تصویب «روز ملی حجاب» در فیلیپین
کد خبر: 4100092
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

تصویب «روز ملی حجاب» در فیلیپین

مجلس نمایندگان فیلیپین روز اول فوریه هر سال را روز ملی حجاب اعلام و کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین را به عنوان نهاد اصلی در ترویج و افزایش آگاهی در مورد حجاب تعیین کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سی ان ان، مجلس نمایندگان فیلیپین مصوبه‌ای را تصویب کرد که اول فوریه هر سال را به‌عنوان روز ملی حجاب اعلام می‌کند تا آگاهی نسبت به این سنت مسلمانان افزایش یابد.

نمایندگان مجلس با ۲۷۴ رأی موافق، لایحه شماره  ۵۶۹۳ مجلس نمایندگان یا لایحه روز ملی حجاب را تصویب کردند.

نمایندگان موافق هدف از این اقدام را تشویق زنان به پوشیدن حجاب، توقف تبعیض علیه کسانی که این فرهنگ را رعایت می‌کنند و اصلاح برداشت‌های غلط اعلام کردند. در تبصره توضيحی اين لايحه آمده است: عمل به شعائر دینی و بهره‌مندی از آزادی مذهبی بدون تبعيض و يا ترجيح، براي هميشه مجاز است.

بر اساس این لایحه روز ملی حجاب باید در اولین روز ماه فوریه برگزار شود تا حقوق افراد محجبه و سنت مسلمانان در حجاب را به نمایش بگذارد. زنان مسلمان و غیر مسلمان باید در این روز به حجاب تشویق شوند.

بر اساس این لایحه، «حجاب» به پوششی اطلاق می‌شود که سر و سینه را بپوشاند که زنان مسلمان پس از سن بلوغ در حضور مردان بالغ غیر از افراد خانواده خود از آن استفاده می‌کند. این اصطلاح همچنین برای توصیف پوشش سر، صورت یا بدن زنان مسلمان «که با معیار خاصی از حیا مطابقت دارد» استفاده می‌شود.

در این لایحه آمده است: مؤسسات دولتی، مدارس و بخش خصوصی باید تشویق شوند تا این رویداد را به گونه‌ای ترویج کنند که درک و آگاهی کارکنان و دانش‌آموزان از هدف کمپین را افزایش دهد. این اقدام همچنین کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپینی را به عنوان نهاد اصلی در ترویج و افزایش آگاهی در مورد رعایت حجاب موظف می‌کند.

این سازمان باید فعالیت‌هایی را انجام دهد که هدف آن تعمیق درک حجاب به عنوان یک انتخاب در سبک زندگی زنان مسلمان باشد. برای این منظور، ممکن است جلسات، کمپین‌های اطلاع‌رسانی و سایر برنامه‌های آموزشی را برای دستیابی به اهداف این قانون به‌طور مؤثر انجام دهد.

روز جهانی حجاب ( World Hijab Day) هر ساله در ۱ فوریه (۱۲ بهمن) در ۲۷۶ کشور جهان برگزار می‌شود. این روز به ابتکار نظمه خان (Nazma Khan)، یک زن مسلمان آمریکایی، و پس از واکنش‌های اسلام‌هراسانه پس از رویداد ۱۱ سپتامبر پیشنهاد شد. در «روز جهانی حجاب» زنان غیر مسلمان هم از ادیان مختلف یک روز را با حجاب گذرانده و تجربه خود از حجاب را بیان می‌کنند.

زنان غیر مسلمانی که در این پویش شرکت داشتند عکس خود را با حجاب در فیس‌بوک منتشر کردند.

انتهای پیام
captcha