هدف از تربیت علما در حوزه‌های علمیه ایجاد فضای قرآنی در جامعه است
کد خبر: 4071818
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

هدف از تربیت علما در حوزه‌های علمیه ایجاد فضای قرآنی در جامعه است

امام جمعه اردبیل نقش علما در استقلال و تمامیت ارضی کشور را غیرقابل انکار دانست و گفت: قصد از تربیت و آموزش علما در حوزه‌های علمیه این است که فضای جامعه را فضای قرآنی و تربیتی کنند و شان علما آنقدر بزرگ است که بنا بر روایات، هرکس به علما اهانت کند به اولیا الهی و مقدسات توهین کرده است.

حسن عاملی امام جمعه اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام جمعه اردبیل، ۲۷ تیرماه، در آئین دیدار با سادات و عمامه‌گذاری طلاب در مسجد میرزا علی اکبر اردبیل اظهار کرد: علی(ع) ولایت و امامت را شیرازه و نگهدارنده دین می‌دانست و در اصل، تحقق معنی و مفهوم بسیاری از آیات به واسطه وجود مبارک ائمه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که ولایت و امامت مولا علی(ع) ابلاغ شد، دشمن از انحراف دین مایوس شد و معلوم می‌شود که دشمن طمع داشته تا دین را ریشه‌کن کند و آشکار است که بعد از پیامبر اسلام(ص)، قوام دین به وجود ائمه بسته است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: دزدانی بوده و هستند که می‌توانند دین و آیات و احکام را بدزدند و هرج و مرج ایجاد کنند و این انحراف و تحریف، جز با مرجعیت علمی علی (ع) برطرف نمی‌شود و امان و وحدت امت اسلامی نیز بسته به امامت و ولایت علی (ع) و اولاد اوست.

عاملی گفت: بنا بر واقعه غدیر، دین اسلام زمانی کامل می‌شود که امام علی(ع) کارها و زمام امور را به دست بگیرد؛ پیامبر اینقدر از علی صحبت کرد و از او دم می‌زد که رشک و حسد، جامعه را فراگرفت و خدا به پیامبرش فرمود تا این رشک و حسد در پیروان را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در این راستا بسیار تلاش کرد اما برخی ها، ظرفیت قبول امر را نداشتند و در نتیجه با آن همه تاکید و با وجود آن همه جماعت، حرف پیامبر(ص) در زمین ماند و اگر آن روز آن ۱۲۰ هزار نفر جماعت بر این امر صحه می گذاشتند، تبعات بعدی بروز نمی کرد.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به وجود ۱۴ هزار راوی و ۵۴ هزار روایت اشاره کرد و افزود: صحت و سقم و اسباب ظهور و نقل و منشا این روایات را علمای دین تشخیص می دهند و اگر عالم دین نباشد، به قول پیامبر اسلام (ص)، جماعت مرتد می شوند و دزدان و دشمنان، به راحتی دین مردم را از دست آنها خواهند گرفت.

امام جمعه اردبیل به حضار و سادات گفت: به شیعه انگلیسی و وهابیت و بهاییت نگاه کنید؛ باید آگاه باشیم که شبهات می‌تواند زمین و زمان را پر کند و ارزش‌ها را با ضد ارزش‌ها معاوضه کند و در چنین شرایطی به علما نیاز داریم و اگر اینها نبودند، این شبهات و تزلزل‌ها خطر آفرین بود و محل ورود شیطان می‌شد.

عاملی نقش علما در استقلال و تمامیت ارضی کشور را غیرقابل انکار دانست و ادامه داد: قصد از تربیت و آموزش علما در حوزه‌های علمیه این است که فضای جامعه را فضای قرآنی و تربیتی کنند و شان علما آنقدر بزرگ است که بنا بر روایات، هرکس به علما اهانت کند به اولیا الهی و مقدسات توهین کرده است.

وی از علما و بزرگان و استادان حوزه‌های علمیه قدردانی کرد و افزود: حرمت عالم، حرمت علم است و علما و طلاب باید وقت را غنیمت شمرند و حرمت لباس روحانیت را حفظ کنند و مبادا مبادا حب ریاست و فرصت بر شما علما غالب شود.

وی تاکید کرد: مبادا مبادا وقتی به جایی و محفلی یا اجتماعی برای نماز و کار واجبی رفتید، به فکر مال دنیا باشید و مردم را طرف حساب خود بشمارید، بلکه طرف حساب ما ذات مقدس خداوند است.

انتهای پیام
captcha