واحدهای اقامتی مشهد، رکن اقتصادی این شهر محسوب می‌شوند
کد خبر: 4075625
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

واحدهای اقامتی مشهد، رکن اقتصادی این شهر محسوب می‌شوند

معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: واحد‌های اقامتی مشهد رکن اقتصادی این شهر است، لذا شهرداری‌هایی مثل مشهد باید قدر حوزه گردشگری و زیارت را بدانند و توجه آنان باید به تاسیسات گردشگری دوچندان باشد، لذا باید برای تاسیسات گردشگری از سوی شورای شهر مشوق تعریف شود، چرا که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد و مدیریت شهری مشهد کمک می‌کند.

واحدهای اقامتی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی در دومین نشست تخصصی اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد که امروز 12 مرداد ماه، در مجموعه پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد بیان کرد: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد گردشگری ورود کنیم در این راستا زیرشاخه‌ها متفاوت است، لذا به صورت تخصصی درباره سرمایه‌گذاری که از مصادیق حوزه اقتصاد زیارت و گردشگری است می‌پردازم.

وی افزود: ما به عنوان دستگاه متولی برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری یک‌سری تکالیف داریم و تکالیف دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها در این راستا متفاوت است که در این خصوص نیز دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری که مرتبط با حوزه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی و گردشگری است و ارتباط تنگاتنگی با این حوزه ها دارد به عنوان یک تسهیل‌گر عمل کرده و ایجاد این دفتر بسیار خوب و کمک کار است.

دیناری با اشاره به نمایشگاه صنایع دستی مشهد که به صورت ملی برگزار شد ابراز کرد: برگزاری این نمایشگاه بعد از دو سال وقفه به دلیل کرونا نیز حائز اهمیت بوده و این رویدادها از مصادیق اقتصاد زیارت و گردشگری هستند.

معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: از محل ظرفیت‌های استان خراسان رضوی و مشهد به عنوان مرکز ثقل گردشگری شرق کشور توانسته‌ایم به اقتصاد سایر استان‌ها نیز کمک کنیم. به عنوان مثال فردی که از استان فارس برای حضور در این نمایشگاه آمده در واقع ما به اقتصاد آن استان کمک کرده‌ایم و لذا به این جنبه‌های گردشگری باید توجه شود که تنها آورده برگزاری این نمایشگاه برای استان و مشهد نبوده و دربردارنده آورده برای هنرمندان همه استان‌های حاضر در این نمایشگاه بوده است.

دینری در خصوص صدور مجوز برای واحدهای اقامتی که همواره مورد سوال است تصریح کرد: ما در حال حاضر بالغ بر 2500 تاسیسات گردشگری داریم که  بیش از 25 نوع تاسیسات گردشگری را شامل می‌شود که همه را در استان خراسان رضوی داریم و تعداد شاغلین در این حوزه 34 هزار نفر است که البته در شیوع کرونا ریزش داشتیم و بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان در حوزه تاسیسات گردشگری ضرر و زیان داشتیم که ضربه مهلکی در این راستا وارد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی افزود: برخی از شاغلین در ایام کرونا از این حوزه خارج شدند، هر چند تعدادی از این افراد بعد از کرونا بازگشتند، اما تعدادی هم در شغل جدید باقی ماندند و در واقع تأسیسات گردشگری در بخش اشتغال بعد از کرونا پوست‌اندازی کرد.

وی بیان کرد: سهم واحد‌های اقامتی از 2500 تاسیسات گردشگری حدود 70 درصد است که البته جای تعجب ندارد، چرا که ما حرم مطهر را داریم و ظرفیت خاص مشهد است که این واحد‌های اقامتی طی 50 سال ایجاد شده است، هر چند برخی از مراکز اقامتی غیرمجاز کار کرده و برخی از مجموعه‌‎های وابسته به نهادهای دولتی وارد عرصه شده و اختلال در این حوزه وارد کردند که بحثی متفاوت است و باید مجزا به آن پرداخته شود.

دیناری افزود: تعداد تاسیسات گردشگری که سرمایه‌گذار دارد و دارای مجوز و در دست ساخت  است حدود 231 پروژه است که حجم کل سرمایه‌گذاری با احتساب زمین 101 هزار میلیارد تومان است که تا قبل این 77 هزار میلیارد تومان بود و این تفاوت قیمت به دلیل نوسانات اقتصادی واضح است.

معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی اولین رتبه را در حجم سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دارد این یک سرمایه است که از استان‌های مختلف و حتی کشورهای مختلف صورت گرفته و جریان اقتصادی را باعث می‌شود و همین سرمایه‌گذاری‌ها در شهر باعث پویایی شهر است.

وی اظهار کرد: این پروژه‌ها در طول دوره ساخت برای 30 هزار نفر اشتغال موقت ایجاد کرده است و زمانی که این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند برای 11 هزار نفر شغل ثابت ایجاد خواهد کرد. این ظرفیت را در هیچ شهر و استانی در کشور نداریم، ضمن اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها 50 درصد است.

صدور 101 فقره موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری

دیناری عنوان کرد: از ابتدای سال 1400 تاکنون 101 فقره موافقت اصولی تاسیسات گردشگری صادر کرده‌ایم که به جز دفاتر خدمات مسافرتی، خانه مسافرها و اقامتگاه‌های بومگردی تبدیلی است که با این موارد به حدود 200 مورد می‌رسد. در همین دوره هم 26 فقره مجوز ایجاد صادر کرده‌ایم.

معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری خراسان رضوی 18 پروژه شامل دو هتل پنج ستاره، دو هتل سه ستاره، بازارچه صنایع دستی و  ... را  داریم که در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید که حجم سرمایه‌گذاری آن 38 هزار میلیارد ریال است که قابل مقایسه با سایر شهرها و استان‌های کشور نیست و برای 700 نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

دیناری ادامه داد: در ایام کرونا که صنعت گردشگری جهان دچار اختلال شد در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری اتفاق خاصی نیفتاد و تعداد درخواست‌ها برای سرمایه‌گذاری کاهش چشمگیری نیافت و از طرفی روند پروژه‌ها کند نشد و این یک اتفاق مثبت بود.

وی ابراز کرد: ادارات کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صرفا متولی تاسیسات گردشگری نیستند، لذا فراتر از این فعالیت دارند، حتی به بنیان‌های اقتصادی شهرداری‌ها نیز کمک زیاد می‌کنیم که بعضاً این موارد دیده نشده و نمی‌شود که این کمک‌ها در واقع به زیرساخت‌های حوزه گردشگری کمک می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری و رییس منابع سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: واحد‌های اقامتی مشهد رکن اقتصادی این شهر است، لذا شهرداری‌هایی مثل مشهد باید قدر حوزه گردشگری و زیارت را بدانند و توجه آنان باید به تاسیسات گردشگری دوچندان باشد، لذا باید برای تاسیسات گردشگری از سوی شورای شهر مشوق تعریف شود، چرا که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد و مدیریت شهری مشهد کمک می‌کند.

دیناری تصریح کرد: مدیریت شهری باید دغدغه‌اش در خصوص تاسیسات گردشگری باشد، چرا که  مشهد شهر متفاوتی است و واحد‌های اقامتی اطراف حرم تاثیرگذار بوده و در اقتصاد شهر اهمیت زیادی دارند.

انتهای پیام
captcha