نکات کلیدی در امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 4014508
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه تبیین کرد؛

نکات کلیدی در امر به معروف و نهی از منکر

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سالک بیان کرد: یکی از نکاتی که در امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه شود این است که نباید با تندخویی رفتار کرد و مستقیم از بدی‌ها گفت، بلکه یک مقدار از خوبی‌ها را ابتدای نهی کردن باید عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سالک، مدیر حوزه علمیه مکتب الولایهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سالک، مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه تهران، 27 آبان‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق این حوزه در ادامه سلسله مباحث امر به معروف و نهی از منکر، گفت: کسانی که امر به معروف و نهی‌ از منکر می‌کنند و کسانی که ناظر بر این امور هستند، باید به نکات مهمی توجه داشته باشند و یکی از نکات این است که اگر شخصی می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، نباید با تندخویی رفتار کند و مستقیم از بدی‌ها بگوید، بلکه یک مقدار از خوبی‌ها را ابتدای نهی کردن باید عنوان کرد.

این استاد اخلاق افزود: مثلا به دختر خانمی می‌خواهید درباره حجاب نصیحت کنید؛ ابتدا خوبی‌های او را بگویید. مثلا بگویید احسنت بر شما که دل پاک و نیت خالصی دارید و یکی از نقاط مثبت و خوب او را بیان کنید و او را تحسین کنید، سپس آن مورد منفی را با ادب به وی متذکر شوید و بگویید که حیف است که شما با چنین نقاط مثبت و شخصیت شایسته، حجاب خود را رعایت نکرده‌اید. نباید همه بدی‌ها را در یک لحظه به شخص بگویید، چون اگر چنین کردید دیگر آن فرد توجهی به نهی از منکر شما نخواهد کرد و بعد حتی ممکن است از دین و خدا هم ناامید شود.

حجت‌الاسلام سالک افزود: حالا راجع به آقا پسری می‌خواهید درباره مسائل نوامیس او را نهی از منکر کنید. ابتدا بگویید آفرین به خوبی‌هایی که دارید، مثلا نگاه کنید می‌بینید در مجالس اهل بیت(ع) می‌رود، بگویید احسنت بر شما پسر خوب که بچه هیئتی هستید و نماز شما عالی است و در مجالس اهل بیت(ع) می‌روید، اما حیف است که شما این قدر جوان سر به راهی هستید در کنارش به ناموس مردم نگاه می‌کنید.

وی تصریح کرد: این نوع بیان در نهی از منکر باعث می‌شود شخص آرام و امیدوار شود و حتی با شما دوست و رفیق هم می‌شود، نه اینکه از شما فرار کند، اما اگر از همان اول با تندی و خشونت او را نهی از منکر کنید که این چه وضعی است؟ این چه سر و لباسی است؟ فرد از شما متنفر هم می‌شود و شاید نهی از منکر هم اثر نکند. لذا، به این مطلب توجه کنید که اگر می‌خواهید امر به معروف و نهی از منکر کنید، اول خوبی‌های اشخاص را عنوان کنید.

مدیر حوزه علمیه مکتب الولایه همچنین با اشاره به نقش ناظر بر آمرین و ناهیان، گفت: اما راجع به کسانی که ناظر بر آمرین هستند؛ مثلا فردی آمر به معروف است و من به‌عنوان ناظر امر نگاه می‌کنم، اینجا جایش است که من تشویقش کنم که احسنت این کار را انجام می‌دهید، و این کاری است که قرآن در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران امر کرده و فرموده است: «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ؛ به نیکوکاری امر می‌کنید و از بدکاری باز می‌دارید.»

وی ادامه داد: البته شاید موقعی شخصی امر به معروف و نهی از منکر می‌کند با تندروی باشد و شما که ناظر هستید باید آمر و ناهی را امر به معروف و نهی از منکر کنید که او با تندی نگوید و شما هم باید دقت کنید با تشویق شروع شود. پس تشویق جز یکی از کارهای بسیار مهمی است که در امر به معروف و نهی از منکر باید توجه داشت. همچنین اگر امر به معروف و نهی از منکر در مورد شخص است، باید مخفیانه انجام شود.

امیرمحسن سلطان احمدی
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۲۱:۰۲
0
0
ممنون که درست و واصح بود
captcha