تلاش جهت تقویت همکاری شورای عالی قرآن با نهاد‌های قرآنی
کد خبر: 4045570
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
گزارشی از روند فعالیت‌های شورای عالی قرآن در سالی که گذشت؛

تلاش جهت تقویت همکاری شورای عالی قرآن با نهاد‌های قرآنی

معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های شورای عالی قرآن و کمیته اعزام در سال 1400 به تقویت همکاری با نهاد‌های قرآنی جهت ارائه خدمات بهتر به جامعه اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر علی‌رغم همه مشکلات ناشی از کرونا و بودجه، تلاش شد با تغییر روش و استفاده از ظرفیت‌های مکمل، حتی‌الامکان فعالیت‌ها متوقف یا کمرنگ نشود.

به گزارش ایکنا، انقلاب اسلامی ما محصول قرآن و فلسفه آن پیوند مردم ایران با پیام قرآن است. از این رو و با توجه به اهمیت قرآن مجید و نقش حیات بخش کلام الهی در جامعه اسلامی و نظر به لزوم پخش قرائت صحیح و دلنشین قرآن و سایر نغمات الهی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی و به منظور سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت و ارتقای برنامه‌های مربوط به قرائت قرآن، اذان، مناجات، ادعیه و تواشیح شورای عالی قرآن در ۱۳مهر سال ۷۰ به فرمان رهبر معظم انقلاب تاسیس شدو بعد از آن با تشکیل جلسات شورای عالی تصمیم‌گیری، اقدام به تصویب سیاست‌های کلی جهت نظم‌دهی به پخش برنامه‌های قرآنی و تولید آثار مقبول و استاندارد نمود و پس از آن سیستم اجرایی و نظارتی شورای عالی قرآن در شکل و ساختار فعلی از سال ۱۳۷۴ مستقر و به توسعه فعالیت‌های قرآنی توفیق یافت.


طی سال گذشته و استمرار پاندمی کرونا، اهداف و ماموریت‌های شورای عالی قرآن نیز همانند بسیاری از نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگردستخوش تغییر شد هرچند فعالیت‌های کلی این شورا ازجمله نظارت بر تولید و پخش برنامه‌های قرآنی و نغمه‌های الهی در صدا و سیما و ساماندهی این عرصه و همچنین انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی مورد نیاز در حوزه قرائت قرآن و دیگر نغمه‌های الهی و علوم مرتبط با آن نظیر مفاهیم، تفسیر و تألیف کتب و مقالات در این حوزه رشد خوبی پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات و ابتکارات نویی در این عرصه بودیم.


در کنار سایر فعالیت‌های شورای عالی قرآن، تولید آثار فاخر صوتی و تصویری قرآنی و نغمه‌های الهی به منظور معرفی و ارائه الگو‌های برتر و ترسیم استاندارد‌ها و معیار‌های علمی و فنی در این عرصه و همچنین طراحی و برنامه‌ریزی به منظور توسعه تولید و اجرای برنامه‌های ترویجی با استفاده از ظرفیت‌ها و جذابیت‌های تلاوت و حفظ قرآن کریم و دیگر نغمه‌های الهی نمونه دیگری از فعالیت‌های قرآنی شورا در سال ۱۴۰۰ بود. همچنین دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم با وجود شرایط کرونایی و محدودیت‌ها دست از فعالیت نکشید و در این عرصه نیز شاهداقداماتی طی سال گذشته بودیم. حال باتوجه به آغاز سال جدید و پایان سال ۱۴۰۰ بر آن شدیم تا در گفت‌وگویی با محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن دریافت گزارشی اجمالی از فعالیت‌های شورای عالی قرآن شورای عالی قرآن، فعالیت‌های کمیته اعزام قاریان در سال ۱۴۰۰ را ارزیابی کنیم.


محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن تبریک سال جدید به جامعه قرآنی کشور گفت: در شورای عالی قرآن، سرفصل‌های برنامه‌ای مشخص سالانه داریم که ذیل سیاستی که برای هرسال تعیین می‌شود، آن برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم. برخی برنامه‌ها هم به اقتضاء تعاملاتی که با دستگاه‌های مختلف شکل می‌گیرد یا ضرورتی که ایجاد می‌شود در دستور کار قرار می‌گیرد. بحمدالله در شورای عالی قرآن ظرفیت بسیار خوبی برای انجام کار‌های بزرگ وجود دارد که البته به علت برخی محدودیت‌های بودجه‌ای عملا امکان تحقق همه آن وجود ندارد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن افزود: در اوایل سال قبل، برگزاری محفل قرآنی اول ماه مبارک رمضان باحضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌صورت ارتباط تصویری، حسن مطلع فعالیت‌های شورای عالی قرآن بود. در سال گذشته، جلسه ماهانه «تلاوت و استماع قرآن کریم» را راه‌اندازی کردیم که استقبال اساتید و قاریان عزیز فراتر از چیزی بود که تصور می‌کردیم؛ اگرچه به علت شرایط کرونایی، ناگزیر بودیم در هر جلسه تعداد میهمانان محدودی را دعوت کنیم.


تولید سه ترتیل کل قرآن
میرزاجانی بیان کرد: در بخش تازه‌های تولید، در سالی که گذشت دوره ترتیل مهدی فروغی، قاری ممتاز کشورمان به ثمر نشست و تولید سه ترتیل کل قرآن با صدای امین پویا، قاسم مقدمی و عباس هاشمی هم آغاز شد و پیشرفت خوبی تاکنون داشته است. همچنین اولین دوره ترتیل کل قرآن توسط یک نوجوان پسر ایرانی باصدای محمدرضا جعفرپور، قاری و حافظ کل قرآن کریم که در همکاری با مجموعه ایران صدا ضبط و رونمایی شد، از اتفاقات خوب تولیدی سال گذشته بود.

وی با اشاره به تولید ۶ اذان با مجوز پخش از شبکه‌های استانی و اذان‌های دیگری که ضبط شده و روند اصلاح و دریافت مجوز را طی می‌کند، به ایکنا گفت: تولید تلاوت از قاریان بومی چند استان به میزبانی صداوسیمای مراکز استان‌ها مانند همدان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، گلستان و ایلام، تولید و انتشار برنامه تصویری آموزش تکیه صوتی کلمات قرآن با تدریس مهدی حسنی، چاپ کتاب تاریخ قرائات قرآن کریم از قرن سوم تا دوازدهم به قلم کریم دولتی، چاپ دومین شماره مجله پژوهشی نبأ، چاپ کتاب سلسبیل باموضوع حفظ و تحفیظ قرآن کریم به قلم حسین بسامی و چاپ کتاب و لوح فشرده تصویری مجموعه مقالات و سخنرانی‌های پانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن، از دیگر موارد قابل ذکر است.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن با تاکید بر اینکه در یکی دوسال اخیر علی رغم همه مشکلات ناشی از کرونا و بودجه محدود، تلاش شد با تغییر روش و استفاده از ظرفیت‌های مکمل مثل فضای مجازی، حتی الامکان فعالیت‌ها متوقف یا کمرنگ نشود، اظهار کرد: در سال ١۴٠٠، دوره‌های‌ آموزش و ارتقای قاریان و دعاخوانان ممتاز، برنامه آموزش غیرحضوری و دهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم با قوت اجرا شد.

اجرای مرحله اول طرح توسعه اقراء
میرزاجانی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب دیگر، اجرای مرحله اول طرح توسعه اقراء برادران و بانوان با استفاده از ظرفیت مقریان کشورمان بود که در این طرح، بالغ بر ١٠٠ نفر دوره تخصصی اقراء را پشت سر گذاشته یا درحال اتمام آن هستند. مقدمات اجرای مرحله دوم طرح توسعه اقراء هم برای سال ١۴٠١ فراهم شده که پیش بینی ما این است بالغ بر ۵۰۰ نفر از اساتید، قاریان و حافظان سراسر کشور از آن استقبال کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال قبل، نظارت بر فرآیند تولید و پخش برنامه‌های قرآنی از رسانه ملی، به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی شورای عالی قرآن، کمافی السابق در جریان بود گفت: میزبانی محفل انس با قرآن و شهدا ویژه گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و برنامه‌های دیگری که در ایام شهادت سردار اجرا شد در همکاری با نهاد‌ها و تشکل‌های قرآنی کشور، برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم در یک تعامل خوب بین شورای عالی قرآن و شبکه‌های قرآن صداوسیما که به موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» اختصاص داشت، مشارکت محتوایی و نظارتی در فرآیند برگزاری محافل جزءخوانی قرآن با همکاری شبکه‌های سراسری و استانی صداوسیما در ماه رمضان، و برگزاری دو دوره و میان دوره طرح آموزشی-تربیتی اسوه در همکاری با جامعه فرهنگی قرآنی عصر، از اتفاقات مهم دیگر سال گذشته بود که به صورت تعاملی با نهاد‌های قرآنی اجرا شد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن تصریح کرد: ان‌شاءالله در سال جاری با مذاکرات اولیه‌ای که انجام شده، بنا داریم در همکاری تنگاتنگی با برخی نهاد‌های قرآنی مثل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم و بعضی دستگاه‌های دیگر، با هم افزایی بیشتر در حوزه‌های مشترک مأموریتی، خدمات بهتری به جامعه مخاطب ارائه کنیم.

کسب ٩ رتبه اول و ٢ رتبه دوم در مسابقات بین‌المللی
مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، درخصوص عملکرد کمیته اعزام هم گفت: در مورد فعالیت‌های کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم هم، در طول سال گذشته چند جلسه کمیته تشکیل شد و سازوکار انتخاب نمایندگان کشورمان جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی سال ١۴٠٠ به تصویب رسید و متعاقب آن رقابت‌های انتخابی توسط مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش برگزار شد. ماحصل آن هم کسب ٩ رتبه اول و ٢ رتبه دوم در مسابقات بین المللی ایران، کرواسی و بنگلادش بوده است.


حداقلی شدن فعالیت‌های کمیته اعزام با محدودیت‌های کرونا
میرزاجانی بیان کرد: در بخش اعزام‌های تبلیغی هم به جز چند مورد اعزام به کشور‌های محور مقاومت، کشور هندوستان و اعزام اربعین، فعالیت خاصی انجام نشد. اساساً محدودیت‌های کرونایی، فعالیت‌های کمیته اعزام و نهاد‌های متولی اعزام‌های مسابقاتی و تبلیغی قرآنی را به حداقل رساند که امیدواریم در سال ١۴٠١ با رفع موانع، مجدداً شاهد رشد و ارتقاء فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل باشیم.

انتهای پیام
captcha