اخذ مجوز تجاری‌سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی در اردبیل
کد خبر: 4006890
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

اخذ مجوز تجاری‌سازی فرآورده‌های گیاهان دارویی در اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، گفت: جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اخذ مجوز وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی کرد که تاکنون دو محصول از وزارت بهداشت مجوز تجاری‌سازی اخذ کرده است.

رضازاده// اخذ مجوز تجاری‌سازی 2 محصول فرآورده‌های گیاهان دارویی در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، 29 مهرماه، در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه مرکز رشد جهاددانشگاهی با بنیاد نخبگان و انجمن مدیریت استان اردبیل، اظهار کرد: در انعقاد تفاهم‌نامه‌ها به دنبال بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها و نهادها برای انجام برنامه‌های مشترک هستیم تا از این فرصت برای توسعه فعالیت‌ها استفاده مطلوب به عمل آید.

وی بیان کرد: کمک به توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و توسعه همکاری‌های متقابل علمی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره و اطلاع‌رسانی در راستای استقرار اصول کارآفرینی، فناوری و مدیریت و پیاده‌سازی استانداردهای هر بخش، موضوعات مورد توجه در این تفاهم نامه‌ها است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، افزود: با توجه به تنوع اقلیم مناسب در اردبیل و شناسایی 350 گونه گیاه دارویی که اغلب منحصربفرد و مفید هستند، جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اخذ مجوز وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی کرد که تاکنون دو محصول از وزارت بهداشت مجوز تجاری‌سازی اخذ کرده است.

اوچی‌اردبیلی، به فعالیت ۱۹ واحد فناور با 34 ایده فناورانه یادآور شد و بیان کرد: دو شرکت فناور این مرکز موفق به کسب مجوز دانش‌بنیان شده و تلاش بر این است تا محصولات بیشتری را وارد بازار کنند، ضمن این‌که تاکنون 12 محصول در این مرکز ثبت اختراع شده است.

وی با بیان این‌که خدمات جهاددانشگاهی در مراکز رشد و نوآوری به صورت رایگان ارائه می‌شود، ادامه داد: با توجه به این‌که فناوران این مرکز تمایل به بهره‌برداری از خدمات سایر نهادها دارند از بنیاد نخبگان و انجمن مدیریت استان تقاضا داریم نسبت به تسهیل عضویت فناوران و مخترعین با تحصیلات عالی در بنیاد و انجمن هماهنگی‌های لازم به عمل آید.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، با اشاره به مجوز مرکز نوآوری و شتاب‌دهی تصریح کرد: این مرکز با مشارکت وزارت ورزش و جوانان در 13 استان کشور اجرا می‌شود و در اردبیل نیز از طریق معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان هماهنگی‌های خوبی در اجرای بخش‌های سه‌گانه منش به عمل آمده است.

اوچی‌اردبیلی افزود: فازهای ترویج و نوآوری این طرح به پایان رسیده و با برگزاری چند کارگاه و رویداد فاز شتاب‌دهی نیز به زودی به پایان خواهد رسید و امیدواریم جوانان عزیز با برخورداری از آموزش‌ و مشاوره‌های منش، ایده‌های خود را عملیاتی نمایند.

وی، همچنین فعالیت‌های حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی را یادآور شد و گفت: طرح‌های متعددی در این حوزه اجرا شده و در حال حاضر نیز آموزش سربازان نیروهای مسلح و همچنین آموزش غیرحضوری کارکنان در دستور کار این نهاد است، ضمن این‌که طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را به صورت موفق در حال اجرا دارد که بر اساس سهمیه ابلاغی به استان در قالب این طرح دو هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، خاطرنشان کرد: در حوزه فناوری طی روزهای آتی فاز اول کارخانه نشاسته صنعتی با تلاش و پیگیری جهادگران جهاد دانشگاهی اردبیل راه‌اندازی می‌شود که در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با همکاری و پشتیبانی دستگاه‌ها و در یک رویکرد علمی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی، موفق شدیم مجوز احداث این کارخانه را اخذ نماییم تا از این محصول در صنایع نفتی کشور استفاده شود.

مرکز رشد جهاددانشگاهی اردبیل در مرحله بلوغ فناوری قرار دارد

حسین شایقی، رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل، هم در این جلسه گفت: بنیاد نخبگان تلاش می‌کند تا در شناسایی و حمایت از نخبگان و توسعه و ترویج فرهنگ تکریم از آنان حضور اثرگذاری در جامعه ایفا نماید و در قالب انعقاد تفاهم‌نامه به دنبال بهره‌برداری از حمایت‌های موجود در سطح نهاد و دستگاه‌ها هستیم تا نخبگان استان را از آن‌ها بهره‌مند سازیم.

رضازاده// اخذ مجوز تجاری‌سازی 2 محصول فرآورده‌های گیاهان دارویی در اردبیلشایقی تصریح کرد: فرهیختگان به عنوان سرمایه‌های اصلی هر کشوری معرفی شده و نمی‌توان تاثیرگذاری بالای این افراد در تربیت نسل‌های موفق را کتمان کرد بنابراین باید بستر مطلوب استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم گردد.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و عبور از شرایط حساس کنونی نیازمند بها دادن بیشتر به نخبگان و پژوهشگران بوده و تسهیل شرایط فعالیت هر چه مناسب چنین گروه‌های علمی لازم و ضروری به نظر می‌رسد لذا در این راستا مراکز علمی باید در کنار هم قرار گیرند.

 رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل، با اشاره به فعالیت‌های مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: از زمان تاسیس این مرکز واحدهای مستقر توانسته‌اند با گذر از شرایط اولیه و با بهره‌گیری از آموزش، مشاوره‌ها و همراهی مدیران جهاددانشگاهی به مرحله بلوغ فناوری برسند چرا که تولید داروهای گیاهی با مقررات حاکم بر آن سخت و زمان‌بر است.

شایقی، با بیان اینکه جهاددانشگاهی یکی از شجره‌های طیبه انقلاب اسلامی است، افزود: حمایت جهاد دانشگاهی از واحدهای مرکز رشد و مرکز نوآوری و شتاب‌دهی مطلوب بوده و این موضوع نویدبخش آینده مناسب برای تولید محصولات خوب دارویی است.

وی، با اعلام آمادگی بنیاد نخبگان استان اردبیل برای انجام هرگونه همکاری اذعان کرد: امید داریم این تفاهم‌نامه بتواند برای هر دو طرف مایه رشد و بالندگی باشد، چرا که ما به دنبال آن هستیم مستعدان نخبه از ظرفیت‌های موجود در استان به نحو ممکن استفاده نمایند.

وی با اشاره به دو طرح شهید احمدی روشن و صدف که توسط بنیاد نخبگان استان اردبیل اجرایی می‌شود، گفت: دریافت امتیاز در فعالیت‌های نخبگانی، دریافت کمک‌هزینه دستیاری، کارکردن زیر نظر اساتید خبره و با تجربه، استفاده از دانش در حل مسائل جامعه، تجربه فعالیت بین‌رشته‌ای در هسته‌های نخبگانی و همکاری با دانشجویان مستعد از رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف از مهم‌ترین اهداف و مزایای طرح صدف است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل، گفت: طراحی مسیر حرفه‌ای شغلی، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی، برپایی آزمون‌های روانشناسی فردی و شغلی، عضویت در شبکه نوآوری و فناوری ایران، برخی از محورهای طرح صدف می‌باشد که  دانشجویان کارشناسی‌ ارشد و دکتری و دانش‌آموختگان(که حداکثر دو سال از زمان فارغ‌التحصیلی‌شان گذشته باشد) با رتبه‌های زیر 500 کنکور، دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی و دانش‌آموختگان این مقطع(که حداکثر دو سال از زمان فارغ‌التحصیلی‌شان گذشته باشد) با رتبه‌های زیر 5 هزار کنکور سراسری و همچنین مستعدان‌ برتر تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان در استان اردبیل، می‌توانند در آن شرکت کنند.

نیازمند توانمندی‌های جهاددانشگاهی اردبیل در توسعه علم هستیم

محمدعلی پهناور، دبیر انجمن مدیریت استان اردبیل، هم در این جلسه گفت: انجمن مدیریت یک تشکل غیرسیاسی است که تغییر دولت‌ها در آن هیچ تاثیری ندارد، چرا که این انجمن به دنبال توسعه کاربردی علم مدیریت است و ما به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در این مسیر نیازمند هستیم.

رضازاده// اخذ مجوز تجاری‌سازی 2 محصول فرآورده‌های گیاهان دارویی در اردبیلوی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در جهاد دانشگاهی و انجمن مدیریت، اظهار کرد: در قالب تفاهم‌نامه، ضمن تحکیم ارتباطات پیشین، برای انجام فعالیت‌های مشترک برنامه‌ریزی خواهیم کرد و امیدواریم از طریق مرکز رشد و مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی اردبیل به این هدف برسیم.

وی با بیان اینکه انجمن مدیریت استان اردبیل از اساتید برجسته علم مدیریت برخوردار است، تصریح کرد: تحقیقات بازاریابی، مشاوره در زمینه‌های بازاریابی، فروش، منابع انسانی، مسائل حسابداری و مالی برای کسب و کار و هسته‌های مستقر در مراکز، برنامه‌ریزی و هدایت کسب و کارها، تدوین برنامه بازاریابی و مدل کسب و کار، مدیریت محصول و ارزیابی کسب و کارها از نظر بازاریابی، فروش و میزان سوددهی می‌تواند بخشی از خدمات انجمن به مراکز جهاددانشگاهی باشد.

پهناور خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای توسعه فعالیت‌های مشترک در حوزه‌های آموزشی، اشتغال، فرهنگی، پژوهشی و سلامت استفاده بهینه به عمل آورده و در کنار هم زنجیره خدمات را برای مخاطبان و به ویژه جوانان تحصیل‌کرده این دیار فراهم آوریم.

در پایان این جلسه تفاهم‌نامه‌های همکاری مرکز رشد جهاددانشگاهی استان اردبیل با بنیاد نخبگان و انجمن مدیریت به صورت جداگانه منعقد و مبادله گردید.

انتهای پیام
captcha