؛ جهاد تبیین و دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه، پژوهش و علوم شناختی با رویکرد اسلامی، جنگ شناختی و آسیب‌های اجتماعی آن، جهاد تبیین، زمینه‌ساز تمدن اسلامی، شعارهای این هفته را تشکیل می‌دهند.

حقانی با اشاره به نشست‌های طراحی شده برای این هفته بیان کرد: یکسری نشست‌های علمی با همکاری پژوهشکده زن و خانواده حوزه خواهران در حوزه الهیات فمنیستی و جنسیتی، متافیزیک جنسیت و مسئله‌شناسی آن، پرسش و پاسخ با حضور طلاب با موضوع چالش‌های پژوهش از دیدگاه طلاب، تریبون آزاد با موضوع جهاد تبیین و دستاوردهای علمی پژوهشی حوزه علمیه برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا اظهار کرد: کارگاهی با رویکرد علوم شناختی و علوم اسلامی هم در این هفته برگزار می‌شود، همچنین نشست علوم انسانی، هویت و آسیب‌های اجتماعی هم با حضور دکتر خیری برگزار می‌شود؛ در عرصه جهاد تبیین و زمینه‌سازی برای تمدن اسلامی هم یک مناظره علمی پیش‌بینی شده که به تحلیل و بررسی نظام‌سازی برپا می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد تحولی در برنامه 5 ساله پژوهشی معاونت پژوهشی جامعه الزهرا، افزود: یکی از کارهای طراحی‌شده پرداختن به ایده‌های علمی و نیازمندی‌های پژوهشی است که در سامانه ساتع ثبت شده تا بتوانیم تحقیقات خودمان را در رستای رفع این نیازمندی‌ها سامان بدهیم.

حقانی اظهار کرد: در عرصه خدماتی هم باید زمینه‌سازی در عرصه جداسازی مطالعات و منابع تخصصی زن و خانواده داشته باشیم زیرا این تفکیک و تمایز برای محققان زن خیلی مهم است لذا از کتابخانه تخصصی زن و خانواده در هفته کتاب به صورت مستقل رونمایی شد و الان قابلیت بهره‌برداری برای محققان دارد.

تالیف دانشنامه زن مسلمان در جامعه الزهرا

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم‌‎زاده، رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا در سخنانی با بیان اینکه یکسری برنامه‌های پژوهشی از روز 26 آذر ماه آغاز خواهد شد، گفت: در قالب رویدادهای فصلی هم، رویداد جنسیت و انقلاب اسلامی برگزار شد که پیش رویداد آن، از 30 مهرماه امسال با بحث علوم انسانی و جنسیت آغاز شد. 

ابوالقاسم‌زاده اضافه کرد: علوم انسانی از رشته‌هایی است که مستقیما با جنسیت مرتبط است و ابعاد جامعه‌شناختی و روا‌ن‌شناسی دارد؛ در این پیش رویداد و رویداد کارگاه‌ها و نشست‌های متعددی در این عرصه برگزار شد. رابطه علوم انسانی اعم از علوم عقلی مانند فلسفه و کلام و علوم نقلی مانند جنیت و قرآن و جنسیت و علوم حدیث و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت همچنین نگاهی به علوم تربیتی و ارتباط جنسیت و تربیت و ... هم مطرح شد و کسانی که ارائه بحث کردند صاحبنظرانی از سراسر کشور بودند.

وی ادامه داد: با تربیت نیروهای کارآمد و متخصص در علوم انسانی اسلامی که توسط الزهرا تربیت شده‌اند عمده مباحث هم توسط پژوهشگران خود این مجموعه مدیریت شده است و از مراکز دیگر  هم درخواست همکاری داشتیم تا محتوای این مباحث قابل استفاده برای همه پژوهشگران باشد و در این راستا از پژوهشگران دانشگاه الزهرا، باقرالعلوم(ع)، دانشگاه تهران و شهید بهشتی و ... و مدرسه فلسفه و حکمت ایران و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده زن و خانواده هم استفاده شده و خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا با اشاره به برپایی مناظرات علمی، گفت: این مناظرات علمی از روز شنبه، 26 آذرماه با موضوع بحث جنسیت و استنباط فقهی، 27 آذرماه، زبان‌شناسی جنسیت در قرآن، 28 آذر جنسیت و معرفت‌شناسی، 29 آذر جنسیت و سوژه اخلاقی  30 آذر علوم حدیث و جنسیت برگزار می‌شود.

ابوالقاسم‌زاده با اشاره به پیشینه پژوهشگاه، اظهار کرد: این پژوهشگاه تا سال 1399 در قالب پژوهشکده فعالیت داشت ولی با گسترش فعالیت‌ها و تخصصی‌شدن آن و تربیت پژوهشگران متعدد به پژوهشگاه تبدیل شد و هم‌اکنون در چند گروه علمی و سه پژوهشکده فعالیت دارد. پژوهشکده فلسفه و کلام در سه گروه فلسفه، کلام و امامت مشغول فعالیت است. پژوهشکده فقه و مبانی حقوق هم در گروه‌های فقهی زن و خانواده، فقه و حقوق و موضوع‌شناسی فقه در حال فعالیت است.

وی افزود: پژوهشکده دیگر هم علوم و معارف اسلامی است که چهار گروه علمی شامل؛ مطالعات زنان، تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت و قرآن و حدیث دارد همچنین مرکز تدوین متون درسی هم در پژوهشگاه داریم که به تالیف متون درسی الزهرا، حوزه خواهران و سایر حوزه‌ها و مراکز علمی می‌پردازد. 

ابوالقاسم‌زاده با اشاره به تدوین دانشنامه زن مسلمان در این نهاد علمی گفت: دانشنامه زن مسلمان عنوانی ابتکاری است که توسط الزهرا در حال تدوین است زیرا دانشنامه‌ زن داریم ولی زن مسلمان نداشته‌ایم و محققان در دو گروه علوم انسانی و اسلامی مشغول تدوین مداخل و مقالات هستند. 

وی افزود:  تا الان هزار و 800 مدخل مصوب شده و اقدامات برای تالیف مقالات آن هم صورت گرفته است. از کارهای دیگر انجام شده در الزهرا، آغاز دوره فقه عالی است که پسادکتری محسوب می‌شود و ما در قالب پساسطح 4 برای همه رشته‌ها در نظر گرفته‌ایم و مقدمات آن انجام شده است. فرصت مطالعاتی هم با دو پژوهشگر سطح چهار آغاز شده است. جشنواره رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر پژوهشی هم از دیگر کارهایی است که توسط این پژوهشگاه انجام خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha