ضرورت تدوین آیین‌نامه واحد داوری در مسابقات قرآن جهان
کد خبر: 4093843
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
قاری افغانستانی تأکید کرد؛

ضرورت تدوین آیین‌نامه واحد داوری در مسابقات قرآن جهان

سید روح‌الله هاشمی، نماینده افغانستان در شصت‌و‌دومین مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گفت: اشکالی که در مسابقات قرآن در دنیا وجود دارد این است که از یک آیین‌نامه واحد پیروی نمی‌شود و هر کشور شیوه خاص خود را دارد؛ در حالی که باید آیین‌نامه واحد تدوین شود.

سید روح‌الله هاشمی، قاری افغانستایشصت و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که با حضور ۳۶ شرکت کننده آقا و خانم از ۲۷ کشور‌ مختلف جهان از چهارشنبه شب، ۲۷ مهرماه آغاز شد، شامگاه دوشنبه، دوم آبان با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.

سید روح‌الله هاشمی، نماینده افغانستان یکی از قاریان شرکت‌کننده در رقابت‌های قرآنی مالزی بود که در گفت‌وگو که با خبرنگار اعزامی ایکنا به این مسابقات، از کیفیت و شرایط مسابقات سخن گفت.

هاشمی در مورد چگونگی یادگیری قرائت قرآن گفت: من از حدود هفت سالگی به مانند سایر افرادی که به یادگیری قرآن مشغول می‌شوند این کار را با استفاده از نوار کاست قاریانی مانند عبدالباسط شروع کردم. بیشتر فراگیری قرآن را به صورت شنیداری انجام داده‌ام.

این قاری اهل افغانستان ادامه داد: در حال حاضر حافظ 5 جزء هستم و حدود 20 سال قرائت قرآن را پیگیری کرده و این مسابقات اولین مسابقات بین‌المللی است که در آن شرکت کرده‌ام. البته در سال 1393،‌ در مسابقاتی که شبکه الکوثر جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد، رتبه اول را به دست آوردم.

وی در مورد آشنایی خود با مسابقات مالزی و سبک شیوه قرائت شرکت‌کنندگان گفت: این مسابقات را از چند سال قبل دنبال کرده‌ام. البته سه سال پیش قرار بود که در این مسابقات شرکت کنم که به دلیل وقفه‌ای که با شیوع کرونا پیش آمد، این مسابقات تعطیل شد و نتوانستم شرکت کنم. مسابقات مالزی یکی از قدیمی‌ترین مسابقات قرآن در دنیا است که کشورها سعی می‌کنند بهترین قاریان و حافظان خود را به این رویداد بفرستند.

هاشمی در مورد هیئت داوران این مسابقات تصریح کرد: شاکله اصلی داوران مسابقات مالزی از قاریان قدیمی همین کشور بودند که روش خاص خود را برای امتیازدادن دارند. اشکالی که در مسابقات قرآن در دنیا وجود دارد این است که از یک آیین نامه واحد پیروی نمی‌شود و هر کشور شیوه خاص خود را دارد؛ در حالی که آیین‌نامه واحد، غنای مسابقات را در پی خواهد داشت.

این قاری اهل افغانستان بُعد مسافت را یکی از مشکلات خود برای شرکت در این مسابقات دانست و گفت: با توجه به اینکه حدود 40 ساعت برای رسیدن به مالزی در راه بودم، توانستم تلاوت خوبی را انجام بدهم و راضی بودم. البته این مشکل را سایر شرکت‌کنندگان هم کم و بیش داشتند.

هاشمی در مورد تلاوت‌های قاریان این رقابت‌ها گفت: قاریان ایرانی مانند مسعود نوری را می‌شناسم، او رقیب خوبی بود؛ هر چند که ایشان مانند دیگر شرکت‌کنندگان از مشکلات مربوط به تغییر آب و هوا بی نصیب نماند.

وی در پایان تصریح کرد: قاریان مالزیایی هم با توجه به شرایط میزبانی و اشراف به آیین‌نامه داوری رقیب همیشگی قاریان بودند. البته این در مورد مسابقات دیگر کشورها هم صادق است و باعث می‌شود که کشور میزبان در مسابقات دست برتر را داشته باشد. علاوه بر این امسال قاریانی از بحرین، اندونزی و برونئی هم بسیار خوب ظاهر شدند.

ضرورت تدوین آیین‌نامه واحد داوری در مسابقات قرآن جهان

 

انتهای پیام
captcha