«قرآن»؛ آخرین کتاب کتابخانه الهی
کد خبر: 3934971
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
به بهانه روز کتاب و کتابخوانی؛

«قرآن»؛ آخرین کتاب کتابخانه الهی

مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم، قرآن کریم را آخرین کتاب کتابخانه الهی دانست و گفت: خداوند پیامبران را فرستاد و کتاب‌ها را با آنان نازل کرد تا انسان‌ها با مطالعه و عمل به مبانی این کتب به نقطه‌ای برسند که هیچ ظلمی در دنیا وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا پورفلاح، مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم، در گفت‌وگو با ایکنای چهار محال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه بشریت قفسه‌ای از کتب آسمانی در اختیار دارد، اظهار کرد: این کتاب‌ها که هدیه پروردگار به انسان‌هاست، به ترتیب از اولین تا آخرین کتاب در قفسه چیده شده‌اند و نویسنده این کتب خداوندی است که از سر ربوبیت و مهربانی عام و برای تربیت بشر، کتاب راهنمایی را به او داد تا انسان به کمک آن بتواند درست زندگی کند.

وی ادامه داد: کتاب‌های الهی این قفسه از اولین تا آخرین یک سیر تکاملی را برای مطالعه‌کننده کتاب ترسیم کرده‌اند؛ اگر مطالعه‌کننده به سراغ این کتب برود و آن‌ها را مطالعه کند و از معارفشان بهره‌مند شود، به رشد و تعالی می‌رسد و کتاب‌ها را یکی پس از دیگری می‌آموزد و به کامل‌ترین کتاب و آخرین کلاس آموزشگاه الهی ارتقا می‌یابد.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: بشر به‌عنوان مخاطب این کتاب‌های الهی، باید توجه داشته باشد که این کتابخانه و محتویات آن همواره باید محل رجوع باشد و از آن بیاموزد و به آخرین کتاب که نقطه تکامل است، برسد‌.

حجت‌الاسلام پورفلاح با استناد به آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن، گفت: خداوند در این آیات در خصوص مهربانی خود می‌فرماید که مهربانی خدا در خلق قرآن پیش از آفرینش انسان تجلی یافت. خلق کتاب پیش از خلق انسان نشان‌دهنده اهمیت کتاب از نگاه قرآن است و طبیعتاً اگر انسان سراغ چنین کتابی نرود، کتابی که خداوند پیش از خلق بشریت به خلق آن بها داده و بیان را به انسان داد تا محتوای کتاب را بفهمد، در حق آن جفا کرده است.

مدرس مؤسسه تدبر در کلام وحی قم، ادامه داد: چه خوب است که در هفته کتاب و کتابخوانی به سراغ این قفسه کتاب‌های الهی برویم و کتاب خاک‌گرفته‌ای را که همیشه باید در دست داشته باشیم برداریم، غبار رویش را پاک کنیم، صفحاتی از آن‌را مطالعه و به مبانی آن عمل کنیم.

حجت‌الاسلام پورفلاح تأکید کرد: همانطور که همه اهل کتاب می‌گویند، اگر بشریت با کتاب هدایت مأنوس بود طبیعتاً به اوضاع امروز دچار نمی‌شد. به تعبیر قرآن کریم‌، «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید/۲۵). بنابراین خداوند پیامبران را فرستاد و کتاب‌ها را با آنان نازل کرد تا انسان‌ها با مطالعه و عمل به این کتب به نقطه‌ای برسند که هیچ ظلمی در دنیا وجود نداشته باشد و به جای حرکت در کوچه و خیابان و ازدحام و ترافیک، در آسمان و با ملائکه پرواز کنند.

وی افزود: همانطور که جامعه ما از کمبود سرانه مطالعه و کتابخوانی رنج می‌برد، یک رنج بسیار بزرگ‌تر و طاقت‌فرسا را از مطالعه نكردن کتاب الهی هدایت، قرآن کریم، متحمل می‌شود.

میزان قرائت قرآن چقدر باشد؟

حجت‌الاسلام پورفلاح با طرح این پرسش که چقدر باید قرآن بخوانیم؟ توضیح داد: خود قرآن به این پرسش پاسخ می‌دهد و می‌فرماید «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل/۲۰)، یعنی هرچقدر می‌توانید قرآن بخوانید. کسی که با این نگاه به سراغ قرآن برود، این کتاب الهی نباید لحظه‌ای از او دور باشد و از دستش بیفتد.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: خداوند کتابی را به ما عطا فرموده و میزان مطالعه آن‌را برایمان مشخص کرده است و بهترین زمان قرائت آن‌را نیز در آیات ابتدایی سوره مبارکه مزمل اعلام کرده است که شب است‌. در واقع، شب زمانی است که رشد قرآنی انسان بهتر اتفاق می‌افتد. همانطور که در زمان مطالعه به سالن مطالعه که ساکت و بدون سر و صدا است می‌رویم، خداوند نیز در ۲۴ ساعت شبانه‌روز وقتی را تعیین کرده تا به کتابخانه الهی برویم و کتاب الهی را در دل شب، به دور از دغدغه و هیاهوی روز، مطالعه کنيم تا در این آرامش آمادگی فهم و رشد را بر اساس آموزه‌های این کتاب پیدا کنيم.

حجت‌الاسلام پورفلاح  در پایان خاطر نشان کرد: خداوند در آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن تعلیم قرآن را قبل از آفرینش انسان آورده و همه اینها از مصادیق مهربانی اوست. این کتاب آسمانی راهگشاست و باید همیشه و تا می‌توانیم آن‌را مطالعه کنیم و پیشه راهمان قرار دهیم تا با عمل به قرآن در نهایت جامعه عدل الهی محقق شود؛ میزان و زمان تلاوت قرآن کریم نیز از جانب خداوند متعال برای ما تعیین شده است.

انتهای پیام
captcha