توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در روستاهای اردبیل
کد خبر: 4061544
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در روستاهای اردبیل

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی استان اردبیل گفت: توسعه طرح ملی مشاغل خانگی روستاها و مناطق عشایری در معیشت آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در روستاهای اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، عبدالله موموندی، مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی استان اردبیل، 11 خردادماه، در جریان بازدید از بازارچه محلی عرضه محصولات مشاغل خانگی در روستای صمدلو شهرستان گرمی، با اشاره به توسعه طرح ملی مشاغل خانگی در روستاهای اردبیل اظهار کرد: توسعه طرح ملی مشاغل خانگی روستاها و مناطق عشایری در معیشت آن‌ها کمک شایانی کرده و ایجاد مزرعه گل‌محمدی در منطقه صفر مرزی روستای صمدلو توسط یکی از پیشرانان این طرح نشان از کارایی آن دارد و به یقین این مزرعه به‌عنوان یک الگوی مناسب کشت و تولید می تواند مورد استفاده اهالی روستاهای همجوار قرار گیرد.

وی به نقش جهاد کشاورزی در توسعه مشاغل خانگی اشاره و بیان کرد: در حوزه آموزش و ترویج، دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشايری راه‌اندازی شده که با شناسایی زنان روستایی و عشايری در قالب صندوق‌های خرد ساماندهی می‌کنند.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از فعالیت ۵۴ صندوق خرد اعتباری زنان روستایی در استان اردبیل با یک هزار و ۶۰۰ نفر عضو و بالغ بر ۴ میلیارد تومان سرمایه خبر داد و یادآور شد: صندوق‌های خرد محلی از جمله منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز تولیدکنندگان روستایی است که در سراسر کشور نسبت به ایجاد این صندوق‌ها اقدام شده است.

موموندی با بیان اینکه دولت با سرمایه‌گذاری در این صندوق بستری برای آموزش و حرفه‌آموزی زنان ایجاد و پس‌اندازهای خرد آنان را ساماندهی کرده است، ادامه داد: در این صندوق‌ها، مشاغل متعددی از جمله گلیم بافی، انواع صنایع دستی، کشت و تولید گیاهان دارویی و... تعریف شده و در واقع صندوق‌‌های خرد محلی یکی از مدل‌هایی است که در معاونت آموزش و ترویج پیگیری می‌شود.

وی از ایجاد نمایشگاه دستاوردهای این صندوق در استان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: در اردبیل نیز شاهد راه‌اندازی این نمایشگاه بودیم.

در ادامه این بازدید مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز سهمیه استانی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اردبیل را دو هزار نفر اعلام کرد و افزود: در قالب کارگروه‌های علمی ظرفیت‌سنجی مشاغل ۱۳ رشته جزو اولويت‌های ایجاد اشتغال استان معرفی شد، تسهیلات بانکی به متقاضیان داده نمی‌شود بلکه با شناسایی، ارزیابی و استعدادسنجی علاقه‌مندان توسط پیشران‌های واحدهای تولیدی، آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی ارائه و متقاضی با راهنمایی و هدایت همین پیشران‌ها وارد بازار کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه از زمان اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک هزار و ۲۸۰ نفر در سطح استان اردبیل به بازار کار اتصال یافته‌اند، تصریح کرد: ۸۰ درصد از این میزان را بانوان تشکیل می‌دهند.

اوچی اردبیلی ضمن تشکر از همکاری جهاد کشاورزی در اجرای این طرح، از آمادگی جهاددانشگاهی برای اجرای برنامه‌های ترویجی در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی در شهرستان گرمی خبر داد.

یادآور می‌شود، بازارچه محلی عرضه محصولات مشاغل خانگی و برگزاری جشنواره گلاب‌گیری و عرقیات گیاهی به همت جهاددانشگاهی و دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل از ۶ تا ۱۲ خردادماه در روستای صمدلو شهرستان گرمی در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha