کرونا و کوچ فعالیت‌های مذهبی از مدارس به منازل
کد خبر: 4034394
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

کرونا و کوچ فعالیت‌های مذهبی از مدارس به منازل

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه هدف ما گسترش هرچه بیشتر فرهنگ نماز در بین نوجوانان و جوانان است، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا فعالیت محافل انس با قرآن و هیئت‌های مذهبی افزایش یافت و کرونا باعث شد همه برنامه‌های ما از مدرسه به خانه‌ها برود.

مهدی نعیمی

به گزارش ایکنا، گسترش فرهنگ نماز به همراه تربیت قرآنی و اهتمام ورزیدن به پرورش نسل‌های آینده و مجهز کردن آنان به تعلیم و تربیت امری متعالی است و گام برداشتن در این مسیر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای کشور محسوب می‌شود. مدرسه یکی از بستر‌های تربیتی مهم کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود و آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم نماز و قرآن می‌تواند به بهترین شکل در این فضا محقق شود. اما اگر ملزومات این امر که همان نحوه انتقال معنا و ابزار به روز و توجه به مقتضیات زمان است مورد توجه قرار نگیرد، نه تنها مدرسه در گسترش فرهنگ نماز موفق عمل نمی‌کند، بلکه سبب دلزدگی دانش‌آموزان از این فیض الهی می‌شود.

گسترش فرهنگ نماز در مدارس باید به نحوی دنبال شود که مورد استقبال همه دانش‌آموزان باشد و به گروه خاصی تعلق نداشته باشد. اینکه کدام روش‌ها در دنیای مملو از تهاجم فرهنگی کاربرد بیشتری دارد و سبب جذب کودکان و نوجوانان می‌شود از مهم‌ترین اموری است که متولیان این امر در مدارس باید بدان توجه داشته باشند.

در همین راستا مهدی نعیمی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا به تبیین نحوه گسترش فرهنگ نماز در بین دانش‌آموزان پرداخت و اظهار کرد: هدف ما گسترش هرچه بیشتر فرهنگ نماز در بین نوجوانان و جوانان است و بنابر فرمایش مقام معظم رهبری اگر بتوانیم مدارس را مزین به نمازخوانی نوجوان و جوانان کنیم، قطعاً سلامت آینده جامعه تضمین خواهد شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با استناد به آیه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» توجه و گرایش به قرآن، عترت و نماز را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: نماز می‌تواند نقش بسیار مهم و بی‌بدیل در گسترش فضیلت‌ها و هنجار‌های معنوی در کشور ایفا کند.

کد

نعیمی با اشاره به اهمیت نماز، از این فریضه الهی به عنوان رکن متعالی و از رشته‌های مستحکم ارتباطی میان پروردگار و بندگان در دین مبین اسلام یاد کرد و افزود: نماز عبادتی با جایگاهی والاست که همه عبادات مقدمه نماز هستند و نماز مکمل دیگر عبادات است که هیچگاه تعطیل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت در مراسم مذهبی از قبیل نماز جماعت، یا محافل انس با قرآن در پرورش عواطف دینی کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است، حضور در این قبیل برنامه‌ها را باعث افزایش پیوند قلبی آن‌ها با دین و معنویات و زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بیشتر ایمان دانست و تصریح کرد: این پیوند قلبی با دین سرمایه‌ای گرانبها برای این دوره و دوره‌های بعدی است.

تأثیر کرونا بر فعالیت‌های دینی و نماز

رئیس قرآن، عترت و نماز شهر تهران با بیان اینکه باید بیش از همه به نماز و اقامه نماز پرداخت، تصریح کرد: نماز، عبادتی جامع است و جایگاه بالایی دارد. همه عبادات مقدمه نماز هستند و نماز کامل کننده عبادات دیگر است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی پرداخت و گفت: در دوران شیوع کرونا فعالیت محافل انس با قرآن و هیئت‌های مذهبی افزایش یافت و کرونا باعث شد همه برنامه‌های ما از مدرسه به خانه‌ها برود و این از فرصت‌هایی بود که در دوران کرونا به وجود آمد و باید از آن به خوبی بهره برد.

کد

نعیمی در پایان به ضرورت برگزاری اجلاسیه سراسری نماز نیز اشاره کرد و گفت: اجلاس سراسری نماز بزرگترین رویداد فرهنگی و دینی کشور است و با برگزاری این اجلاس به دنبال ارائه خدماتی هستیم تا نماز در مدارس رونق بیشتری پیدا کند. در اجلاس سراسری نماز این دوره از روحانیون فرهنگی که مشغول فعالیت در مدارس هستند، از همکارانی که در دوران کرونا در فضای مجازی به آموزش عملی و نماز و احکام پرداختند و از مدیران مدارسی که نسبت به امر اقامه نماز و جشن تکلیف دانش‌آموزان اهتمام دارند تقدیر و تشکر خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha