سیدهسکینه خراشادیزاده، حافظ قرآن بیرجندی در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با اشاره به جایگاه زن در اسلام، اظهار کرد: اسلام به زن بهعنوان گوهر وجودی خانواده و جامعه توجه دارد؛ گوهری که شاید گاهی نادیده گرفته میشود. بهطور مثال دخترانی را میشناسم که بهواسطه محدودیتها نمیتوانند بهصورت کامل در حوزه قرآن ورود پیدا کنند و گاهی بهدلیل همین نوع نگاهها تا اواسط کار را پیش رفته و نتوانستند مسیر قرآنی خود را کامل کنند و این یک ضعف بزرگ در جامعه اسلامی است.
این فعال قرآنی بیان کرد: خداوند در آیه 195 سوره آل عمران میفرماید: «فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ؛ پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد و فرمود كه من عمل هيچ صاحب عملى از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگريد تباه نمىكنم پس كسانى كه هجرت كرده و از خانههاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شدهاند بديهايشان را از آنان مىزدايم و آنان را در باغهايى كه از زير درختان آن نهرها روان است درمىآورم اين پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست.»
خراشادیزاده ادامه داد: خداوند در آیه سوم سوره حجرات میفرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَىٰ ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ؛ آنان که نزد رسول خدا به صدای آرام و آهسته سخن گویند آنها هستند که در حقیقت خدا دلهایشان را برای تقوا آزموده. آنهایند که آمرزش و اجر عظیم دارند»؛ در این آیه ملاک برتری تقواست در حالی که در جامعه اصول جنسیتی پیشتازتر است.
وی اظهار کرد: اسلام، تساوی زن و مرد و همچنین یکسان بودن راه پیشرفت را برای هر دو، اصلی مهم و اساسی برشمرده است؛ چناکنکه در آیه 97 سوره نحل میفرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت زنده ابد میگردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که میکردند به آنان عطا میکنیم.»
خراشادیزاده بیان کرد: نباید از یاد برد که زن و مرد تفاوتهایی در ویژگیها دارند؛ این تفاوتها تقسیم مسئولیتها در زندگی را طلب میکند و اگر هر یک را بر دیگری ترجیح دهیم این یعنی نادیده گرفتن استعدادها که قرآن کریم با این امر مخالف است.
وی افزود: زن و مرد مکمل و تکمیلکننده یکدیگر هستند و باید آرامش یکدیگر را مهیا کنند؛ اصلا یکی از دلایل ازدواج همین است، اما وقتی یکی از این دو را نادیده بگیریم یعنی اصل ازدواج را نادیده گرفتهایم.
خراشادیزاده بیان کرد: گاهی هم اموری را بر زن تحمیل میکنیم که خارج از وضعیت و ویژگیهای زن است و یا گاهی زمینه ایجاد تحقیر او را با بستن دستان او برای کار، آموزش و تحصیل مهیا میکنیم و این با آموزههای اسلام مخالفت دارد.
وی افزود: شهید آیتالله مطهری درباره حقوق زن و تساوی آن با حقوق مردان میفرماید: «در مکتب اسلام، زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق متساوی بهرهمندند، اما آنچه که از نظر اسلام مطرح است، این است که زن و مرد بهدلیل این که یکی زن و دیگری مرد است و خلقت و طبیعت آنها یکسان نیست، در برخی حقوق و تکالیف و مجازاتها دارای تفاوت هستند. در دنیای غرب اکنون سعی میشود که میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف، وضع واحد مشابهی بهوجود آورند و تفاوتهای غریزی و طبیعی زن و مرد را نادیده بگیرند».
این فعال قرآنی با بیان اینکه مشکلی که در مورد تساوی حقوق زن و مرد وجود دارد این است که طرفداران اسلام و غربیها اختلافاتی بر سر این موضوع دارند؛ غربیها این تساوی را به معنای آزادی تمام و کمال زن که آسیبهایی برای او خواهد داشت، درنظر میگیرند در حالی که اسلام به ویژگیهای جنسیتی توجه دارد و این برداشت متناقض آسیب زاست و نباید در جامعه اسلامی رسوخ پیدا کند، ادامه داد: اکنون طرفداران اسلام و غربیها بر سر وحدت و نقشهای اجتماعی زن و مرد گاهی اختلافاتی دارند و گاهی تساوی حقوق برداشت بدی است که به دور از قرآن در غرب رواج یافته و زنان را مجبور به روابط متعددی میکند که از نظر روحی و جسمی ضربه میبیند.
خراشادیزاده بیان کرد: در اسلام تساوی به این معناست که باید با دیدن ویژگیهای هر دو، برایشان حقوقی مساوی برقرار کرد و جنسیت را عامل تحقیر ندانست، اما گاهی در دنیای غرب این امر دیده نمیشود و یا کنار گذاشته میشود.
وی گفت: برای دیدن ویژگیهای مختص هر جنس که خداوند در وجود زن و مرد قرار داده باید به اسلام و قرآن رجوع کرد؛ در حالی که میبینیم حتی در امور قرآنی و پیگیری این امور توسط زنان و مردان یا حتی تدریس و آموزش زنان در حوزه قرآنی نیز مشکلاتی وجود دارد.
انتهای پیام