دلیل کم فروغی حضور کارآفرینان در اقتصاد کشور
کد خبر: 4054924
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
هادی قوامی مطرح کرد؛

دلیل کم فروغی حضور کارآفرینان در اقتصاد کشور

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه عامل اصلی تولید، نیروی انسانی و سرمایه‌ دانش‌بنیان است، گفت: این عامل تنها عاملی است که قابلیت جانشینی ندارد و دلیل کاهش تعداد کارآفرین‌ها در اقتصاد ایران شرایط اجتماعی است که بر کارآفرینی اثر گذاشته است.

کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آئینه قرآن و عترت (ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، شامگاه 15 اردیبهشت‌ماه در اختتامیه کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت(ع)» که به همت آستان قدس رضوی و دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در این دانشگاه برگزار شد اظهار کرد: در آیات و روایات و همچنین آموزه‌های دینی اسلام، به موضوع تولید توجه شده است و از همین رو باید شرایط کشور و سرمایه‌های طبیعی اعم از زمین، طبیعت و... را برای رونق تولید داخلی و اشتغال‌زایی در کشور به کار گیریم.

وی عنوان کرد: عامل اصلی تولید، نیروی انسانی و سرمایه‌ دانش‌بنیان است. این عامل تنها عاملی است که قابلیت جانشینی ندارد و دلیل کاهش تعداد کارآفرین‌ها در اقتصاد ایران شرایط اجتماعی است که بر کارآفرینی اثر گذاشته است.

قوامی تصریح کرد: سیاست‌ها و قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود و همچنین تدابیر ناشی از شرایط اجتماعی که یکی از آنها مالیات بر ارزش افزوده است، موجب شده هزینه‌های کارآفرینان افزایش یابد و این مسئله نیز موجب شده تعداد کارآفرینان در کشور کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: سعی ما این است تسهیلات صدور مجوزهای کسب و کار و شرایط مجوزهای اشتغال را فراهم آوریم و  معضل کاهش کارآفرینی را در کشور حل کنیم. امیدواریم بتوانیم به موضوع کسب و کار و روحیه کارآفرینی با تأکید بر مفهوم کار شایسته بیشتر توجه و معضلات و مشکلات بر سر راه کارآفرینی را در کشور مرتفع کنیم.

مهم‌ترین دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی

مالک رحمتی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی در دوره جدید، پرداختن به مسائل فرهنگی بود. با اقداماتی که در سازمان علمی و فرهنگی ما در کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) و ... شاهد هستیم، اگر قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم باید گفت که آستان قدس رضوی در آن مسیر فرهنگی که مدنظر بود قرار گرفته است. اقداماتی که در حوزه اقتصاد، اشتغال و تولید انجام شده خوب است اما این مباحث نظری بعد از ۴۰ سال، چه خروجی دارد و آستان قدس رضوی چه اقداماتی باید انجام دهد؟ این همایش، آغازی برای حرکت جهادی در مقوله اقتصاد واقعی کشور است. 

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را در همه عرصه‌ها به اثبات برسانیم، قطعا اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد. بنابراین، اگر ما اقتصاد کشور را قوی کنیم و تولید را بهبود ببخشیم بسیاری از این آسیب‌ها مرتفع خواهد شد. نزدیک یک دهه است که ما غفلت می‌کنیم. مقام معظم رهبری تا چه زمان در مورد تولید صحبت کنند و آن را در سخنرانی‌های خود مورد تأکید قرار دهند؟ مقام معظم رهبری بارها گفتند که نظام، مسائل کشور را تحویل حوزه و دانشگاه بدهد و از آن‌ها مسائل اجرایی بخواهد و خروجی دریافت کند. بنابراین اگر این همایش و حرکت‌های آغازین نتواند برای اقتصاد واقعی منجر به حرکتی شود، ابتر است و تنها در این همایش‌ها حرف زدیم و هیچ اقدامی انجام ندادیم.

رحمتی تصریح کرد: ما می‌توانیم اقتصاد قوی داشته باشیم اما باید این یقین در ما محقق شود و مسئله اصلی کشور، باور «ما می‌توانیم» است. هرجا باور کردیم که می‌توانیم ‌قطعا موفق خواهیم شد و گام‌های بزرگی در حوزه تولید برمی‌داریم. جوانان این کشور تاکنون این موضوع را اثبات کرده‌اند که قادر هستند بزرگترین چالش‌ها و موانع اقتصادی را با تکیه بر مکتب امام و رهبری برطرف کنند و اقدامی انجام دهند که کشور بر روی پای خود بایستد. نیاز ما اقتصاد، تولید و مدیریت قوی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: یک اقتصاد قوی، مطمئن و متکی به خود زمانی محقق می‌شود که دست ما به سوی دیگران دراز نباشد و بتوانیم انتخاب کنیم و اگر اقتصاد قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم حرکت کنیم. بنابراین ما به این الگوهای مردمی و مشارکت اجتماعی نیاز داریم تا بتوانیم گره تولید و به تبع آن اشتغال و به دنبال آن اقتصاد را حل کنیم.

وی بیان کرد: ما باید تحریم‌ها را خنثی کنیم و این امر زمانی ممکن می‌شود که اقتصاد قوی با رویکرد دانش‌بنیان داشته باشیم. راهی نداریم جز اینکه تولید و دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار دهیم. آنچه که امروز نیاز این کشور است، این است که باید علم روز را با مقوله‌های اسلامی پیش ببریم و عدم وابستگی را کاهش دهیم.  

رحمتی اظهار کرد: در این همایش‌ها باید گفته شود که چگونه می‌توانیم اقتصاد کشور را قوی کنیم و با توجه به شعار سال باید دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهیم. زیرا کار دانش‌بنیان نیازمند ریسک و جسارت است تا به اهداف خود دست یابد. ما در جای جای آستان قدس رضوی نیازمند حل مسئله برای این مجموعه هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان باید این مسئله را مرتفع کنند.

در پایان مراسم از برترین‌های علمی تقدیر و از آثار تولید شده در کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در قرآن و عترت(ع)» و پوستر کنگره بین‌المللی سال ۱۴۰۱ با موضوع «چشم انداز تمدن نوین اسلامی دانش بنیان» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha