یاری گرفتن از قرآن برای رفع آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 4052169
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳

یاری گرفتن از قرآن برای رفع آسیب‌های اجتماعی

امروز بر اساس توصیه قرآنی حکومت بر دل‌ها که پیامبر رحمةالعالمین نیز این رویه را در امر تبلیغ در پیش گرفتند، یک نهضت جذب و اغناسازی مردم باید شکل گیرد. اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را با کمک قرآن و دین رفع کنیم، ضرورت دارد که دینداران و مسئولان و کارگزاران با رویکرد سبک زندگی قرآنی به جذب دل‌ها بپردازند.

محمد موسوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری

محمد موسوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در بازدید از غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن و محصولات قرآنی استان اظهار کرد: متأسفانه بعد از گذشت دو سال که نمایشگاه قرآن به‌ دلیل شرایط کرونایی برگزار نمی‌شد، امسال تنوع را در منابع تفسیری و کتاب‌های قرآنی، قصص قرآنی و پیامبران مناسب برای سنین کودکان و بزرگسالان شاهد نبودیم و بیش‌تر کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه تکراری بودند.

وی در ادامه با اشاره به نقش قرآن و مبانی قرآنی در پیشگیری از وقوع جرم، توضیح داد: بر اساس آیه ۵۹ سوره مبارکه انعام، قرآن کتابی است که برای تمام شئونات زندگی با با ما حرف دارد و موضوع آسیب‌های اجتماعی و جرایم نیز از این قاعده مستثنی نیست که قرآن کریم راهکارهایی برای حل این‌گونه مسائل دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه امروزه در ساحت اقتصادی، بی‌عدالتی در جامعه موج می‌زند و ثروت در اختیار عده‌ای خاص بوده و اکثریت از آن منابع و ثروت کشور اعم از معادن، آب و غیره محروم‌ هستند، افزود: این منابع و معادن تبدیل به ثروت شده و در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته است. در قرآن کریم بیان شده که ثروت نباید تنها در دست اغنیا بچرخد، امروزه در کشور سیستمی طراحی شده که با توجه به ثبت اموال و دارایی‌های اشخاص، مالیات از آن‌ها اخذ می‌شود که ثروت تولیدی به طور صحیح نمی‌چرخد. در آیه هفتم سوره مبارکه حشر که به احکام خمس و فیء می‌پردازد قرآن تأکیددارد این حکم برای آن است که غنایم، دولت توانگران را نیفزاید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، سرقت و طلاق مربوط به فقر و مشکلات و مسائل اقتصادی است، تأکید کرد: بخشی از اختلافات به ضعف اعتقادات و باورها، بخشی به ضعف فرهنگ و سبک زندگی و تهاجمات فرهنگی ارتباط دارد و با عمل به دستورالعمل قرآن مبنی بر توزیع صحیح ثروت می‌توان جلوی بسیاری از آسیب‌ها را گرفت.

وی با اشاره به دیگر توصیه قرآن مبنی بر اینکه زن و مرد باید لباس یکدیگر باشند، افزود: آیا امروزه مردها برای جلوگیری از آفات، طریقه به‌دست آوردن دل همسران خود را می‌دانند؟ در زمینه سبک زندگی قرآنی، از جمله به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم می‌توان اشاره داشت که بیان می‌کند زن و مرد برای یکدیگر آفریده شدند تا مایه آرامش یکدیگر باشند، حال پرسش اینجاست که آیا زن‌ها می‌دانند چگونه مایه آرامش همسران خود باشند، مرد به احترام و زن به محبت نیاز دارد و به همین دلیل در سبک زندگی قرآنی بیان شده که زن باید از مرد تبعیت کند و هر دو مایه آرامش یکدیگر باشند، اما باید پرسید آیا این مهم همواره اجرا می‌شود. همچنین باید پرسید آیا مرد حکم لباسی برای زن دارد که از گزند بیرون در امان باشد؟

موسوی بیان کرد: بسیاری از افراد حتی مسیر و مذهبی نتوانسته‌اند محبت خالصانه نسبت به همسر خود داشته باشند و چه بسا با سخت‌گیری می‌خواهند ارزش‌های دینی را در زن و فرزند خود نهادینه کنند، این در حالی است که خداوند در آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل‌عمران خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ یعنی اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید مبنی بر اینکه پیامبران برای اقامه قسط مبعوث شده‌اند، بیان کرد: ما بیشتر مفهوم عدالت اجتماعی را از واژه قسط برداشت می‌کنیم حال آنکه قسط در وهله نخست ناظر به نفس انسان است و به تصریح آیه هفت سوره مبارکه شمس، خواسته‌ها و تمايلات و غرايز انسان به طور حكيمانه تعديل شده است اما انسان آن‌را به هم می‌زند و انسان باید بتواند میان خواسته‌های معنوی و نفسانی عدل و قسط را اقامه کند تا در پهنه اجتماع نیز بتواند این مهم را عملیاتی کند.

موسوی بیان کرد: قرآن می‌گوید مسلمانان امت وسط هستند که هم باید دنیا را آباد کنند و هم به آخرت بپردازند و خواسته‌های دنیوی و اقتضائات اخروی را توأمان در نظر گیرند. اگر انسان موفق شود قسط را در درون خود به‌خوبی اجرا کند، به تصریح آیه بعدی از همین سوره راه نیک و بد را به خوبی خواهد یافت.

وی تأکید کرد: افرادی که داعیه‌دار قرآن هستند و با عنوان چهره قرآنی در جامعه شناخته می‌شوند گاه چنان دافعه دارند که افراد را از پیرامون خود دور می‌کنند و با بداخلاقی دیگران را از خود و در نتیجه از قرآن دور می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: امروز بر اساس توصیه قرآنی حکومت بر دل‌ها که پیامبر رحمةالعالمین نیز این رویه را در امر تبلیغ در پیش گرفتند، یک نهضت جذب اغناسازی مردم باید شکل گیرد. اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را با کمک دین رفع کنیم، ضرورت دارد که دینداران و مسئولان و کارگزاران با رویکرد سبک زندگی قرآنی به جذب دل‌ها بپردازند و رفتارها از صمیم قلب محبت‌آمیز و خیرخواهانه و بدون سختگیری باشد.

انتهای پیام
captcha