ثمره ترک گناهان کبیره
کد خبر: 4027015
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام انصاریان تبیین کرد؛

ثمره ترک گناهان کبیره

مفسر و مترجم قرآن کریم با نقل روایتی از امام صادق(ع) به تبیین واژه «کَبائِرَ» در آیه 31 سوره نسا پرداخت و گفت: ثمره ترک گناهان کبیره بخشیده شدن گناهان صغیره است که در این آیه خداوند به صراحت آن را بیان فرموده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر و مترجم قرآن کریمبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مفسر و مترجم قرآن کریم، ۱۷ دی‌ماه طی سخنانی در حسینیه همدانی‌های تهران با اشاره به اهمیت اندیشیدن در آیات قرآن، گفت: باید در آیات قرآن دقت عمیق کنید، که این دقت عمیق در کلمه تدبر در قرآن آمده است که در آیه ۸۲ سوره نساء می‌فرماید: «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ...؛ آیا به قرآن عمیقاً نمی‌اندیشند؟» در این آیه قرآن از مردم سؤال می‌کند که آیا شما مردم تدبر در این قرآن نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: تدبر در لغت یعنی دقت عمیق، به این معنی که وقتی قرآن می‌خوانید به سرعت از آیات آن رد نشوید و روی آن بیاندیشید. وقتی آیه را خواندید، در کلمات آیه، در ترکیب آیه در مطالب و مفهوم آیه دقت کنید و بیاندیشید.

مؤلف تفسیر حکیم اظهار کرد: تدبر یعنی روی آیات اندیشه کنید و عقل را به‌کار بگیرید، این را تدبر در قرآن می‌گویند، تا از این طریق با به‌کار گرفتن اندیشه و عقل و سپس رجوع به روایات اهل بیت(ع) از این آیه مسائل لازم را بتوانید کشف کنید که هر آیه یک گنج و معدنی است که این‌گونه باید با تدبر این معدن و گنج را کشف کنید.

این محقق و مؤلف حوزوی به یک نمونه از تدبر در قرآن اشاره و بیان کرد: یک نمونه از تدبر در آیات قرآن را عرض می‌کنم که شیخ صدوق آن را در کتاب شریف اصول کافی در باب گناهان آورده است. یک پیرمردی حدود ۹۰ ساله و از علمای اهل سنت بصره و عالم باسوادی بود که جمع کثیری پای منبر وی می‌آمدند؛ به نحوی عالم درجه اول آن زمان در این شهر بود.

وی ادامه داد: این عالم سنی می‌گوید یک آیه در سوره نسا بود که تنها بخشی از آن را می‌فهمیدم؛ برای دانستن نصف دیگر آیه راهی مدینه شدم تا از امام صادق(ع) بپرسم. حالا فاصله بصره تا مدینه بالای هزار کیلومتر است و این پیرمرد ۹۰ ساله این مسیر را طی کرده تا مفهوم این آیه را از امام بپرسد و بداند.

این مفسر قرآن کریم افزود: در مجموعه قرآن همین‌طور است که بخش‌های محکمات آن قابل فهم است ولی همین آیات محکمات را گاهی آدم نمی‌فهمد و نیاز به معلم معصوم دارد. وقتی این پیرمرد ۹۰ ساله محضر امام رسید، امام صادق(ع) فرمودند: آیه را بخوان و پیرمرد آن آیه را که آیه ۳۱ سوره نسا بود را قرائت کرد. در این آیه خداوند می‌فرماید: «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَریماً؛ اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم و مى‌بخشيم؛ و شما را در جایگاه با ارزشی وارد می‌کنیم.»

حجت‌الاسلام انصاریان بیان کرد: در این آیه خداوند فرموده‌اند که اگر در عمرتان از گناهان کبیره کنار بروید و حذر داشته باشید، یعنی مسیر جاده عمر شما از گناهان کبیره جدا باشد و طوری زندگی کنید که گناهان کبیره را مرتکب نشوید و اصلا سراغ آن نروید، در عوض گناهان صغیره و کوچک شما بخشیده می‌شود.

این مفسر و مترجم قرآن کریم ثمره ترک گناهان کبیره را بخشیده شدن گناهان صغیره دانست و گفت: کنار رفتن از کبائر (گناهان کبیره) توبه شما برای گناهان صغیره است. خداوند نمی‌گوید برای توبه به مشهد و عتبات بروید، نمی‌فرماید ذکر و استغفار بگویید تا شما بخشیده شوید، اصلا این صریح قرآن است که در این آیه خداوند مهربان فرموده‌اند اگر از گناهان کبیره کنار بروید، این کنار رفتن شما این قدر ارزش دارد که خداوند گناهان کوچک شما را می‌بخشد.

وی بیان کرد: حالا فرد به یک نامحرم نگاه کرده یا یک خطای کوچک مرتکب شده است، این گناهان صغیره در صورتی که این فرد مرتکب گناهان کبیره نشود، به خاطر ترک کبیره این صغیره بخشیده می‌شود و خداوند گناهان صغیره این فرد را می‌پوشاند.

حجت‌الاسلام انصاریان با طرح این سؤال که کبائر در این آیه چیست؟ گفت: در ادامه امام فرمودند: کجای این آیه را نمی‌فهمی؟ این پیرمرد گفت: اول آیه که خداوند فرموده کبائر، این گناهان کبیره منظور آیه کدام گناهان است؟ امام فرمودند از اول تا آخر قرآن هر گناهی را که خدا ذکر کرده است و بعد از ذکر گناه وعده آتش داده، این گناه کبیره و کبائر است.

وی ادامه داد: در گناهان صغیره در قرآن هیچ کدام وعده آتش داده نشده است. بعد در ادامه حضرت ۲۰ آیه از قرآن را خواندند که در آن گناهانی ذکر شده بود که بعد از آن گناه خداوند وعده آتش داده بود.

این محقق حوزوی افزود: از جمله گناهان کبیره که در آیات قرآن وعده آتش داده شده بی‌احترامی به پدر و مادر، زنا، ربا، کشتن بی‌گناه، پرستش غیر خدا، سحر و جادوگری، خیانت کردن، شراب‌خواری، قسم دروغ، زکات ندادن، دین‌سازی و بدعت، کم‌فروشی است که حضرت این گناهان کبیره را با ذکر آیات قرآنی که این گناهان در قرآن آمده بیان فرمودند.

حجت الاسلام انصاریان در پایان گفت: بنابراین باید در آیات قرآن اندیشید و در قرآن تدبر کرد و این قرآن اصرار دارد که برای فهمیدن آن به اهل بیت‌(ع) مراجعه کنید؛ علتش هم این است که امت بدون پیغمبر(ص) و امام معصوم خیلی از جاهای قرآن را نمی‌فهمد و اگر رجوع به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نشود، گمراهی قطعی است.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha