انسان کینه‌دار به تعبیر امام حسن عسکری(ع) روی آرامش را نخواهد دید
کد خبر: 4013196
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع):

انسان کینه‌دار به تعبیر امام حسن عسکری(ع) روی آرامش را نخواهد دید

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: وقتی انسان به مقام رضا رسیده است نباید از احدی کینه‌ای به دل بگیرد، چراکه انسان کینه‌دار به تعبیر امام حسن عسکری(ع) هیچ‌گاه روی آرامش را نخواهد دید و دائم نسبت به سخنان این و آن در وجودش حساسیت ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع)به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران، امروز، ۲۳ آبان‌ماه در مراسم گرامیداشت سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) در مسجد امام حسین(ع) با اشاره به ترسیم دین جامع که از مأموریت‌های اصلی انبیاء و ائمه(ع) بوده است، گفت: اگر دینداری به طرز صحیح و منطبق با دستورات آن اجرایی نشود همانند ظرفی آسیب دیده است که به شکستگی خواهد انجامید. نقطه مقابل این موضوع اجرای دینداری کامل است که منجر به جذب شدن دشمنان دین به معارف الهی خواهد شد.

وی ادامه داد: نوع واکنش به بلا در زندگی از مواردی است که عیار دینداران مدعی در مواجه با آن مشخص می‌شود. کنار آمدن با بلا و مشکلات از موضوعاتی است که در روایات اهل بیت(ع) خصوصا امام حسن عسکری(ع) به آن تشویق شده است، چراکه در فرمایشات حضرت وارد شده بلاهای ظاهری در این عالم در واقع بلا نیست بلکه نعمت‌های زیادی این بلای ظاهری را احاطه کرده است.

دهقانی افزود: رسیدن به مقام رضایتمندی نسبت به وقایع زندگی نشانه‌ دیگری است که خداوند در شب معراج خطاب به پیامبر(ص) فرمود: یا محمد، توکل‌کنندگان در زندگی و کسانی که راضی به اتفاقات زندگی باشند یعنی به مقام رضا رسیده باشند به بالاترین درجه بندگی رسیده‌اند و بدان که شکرکنندگان، کسانی که ذکر خدا می‌گویند و گروهی که محبت اختصاصی به خداوند (همانند محبت والدین به فرزندانشان) داشته باشند به مقام رضا رسیده‌اند.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) در پایان با توضیح اینکه مقام رضا طرفینی مابین بنده و خداوند است، گفت: نزدیک به ۷۹ مورد در آیات قرآن مبنی بر رضایت طرفینی وجود دارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به آیات سوره بینه اشاره کرد. نکته‌ای که قابل توجه است اینکه وقتی انسان به مقام رضا رسیده است نباید از احدی کینه‌ای به دل بگیرد، چراکه انسان کینه‌دار به تعبیر امام حسن عسکری(ع) هیچ‌گاه روی آرامش را نخواهد دید و دائم نسبت به سخنان این و آن در وجودش حساسیت ایجاد می‌شود، این همان سیره‌ای است که شهید والامقام باکری به کسانی که تحت فرمانبری او در میدان نبرد بودند می‌گفت نباید هیچ‌کدام از شما در هنگام جنگ به‌خاطر ناراحتی و شدت غضب نسبت به سربازان عراقی پا به عرصه جنگ بگذارد بلکه ملاک رضایت خداست.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha