برگزاری اولین پیش رویداد «صنایع خلاق» در اردبیل
کد خبر: 4009414
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

برگزاری اولین پیش رویداد «صنایع خلاق» در اردبیل

به همت مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، اولین پیش رویداد «صنایع خلاق» با شرکت ۲۵ نفر، به صورت مجازی برگزار شد.

برگزاری اولین پیش رویداد «صنایع خلاق» در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، به همت مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، اولین پیش رویداد «صنایع خلاق»، نهم آبان‌ماه با شرکت ۲۵ نفر به صورت مجازی برگزار شد که شتابدهنده جاویدان، پارک علم و فناوری، اداره کل ورزش و جوانان و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان اردبیل همکاری داشتند.

مهران محمدی، دبیر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی استان اردبیل، در این رویداد، درباره فرآیندهای پذیرش و حمایت‌های این مرکز و مرکز رشد جهاد دانشگاهی استان توضیحات مبسوطی ارائه و از آمادگی این مرکز برای جذب ایده‌های فناورانه جوانان به منظور تبدیل به محصول و خدمات خبر داد.

وی گفت: با هدف شناسایی و پرورش ایده‌های نو و استمرار فعالیت‌های نوآورانه در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی، مرکز نوآوری و شتابدهی با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل و جهاددانشگاهی راه اندازی و توافق‌نامه آن منعقد شده است تا بتواند در این حوزه موثر عمل نماید.

محمدی ادامه داد: ایجاد زمینه ورود رشته‌های مرتبط با حوزه گردشگری و گیاهان دارویی به پژوهش‌های کاربردی برای حل نیازهای جامعه، ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری، حرکت به سمت کارآفرینی مبتنی بر نوآوری، بسترسازی برای ایجاد، گسترش و رشد استارتاپ‌ و کسب و کارهای نوپای دانش محور، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری کارآفرینان، دانشجویان و جوانان فناور از اهداف مهم این مرکز است.

دبیر مرکز نوآوری و شتابدهی جهاددانشگاهی استان اردبیل، خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها در این مرکز در سه فاز ترویج، نوآوری و شتابدهی سامان یافته است تا بتواند ایده‌های خلاقانه جوانان استان را به محصول و خدمات مورد نیاز تبدیل نماید.

در ادامه این پیش رویداد، اعظم شکاری، از مدیران مرکز رشد پارک علم و فناوری استان اردبیل، در خصوص حمایت و فرآیندهای پذیرش پارک علم و فناوری توضیحاتی ارائه داد و ضوابط شرکت‌های خلاق و دانش بنیان را تشریح کرد.

وی گفت: این مجموعه با راه‌اندازی مرکز رشد جامع، مراکز نوآوری و رشد اقماری، متولی فناوری در استان بوده و توانسته هم‌افزایی مطلوبی در این حوزه با فعالان و سایر مراکز ایجاد نماید.

شکاری با بیان اینکه پس از بررسی و انجام داوری، امکان پذیرش تیم  و ایده‌ها در پارک فراهم می‌شود، اظهار کرد: مجموعه پارک علم و فناوری استان با ایجاد بستر مناسب، آماده ارائه خدمات به جوانان عزیز است.

در ادامه، رامین عبدی، بنیانگذار شتابدهنده جاویدان، فرآیندهای برگزاری رویداد را تشریح و نحوه ارائه ایده و برخی واژگان اولیه کارآفرینی مانند مفاهیم استارتاپی و مدل کسب و کار را معرفی کرد.

وی گفت: استارتاپ‌ها، معمولا حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه بنا می‌شوند و در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده‌های نو، در جستجوی روش‌هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند، بنابراین نوآوری در استارتاپ‌ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان می‌دهد.

این فعال حوزه کسب و کارهای نوپا، با تاکید بر اینکه باید طرز فکر استارتاپی مطلوبی داشت، ادامه داد: باورهای نادرست را در حوزه استارتاپ باید اصلاح کرد، اینکه هر استارتاپی لازم نیست حتما در حوزه کامپیوتر و اینترنت باشد، صحیح نیست.

وی گفت: دلیل این موضوعات این است که در وهله اول روز به روز هزینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کار در این حوزه کاهش می‌یابد و در نتیجه با کم‌ترین سرمایه می‌توان شروع به کار کرد.

این فعال حوزه کسب و کارهای نوپا، ادامه داد: دوم هر وب‌سایت یا اپ‌موبایل، لزوما نمی‌تواند با تعریف استارتاپ جور دربیاید و سوم آن که کسب و کارهای کوچک، لزوما استارتاپ نیستند، جستجو کرد.

عبدی خاطرنشان کرد: همواره شرکت‌های بزرگ و جا افتاده، توسط شرکت‌های نوپا مورد تهدید قرار می‌گیرند و اغلب از بین می روند، این شرکت‌های بزرگ به محض اینکه خود را در معرض خطر می‌بینند، تلاش می‌کنند جلوی این خطر را با راه‌اندازی یک واحد جدید در درون یا بیرون مجموعه خود بگیرند.

انتهای پیام
captcha