تمدن‌سازی در مسیر تعالیم قرآن ممکن است
کد خبر: 4054923
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹

تمدن‌سازی در مسیر تعالیم قرآن ممکن است

دبیر علمی کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت(ع)» با بیان اینکه سه کلیدواژه اقتصاد، اشتغال و تولید قفل مشکلات ما را باز می‌کند، گفت: بحث اقتصاد مهم است و ما در جامعه‌سازی، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی نیازمند آن هستیم که ابتدا در مسیر تعالیم قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار گیریم.

کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آئینه قرآن و عترت (ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عادل پیغامی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت(ع)» شامگاه 15 اردیبهشت‌ماه در اختتامیه این کنگره که به همت آستان قدس رضوی و دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دبیرخانه بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز در آغاز سال ۱۴۰۰ با تأکیدی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد، اشتغال و تولید بیان کردند، به نوعی تکلیف‌پذیری خود را در مسئله محور شدن این همایش با حضور نخبگان حوزه و دانشگاه مبذول داشتند.

وی افزود: این کنگره با محوریت شعار سال اقتصاد، اشتغال و تولید شکل گرفت و ما از ابتدا در کمیته سیاست‌گذاری همایش و همچنین با حضور مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی پیشنهاداتی را ارائه کردیم که این نشست‌ها در سه ضلع ارائه شود. ضلع اول، حضور نخبگان حوزه و دانشگاه، ضلع دوم فعالان واقعی در عرصه اقتصاد و ضلع سوم مسئولان در بدنه حاکمیت در سه قوه که بتوانیم این سه ضلع را برای شعار سال و در کنار هم با اشراف به تعالیم قرآنی و اهل بیت(ع) قرار دهیم. 

دبیر علمی کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید» تصریح کرد: برای شعار سال همایش و نشست‌های تخصصی علمی و دانشگاهی مختلفی برگزار می‌شود. فلسفه وجودی انقلاب اسلامی در بحث اقامه دین و معارف اهل بیت(ع) در یک ساختار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باعث شد تا در این کنگره یک اتفاق منحصر به فرد رخ دهد.

وی عنوان کرد: کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید» از معدود همایش‌هایی است که موضوع شعار سال را در آینه قرآن و عترت دنبال کرده است و برگزاری بیش از ۱۲ پیش نشست، ارائه ۵۰ مقاله و ... از دستاوردهای این رویداد بود.

پیغامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سه کلمه محوری اقتصاد، اشتغال و تولید را در شعارهای سال دو دهه گذشته مطرح کردند و در واقع این سه کلیدواژه،‌ قفل مشکلات ما را باز می‌کند، زیرا بحث اقتصاد مهم است و ما در جامعه‌سازی، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و تمدن‌سازی نیازمند آن هستیم که ابتدا در مسیر تعالیم قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گیریم.

وی بیان کرد: بالغ بر ۲۵۰ اثر علمی از ۱۰ کشور دریافت شد که بُعد بین‌المللی همایش را هم به واقعیت رساند. همچنین در غربالگری که از مقالات به عمل آمد؛ بیش از ۲۰ مقاله ارائه داشتیم که از ۵ کشور مطرح در جهان اسلام در کنگره حاضر بودند و به بحث گذاشته شد.

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه، اظهار کرد: برگزاری این همایش علمی را که ناخواسته با نامگذاری سال ۱۴۰۱ مطابقت دارد، به فال نیک می‌گیریم و طی جلساتی که با رؤسای دانشگاه وابسته به آستان قدس رضوی داشتیم، بتوانیم با توجه به شعاری که مقام معظم رهبری بیان کردند، نقشه راهی ترسیم کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار دهیم.  

وی اضافه کرد: برای حمایت از تشکل‌های مردمی، علمی و دانش‌بنیان هم به زودی توسط قائم مقام آستان قدس رضوی، مصوبه‌ای ابلاغ می‌شود و وام جدیدی را در خصوص فعالیت‌های دانش‌بنیان برقرار خواهیم کرد.

طالبی گفت: در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس این آمادگی را داریم که برنامه‌ها و پیشنهادهای دانشگاهیان را در خصوص شعار سال به کار گیریم و امیدواریم که در حد شعار باقی نماند و آستان قدس رضوی گام‌های عملی را که در زمینه علمی، فرهنگی و اقتصادی است را در حد توان خود جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام
captcha