آغاز عملیاتی طرح قرآن و آینده‌پژوهی در روستای اندبیل خلخال
کد خبر: 4101436
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

آغاز عملیاتی طرح قرآن و آینده‌پژوهی در روستای اندبیل خلخال

مسئول دارالقرآن روستای قرآنی اندبیل شهرستان خلخال از شروع به کار طرح قرآن و آینده‌پژوهی با محوریت خانواده و چالش‌های آن خبر داد.

اسماعیل هاشمی اندبیلیسیداسماعیل هاشمی‌اندبیلی، مسئول دارالقرآن روستای قرآنی اندبیل شهرستان خلخال در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل اظهار کرد: طرح قرآن و آینده‌پژوهی با محوریت خانواده و چالش‌های آن از سال 1398 آغاز به کار کرد. این طرح با اجرای برنامه نشست تخصصی جوانان، ازدواج و توانمندسازی مهارت‌های زندگی و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به همت دارالقرآن و کانون فرهنگی و هنری شهدای اندبیل و با همکاری اداره بهزیستی و ورزش و جوانان شهرستان خلخال برگزار شد.

وی ادامه داد: این طرح در آن زمان با حضور خانواده‌ها و جوانان به تعداد تقریبی ۱۰۰ نفر برگزار شده است. به دلیل شرایط کرونایی کشور ادامه این کار تعطیل و دوباره در ۲۸ شهریورماه 1400 با تلاش دارالقرآن و کانون فرهنگی وهنری شهدای روستای قرآنی اندبیل و با همکاری امام جمعه خلخال و دانشگاه پیام نور این شهرستان، اولین جلسه تخصصی – علمی و مشورتی آن با موضوع قرآن و آینده‌پژوهی(با محوریت خانواده اسلامی- ایرانی و چالش‌های آن) با حضور اساتید حوزه و دانشگاه آقایان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عابدی اندبیلی محقّق و استاد حوزه و دانشگاه، دکتر ثوراله نوروزی داودخانی در رشته زبان و ادبیات فارسی و عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور خلخال، دکتر اقباله عزیزخانی اندبیلی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، دکتر محمدرضا رشیدی آل هاشم جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)؛ در دانشگاه پیام نور شهرستان خلخال برگزار شد.

هاشمی‌اندبیلی ادامه داد: از اهمّ موارد مطروحه می‌توان به تبیین ابعاد گوناگون سیاسی، فرهنگی و علمی قرآن کریم، تبدیل منویّات قرآن کریم به کردار اجتماعی در جامعه، تشریح و تبیین عملکرد اجتماعی قرآن کریم در جامعه (همانطور که صلوه و زکوه باهم آمده اند)، شنیدن سخنان گهربار قرآن کریم و پذیرش آن، مؤلّفه دموکراسی قرآن کریم و تأکید علما بر آن، تأکید بر قول احسن و به نرمی سخن گفتن با مردم و شنیدن حرف دیگران در مواجهه با مخالفان و توجیه و تبیین علمی زبانشناسی قرآن کریم اشاره کرد.

وی افزود: همچنین مفهوم و مسئله مبتلابه جامعه، آیات مربوط به ازدواج، فرزند آوری، تعامل زوجین، تربیت فرزندان، و احصای مطالب مربوط به آن به صورت جزئی‌تر و محدودتر از قرآن، تعیین سیاست گذاری سازمانی مسأله برای آینده (در مقاطع زمانی ماهانه، فصلی و سالانه)، دعوت اساتید حوزه و دانشگاه و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی با توجه به اهمیت موضوع از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور، اخذ مجوز برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی از وزارت علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمع‌آوری محور‌های همایش و مقالات برای نیمسال و یکسال، جمع‌آوری نتایج نشست ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و همایش‌ها به صورت کتاب، مطالعه گروه‌های کوچک خانواده و بحث‌های کنشی در حوزه مردان و زنان و بحث ازدواج از نظر روشی باتوجه به گذشته و حال و آینده، چگونگی نظر نسخ تاریخی در جامعه نبوی و علوی نسبت به تربیت فرزندان و سیره أئمه، اقدام پژوهی در جامعه مهدوی و پشتیبانی مالی و اداری امام جمعه، فرمانداری و ادارات مرتبط از دیگر موارد مطروحه بوده است.

وی ادامه داد: در اهمیت مسئله همین بس که اگر آینده پژوهی نباشد برنامه ریزی مناسب نمی‌توان انجام داد. لذا این مساله در فناوری، جزو مباحث تحقیقاتی بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود؛ مانند سقوط شرکت نوکیا (بهترین برند تلفن همراه دهه ۹۰ میلادی)، بدلیل نداشتن بصیرت و فقدان چشم‌انداز روشن از آینده و رقبای خود.

وی ادامه داد: اصول آینده پژوهی ما با توجه به فرهنگ و دین اسلام باید تبیین شود و مبانی غربیِ صرفاً مادّی، به درد ما نمی‌خورد؛ آینده پژوهی براساس آموزه‌های وحیانی، هیچگاه خطاپذیرنیست؛ لذا خط مشی و سیاستگذاری‌های ما، در مورد خانواده و جمعیت باید بر اساس قرآن و روایات باشد و الّا طبق مبانی غربی، همان میشود که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

مسئول دارالقرآن اندبیل خلخال در ادامه ضمن تشریح  این موضوع اظهار کرد: آینده پژوهی شاخه‌ای از علوم اجتماعی است که اشاره به پیش گویی علمی مبتنی بر واقع گرایی با جستاری در تاریخ گذشته، حال و آینده بشر بوده و اینکه بدست آوردن این سوالات با تأکید بر پیش بینی‌ها و پیش گویی‌ها چه گرهی از مشکلات انسان‌ها را حل خواهد کرد. مثال: پیش بینی آب و هوا، علم، صنایع مختلف و آینده انسان.

هاشمی‌اندبیلی بیان کرد: مطالعه احتمال وقوع اتفاقات، رویدادها، روند زندگی انسان و تغییر و تحوّلاتی که در گذشته و حال رخ داده و می‌دهد و در نهایت با کمک آینده پژوهی می‌توان برنامه ریزی‌های بزرگ علمی، فرهنگی و اجتماعی را برای آسایش، آرامش و سهولت زندگی بشر رقم زد.

وی افزود: آینده از جایی آغاز می‌شود که تاریخ به پایان می‌رسد! آینده پژوهی را می‌توان منطقی‌ترین پیش‌بینی در ارتباط با آینده دانست. علمی همه جانبه که تمامی ابعاد زندگی بشر را بررسی می‌کند. آینده پژوهی با تحلیل دقیق و موازی با تاریخ به تمامی این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد. بدیهی است که بدست‌آوردن دیدی درست از آینده بهترین ابزار برای برنامه‌ریزی است. در واقع فرقی نمی‌کند شما یک دانش‌آموز یا دانشجوی تازه‌کار باشید یا یک تاجر بزرگ و دیپلمات، آینده پژوهی به شما کمک خواهدکرد تا با دیدی منطقی، واقعی و دقیق برای فردا تصمیم بگیرید.

مسئول دارالقرآن اندبیل خلخال گفت: در این طرح علمی برآنیم که با رویکرد آینده پژوهی و با بررسی دقیق علمی- تخصصی در حوزه علوم قرآنی، علوم اجتماعی، ادبیات، روانشناسی، مدیریت و سایر و با بهره‌گیری از اساتید حوزوی و دانشگاهی(ترجیحا از ظرفیت بومی شهرستان خلخال) گام‌هایی مؤثّر در جهت تعالی و کمک به حل آسیب‌ها و موانع موجود خانواده‌های شهرستان خلخال برداشته شود.

گفتنی است؛ این رویکرد با هدف علمی و اخذ مجوز لازم برای یک فصلنامه علمی - پژوهشی با این موضوع صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام
captcha