گزارش ایکنا از سوگواره سه‌ساله‌های حسینی در حرم بانوی کرامت
کد خبر: 4082677
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴

گزارش ایکنا از سوگواره سه‌ساله‌های حسینی در حرم بانوی کرامت

به‌مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت بانوی سه‌ساله کربلا، حضرت رقیه(س) سوگواره سه‌ساله‌های حسینی امروز 11 شهریورماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.

سوگواره سه‌ساله‌های حسینی در قمبه گزارش ایکنا از قم، هوای گرم بعدازظهر یکی از روزهای فصل تابستان مصادف با برگزاری همایش سوگواره حضرت رقیه‌خاتون(س) است؛ یک‌ دختر تقریبا ۳ ساله در خنکای فضای حرم، دو سمت چادرگلدار سبز و سفید خود را که اهدایی حرم است در دست گرفته و شادمانه در حال چرخیدن است و «یا حسین» می‌گوید.

دخترکی دیگر چادر را سر و ته به سر کرده و در حالی که حواسش و نگاهش به سمت مادر است، ژست نمازخواندن به خود گرفته است. یک دختر ۵ ساله در بدو ورود صورتش را گرفته و می‌گوید مامان، کیف آن خانم به صورتم خورد و صورتم درد گرفت که در ادامه مادرش رو به‌ او روی زمین زانو می‌زند صورتش را بررسی و سپس او را می‌بوسد. چند دختربچه با پیشانی‌بند «یا رقیه(س)» وارد می‌شوند که بسیار جدی، آرام و منظم‌اند و در ردیف اول می‌نشینند.

دخترخردسالی تا قبل از ورود به مجلس حجاب ندارد اما به محض ورود از مادرش حجاب طلب می‌کند و مادر توسط لچک‌های سبز رنگی که خدام اهدا کرده است موهای طلایی‌اش را تزئین می‌کند که گویی می‌آراید و زیباتر می‌شود.

دخترکی، خود را به آغوش مادر می‌اندازد و می‌گوید مامان گرسنه هستم و خانمی لقمه‌ای نذری را به او تقدیم می‌کند که در ادامه لبخند به لب کودک می‌نشیند و آرام روی سفره‌ای از جنس پارچه که مادر با خود به همراه آورده می‌نشیند و آن را میل می‌کند؛ بانوی کوچکی دیگر در حالیکه چادری تماما سبزرنگ به سر دارد رو به مادرش می‌گوید، مامان به من نگاه کن موهایم بیرون نیست؟ وقتی نگاهی به جمعیت می‌اندازیم هر یک از مادران یا در حال بوسیدن فرزندان‌شان هستند یا به نحوی از آنان هواداری می‌کنند یا در آغوش یکدیگر با مداحی هم‌نوا و در حال اشک‌سپاری هستند؛ گویی همه جانشان را به مراسم دردانه حضرت حسین(ع) آورده‌اند و به‌قولی در لشکر حضرت رقیه(س) به صف و در حال رزمایش اشک و زیستن هستند. آرزو می‌کنم کاش من هم یک رقیه‌خاتون بودم.

هم‌زمان با پنجمین روز از ماه صفر ‌به‌مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت بانوی سه‌ساله کربلا، حضرت رقیه(س)، سوگواره سه‌ساله‌های حسینی، امروز جمعه ۱۱ شهریورماه، از ساعت ۱۶:۳۰ در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر و ملکوتی حضرت معصومه(س) به‌همت امور فرهنگی خواهران و مسئولیت حرم مطهر در قم مقدسه برگزار شد‌.

در این برنامه ویژه دختران ۳ تا ۵ سال، که به صورت زنده از شبکه استانی قم و شبکه‌های مجازی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) پخش شد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان به عنوان سخنران و سیدرضا تحویلدار به عنوان مداح حضور داشتند و در راستای لزوم آشنایی آینده‌سازان ایران اسلامی نسبت به فرهنگ ایثار و ولایتمداری و بیان تاریخ حماسه حسینی اجرای برنامه پرداختند.

در این مراسم و در حین نوحه‌پردازی مداحان در رثای حضرت رقیه(س)، دختران از اقشار مختلف در کنار مادران و بزرگترها با هدف آشنایی سیره اهل‌بیت(ع) تقویت و نهادینه کردن باورهای دینی، الگوپذیری صبر و حیاء و معارف از حضرت رقیه(س) حضور یافتند تا با آشنایی و میزبانی هر چه بیشتر از حادثه کربلا و یادآوری دردها، رنج‌ها، نوع زیست و ارادت آن حضرت نسبت به پدر و امام زمان خویش، از مقام شامخ بانوی سه‌سه‌ساله کربلا تجلیل کردند.

قرائت آیاتی از قرآن، مرثیه‌سرایی، سینه‌زنی و بارش باران اشک و ان‌شاءالله افزایش شناخت و حتی برپایی ایستگاه‌های صلواتی در حوالی همایش سوگواره، همگی جزوی از بخش‌های مراسم بودند تا به نوعی گویای تصویری از نحوه شهادت «مظلومه سه‌ساله» برای حاضران در جمع باشد. تصویری که با تاسی بیشتر از آن در سنین مادرانه و از سیره حضرت زینب(س)، شاید بتوان زینب‌وار، دختران خود و دختران جامعه را همچون حضرت رقیه(س) تربیت کرد هرچند زندگی انسان‌های معمولی هیچگاه شبیه زندگی اهل‌بیت(س) و خاندان مطهر ایشان نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha