عزاداری بدون تقوای قلب اثری ماندگار ندارد
کد خبر: 3991058
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
شوری شعورآفرین/ ۱

عزاداری بدون تقوای قلب اثری ماندگار ندارد

مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی‌فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی بیان کرد: در ارتباط بزرگ داشتن شعائر دینی با تقواى دل‌ها گاهی ممکن است کسانی با نیت‌های غیردینی، ریاکاری و خودنمایی به تعظیم شعائر دینی بپردازند که چون از تقواى قلب آنها سرچشمه نمى‌گیرد، بى ارزش است.

عزاداری بدون تقوای قلب اثری ماندگار نداردحجت‌الاسلام سید رضا هاشمی، مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی‌فقيه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم بر زنده نگه داشتن شعائر دینی سفارش فرموده و تعظیم شعائر الهى را  نشانه تقواى دل‌ها معرفی کرده است.

وی ادامه داد: برطبق آموزه‌های قرآن کریم، هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد و به نشانه‌هاى آئین خدا و پرچم‌هاى اطاعت او، احترام بگذارد این از تقواى دل‌ها است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه شعائر جمع شعیره به معنى علامت و نشانه است، بنابراین شعائر اللّه به معنى نشانه‌هاى پروردگار است، تصریح کرد: تمام آنچه در برنامه‌هاى دینى وارد شده و انسان را به یاد خدا و عظمت آئین او مى‌اندازد، شعائر الهى است و بزرگداشت آن، نشانه تقواى دل‌ها است.

هاشمی با بیان اینکه از جمله این شعائر، مجالس عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که انسان را به یاد خدا مى‌اندازد، افزود: ارتباط بزرگ داشتن شعائر دینی با تقواى دل‌ها به این جهت است که گاهی ممکن است کسانی با نیت‌های غیردینی، ریاکاری و خودنمایی به  تعظیم شعائر دینی بپردازند که چون از تقواى قلب آنها سرچشمه نمى‌گیرد، بى ارزش است.

وی بیان کرد: تعظیم و بزرگداشت حقیقى از آن کسانى است که تقواى دل دارند و مى‌دانیم تقوا، روح پرهیزگارى و احساس مسئولیت در برابر فرمان‌هاى الهى بوده و کانون آن قلب و روح آدمى است و از آنجا است که به جسم سرایت مى‌کند.

هاشمی اظهار کرد: بنابراین مى‌توان گفت احترام و بزرگداشت شعائر الهى از نشانه‌هاى تقواى دل است و در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام(ص) مى‌خوانیم که اشاره به سینه مبارک خود کرده، فرمود: التَّقْوى هاهُنا؛ حقیقت تقوا اینجا است.

وی بیان کرد: شایسته است عزاداران حسینی نیز همانند سید الشهدا(ع) که در نهایت اخلاص حماسه کربلا را خلق کرد، با توجه و نیت‌های خالص با برگزاری مجالس به تعظیم شعائر حسینی بپردازند.

این مدرس حوزه بيان کرد:‌ به فرموده رهبر انقلاب، ملت و کشور به مجالس بابرکت عزای سیدالشهداء(ع) احتیاج دارد، اما در برگزاری آنها باید شیوه نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود و نباید بگذاریم مجالس امام حسین(ع) موجب شیوه بیماری و موجب طعن مخالفان و دشمنان شود.

انتهای پیام
captcha