ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا در اردبیل
کد خبر: 4034369
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا در اردبیل

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: سویه اومیکرون شبیه سرماخوردگی بوده و قدرت سرایت و میزان مراجعات سرپایی در این بیماری بیشتر است و تزریق دز سوم واکسن تا ۹۰ درصد از این بیماری پیشگیری می‌کند.

ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونابه گزارش ایکنا از اردبیل، علی محمدیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ۱۷ بهمن‌ماه در جلسه ستاد مدیریت و کنترل کرونای مشگین‌شهر که در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: سویه اومیکرون شبیه سرماخوردگی بوده و قدرت سرایت و میزان مراجعات سرپایی در این بیماری بیشتر است و ۲۰ درصد کودکان را درگیر می‌کند.

وی، ضمن تاکید بر مقدم بودن اصل پیشگیری و بهداشت بر درمان افزود: در بحث بهداشتی رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون مهم بوده و مهم‌ترین مساله در حوزه درمان، مدیریت بیماران سرپایی، تامین دارو، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی است و تزریق دز سوم واکسن تا ۹۰ درصد از این بیماری پیشگیری می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با اشاره به شیوع بیماری کرونا در طی دو سال گذشته و تجربیات تلخ و شیرین این بیماری در کشور و استان بیان کرد: در اوایل شیوع این بیماری مشکلات متعددی در حوزه سلامت جهت مقابله با این بیماری وجود داشت که با تکیه بر جوانان دانشمند ایرانی و نگاه به داخل، توانستیم در زمینه تولید واکسن، تجهیزات پزشکی، ونتیلاتور، کیت‌های تشخیصی و سایر وسایل مورد نیاز توانمند شویم.

وی، از مسئولان شهرستان خواست به صورت جهادی و دلسوزانه وارد میدان شده و در ایجاد حساسیت بیشتر در این شهرستان تلاش کنند.

محمدیان، ضمن تجلیل از خدمات و زحمات مدافعان سلامت، تصریح کرد: کارکنان بهداشتی و درمانی با حداقل امکانات و حتی با وجود ابتلا به کرونا در طول دو سال گذشته، همچنان با دلسوزی ارائه خدمات کردند که لازم است از تلاش‌های شبانه‌روزی این عزیزان قدردانی کنیم.

وی، با اشاره به وضعیت قرمز شهرستان مشگین شهر عنوان کرد: یکی از علل مهم این وضعیت، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، متاسفانه میزان استفاده از ماسک در این شهرستان حدود ۲۰ درصد است.

محمدیان ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین اصناف و مراکز خدمت‌رسان پایین بوده و فضاسازی و حساسیت‌زایی مناسب در این شهرستان به نحو مناسب مشاهده نمی‌شود، نباید سلامت جامعه را با عقاید شخصی و نگرش متعصبانه و اشتباه عده‌ای به خطر انداخت و حتما هم ارائه‌دهندگان خدمت و هم گیرندگان خدمت، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تالار‌ها و غذاخوری‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت خواهند کرد

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان باید اماکن خدمت‌رسان و پرتجمع مثل تالار‌ها و غذاخوری‌ها و استخر‌ها و غیره با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند و در واکسیناسیون متولیان این مراکز بیشتر دقت شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، فعالیت مراکز بهداشتی تا ساعت ۱۲ شب برای مراجعه بیماران سرپایی را از جمله اقدامات مهم در این شهرستان دانست و تصریح کرد: داروخانه‌های غیرشبانه‌روزی به مدت دو هفته تا ۱۲ شب و همچنین در روز‌های تعطیل فعالیت خواهند داشت.

وی، تامین نیروی انسانی از قبیل پزشک، پرستار، نیرو‌های خدماتی، تجهیز بخش ICU بیمارستان ظرف چند روز آینده، پرداخت کارانه کادر درمان و بهداشت از جمله مواردی بود که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص آن گزارشی ارائه داد و گفت: یک نفر پزشک متخصص طب اورژانس نیز در شرف هماهنگی بوده و اورژانس بیمارستان نیز جهت ارائه خدمات مطلوب، دوپزشکه خواهد شد.

محمدیان بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین سلامت تاکید کرده و افزود: بایستی موارد مهم در حوزه سلامت شهرستان اولویت‌بندی شده و از خیرین سلامت نیز در تجهیز و تکمیل کمبود‌های مربوط به بهداشت و درمان شهرستان بهره جست.

وی، از ایجاد اختلال چند ساعته در خدمت‌رسانی به بیماران در روز جمعه گذشته از مردم شهرستان عذرخواهی کرده گفت: ما خودمان را خدمتگزار مردم می‌دانیم و در مقابل کوتاهی‌ها و کمبودها، از مردم عزیز عذرخواهی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha