رتبه نخست چهارمحال‌وبختیاری در کاهش نرخ بیکاری
کد خبر: 4061034
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷

رتبه نخست چهارمحال‌وبختیاری در کاهش نرخ بیکاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال‌و‌بختیاری با اشاره به کاهش ۲.۹ درصدی نرخ بیکاری در استان در سال ۱۴۰۰ و رسیدن به رقم ۱۲.۳ درصد، گفت: این استان از نظر میزان کاهش سالانه نرخ بیکاری رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

علی شهریارپور، رئیس مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، علی شهریارپور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال‌و‌بختیاری امروز، دهم خردادماه در جمع خبرنگاران به انتشار نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار سال ۱۴۰۰ از سوی مرکز آمار ایران اشاره و اظهار کرد: نتایج طرح مذکور نشان دهنده تغییرات نرخ بیکاری استان متناسب با خواست و همت مردم و مسئولان استان است.

وی افزود: نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در حالی در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۲.۳ درصد رسیده است که این شاخص در سال‌های ۹۵ و ۹۶ با صدرنشینی استان بین استان‌های کشور، اعداد ۲۰.۲ و ۲۰.۸ درصد را به خود اختصاص داده بود.

شهریارپور گفت: نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در سال ۱۳۹۹ مقدار ۱۵.۲ درصد را به خود اختصاص داده بود که با کاهش ۲.۹ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۳ درصد تقلیل یافت. این در حالی است که کاهش سالانه نرخ بیکاری کشور در همین بازه زمانی تنها ۰.۴ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه نتایج منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان‌دهنده آن است که در بین ۳۱ استان کشور، ۹ استان با افزایش نرخ بیکاری، یک استان با عدم تغییر نرخ بیکاری و مابقی استان‌ها با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند، تصریح کرد: استان چهارمحال و بختیاری از نظر میزان کاهش سالانه نرخ بیکاری رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استان‌های لرستان و قزوین حائز رتبه‌های دوم و سوم بوده‌اند.

شهریارپور تأکید کرد: کاهش ۲.۹ درصدی نرخ بیکاری استان موجب شده تا تفاوت نرخ بیکاری استان و کشور کاهش محسوسی نشان دهد و از ۵.۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ برسد.

وی مهم‌ترین پیامد احراز رتبه نخست استان در کاهش نرخ بیکاری را خروج استان از فهرست استان‌های صدرنشین از نظر شاخص نرخ بیکاری و پیوستن آن به فهرست استان‌های با نرخ بیکاری متوسط برشمرد و اضافه کرد: نکته قابل توجه در کنار کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی است که بر اساس نتایج طرح نیروی کار، در ۱۰ سال اخیر نرخ مشارکت اقتصادی استان همواره از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر بوده است، بالاتر بودن نرخ اشتغال در یک منطقه موجب خواهد شد تا کاهش نرخ بیکاری با دشواری‌های بیشتری همراه باشد زیرا بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی، به معنای بالاتر بودن عرضه نیروی کار در استان و بیشتر بودن سهم نسبی متقاضیان شغل در استان در مقایسه با سایر نقاط کشور است.

انتهای پیام
captcha