آستان مقدس حسینی(ع) مأمن پیروان تمام ادیان و فرهنگ‌هاست + فیلم
کد خبر: 4078579
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
معاون تولیت آستان مقدس حسینی در گفت‌وگو با ایکنا:

آستان مقدس حسینی(ع) مأمن پیروان تمام ادیان و فرهنگ‌هاست + فیلم

علاء ضیاء‌الدین، معاون تولیت آستان مقدس حسینی گفت: ما در این حرم با اتباع کشورهای مختلف از فرهنگ‌ها، ملیت‌ها و ادیان مختلف دیدار داریم. این مکان، شور و احساس عجیب و شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند و پیروان دیگر ادیان دائماً به ما پیام می‌دهند که خاطره زیارت امام حسین(ع) و کربلا در یاد آن‌ها زنده است. بنابراین این مکان تنها متعلق به دوستداران اهل بیت(ع) نیست بلکه مأمن پیروان تمام ادیان و فرهنگ‌هاست.

علاء ضیاء‌الدین، معاون تولیت آستان مقدس حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق تأکید کرد: حرم شریف حسینی منحصر به پیروان اهل بیت(ع) نیست، بلکه به همه پیروان ادیان و فرهنگ‌ها تعلق دارد و مقام امام حسین(ع) مورد احترام و قبول همه ملت‌هاست.

وی همچنین ضمن خیر مقدم به تیم خبری اعزامی ایکنا به کربلای معلا گفت: در ابتدا حضور نمایندگان این نهاد قرآنی را در این مکان مقدس در حرم مطهر مولایمان سیدالشهداء، امام حسین(ع) خوش‌آمد می‌گویم به‌ویژه در این ایام حزن و سوگواری و ایامی که واقعیت حقوق بشر برای جهانیان محقق و حقیقت انسانیت و فرهنگ بشری تثبیت شد.

وی با اشاره به مهم‌ترین آموزه‌های نهضت حسینی که می‌توان از آن در جامعه امروز استفاده کرد، گفت: نشانه‌های مظلومیت در جامعه متنوع و گسترده است؛ اما اگر بخواهیم همه این مظلومیت‌ها را کنار هم بگذاریم صحنه کربلا مجسم می‌شود در رأس همه مظلومیت‌های جهان قضیه امام حسین(ع) است. مسئله امام حسین(ع) اوج مظلومیت بشری است و مظلومیت‌های دیگر شاخه‌هایی از آن محسوب می‌شود. از همین رو می‌بینیم که هر زمینی کربلاست و هر روز عاشوراست.

ضیاء‌الدین همچنین در پاسخ به این سؤال که راز جاودانگی واقعه طف و نهضت امام حسین(ع) در چیست گفت: قیام امام حسین(ع) نمونه و الگوی مافوق تصور برای جهان بود از همین رو خداوند متعال این شخصیت بزرگ را با این جایگاه و ارزش والا تکریم کرد. او در عشق به خدا و اطاعت از خداوند و انجام واجبات مهم اسلام که در حیات بشری اهمیت دارد؛ نمونه بود.

نهضت جهان‌شمول حسینی

معاون تولیت آستان مقدس حسینی همچنین در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه «چگونه می‌توان پیام نهضت حسینی را که مخاطبی جهانی دارد، جهان‌شمول کرد تا دنیا نیز این رسالت را بشناسد» گفت: هر ساله یک راهپیمایی در مرکز لندن واقع در خیابان آکسفورد سیتی برگزار می‌شود. سال گذشته بیش از پنج هزار عزادار حسینی در این راهپیمایی بزرگ شرکت کردند تا جایی که دوربین‌های کنترل در خیابان‌های لندن هم قادر به پوشش این رویداد نبود و بالگردها این مراسم را پوشش می‌دادند. رسالت نهضت حسینی به تمام دل‌های جهانیان راه پیدا کرده است و تمام آزادگان جهان از تمام ادیان و فرهنگ‌ها، تحت تأثیر آموزه‌های عاشورا بوده و این نهضت در دل و عمق وجود آن‌‌ها راه یافته است.

وی افزود: ما در آستان مقدس حسینی با اتباع کشورهای مختلف از فرهنگ‌ها، ملیت‌ها و ادیان مختلف دیدار داریم. این مکان، شور و احساس عجیب و شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند و پیروان دیگر ادیان هم در اینجا به این امر اذعان دارند و دائماً به ما پیام می‌دهند که خاطره زیارت امام حسین(ع) و کربلا در یاد آن‌ها زنده است. بنابراین این مکان تنها متعلق به دوستداران اهل بیت(ع) نیست بلکه مأمن پیروان تمام ادیان و فرهنگ‌هاست.

قضیه امام حسین(ع) نزد همه ملت‌ها و علمای آنها محترم و مقبول است. گاندی، ابراهام لینکن و دیگر شخصیت‌های جهانی از مصیبت امام حسین(ع) متأثر شدند و از امام حسین(ع) و رشادت‌های مولایمان، اباعبدالله یاد کرده‌اند

معاون تولیت آستان مقدس حسینی در پایان تصریح کرد: قضیه امام حسین(ع) نزد همه ملت‌ها و علمای آنها محترم و مقبول است. گاندی، ابراهام لینکن و دیگر شخصیت‌های جهانی از مصیبت امام حسین(ع) متأثر شدند و از امام حسین(ع) و رشادت‌های مولایمان، اباعبدالله یاد کرده‌اند. حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به برادری و وفاداری در جهان می‌شناسند. این مرد بزرگ و امام حسین(ع) نیز الگو و نمونه جهانی هستند که ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف بشری از آنها پیروی می‌کنند.

گفت‌وگو: جواد پارسامهر

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha