درس‌هایی از کوچ ناگهانی یک چهره قرآنی
کد خبر: 3934263
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
یادداشت /

درس‌هایی از کوچ ناگهانی یک چهره قرآنی

روزی که استاد قرآن هوشنگ یاری درگذشت، بسیاری دست به دامان فضای صفر و یک شدند تا شاید از این راه با زندگی قاری بین‌المللی دیار کرمانشاه و سبک تلاوت‌های او آشنا شوند، جست‌وجوهایی که نتیجه آن حسرت اهالی قرآن از کم‌کاری در معرفی چهره‌ای بود که سبک‌ عبدالباسط را در حد اعلی تلاوت می‌کرد و این تلنگر را زد تا نگاه نگرانمان را به سمت هوشنگ یاری‌های گوشه و کنار ایران بیفکنیم.

درس‌هایی از کوچ ناگهانی یک چهره قرآنی

روز یکشنبه هفته جاری خبر درگذشت هوشنگ یاری، قاری بین‌المللی کشورمان، سبب شد که نگاه‌ اغلب قاریان و فعالان قرآنی به جغرافیای کرمانشاه دوخته شود و به احتمال زیاد این نام و تلاوت‌های او بیشترین جست‌وجو را در اینترنت در بین جوانان جامعه قرآنی داشته است. موتورهای جست‌وجو هم هر چه در توان داشتند، سخاوتمندانه در طبق اخلاص گذاشتند تا تشنگان تلاوت‌های سبک عبدالباسط را سیراب کنند و به سبب درگیر جبر روزگار شدن و توجه نکردن به چنین سرمایه‌هایی، حسرت از نگاهمان ببارد.

اغلب ما اطلاعاتمان از وضعیت قرآنی کرمانشاه محدود بود به داشتن بزرگ‌ترین موقوفه قرآنی کشور، پرورش قاریان شناخته‌شده‌ای همچون وحید نظریان و امین عبدی و احتمالاً داشتن نماینده‌ای که گاهی دغدغه‌های قرآنی او نامش را در بین جامعه قرآنی به سر زبان‌ها می‌اندازد.‌ این حسرت برای همیشه در خاطر اهالی قرآن به خصوص نسل جوان‌تر قاریان - که این سال‌ها سودای چهره شدن را در آئینه مسابقات می‌بینند - خواهد ماند که چرا از تلاوت‌ها و تجربیات قاری مطرحی همچون هوشنگ یاری کمتر بهره برد‌ند و چرا تجربیات او محبوس ماند؟


بیشتر بخوانید:


حسرت جامعه قرآنی زمانی کم‌رنگ خواهد شد که این نگاه‌های حسرت‌بار تلنگری باشد به نهادهایی که جایگاه پدرخواندگی فعالیت‌های قرآنی را دارند، اما اقداماتشان رفتار نامادری را به یاد می‌آورد. امید می‌رود که در پی این تلنگر با هوشنگ یاری‌های گوشه و کنار ایران مهربانانه‌تر برخورد شود و بیشتر گرامی‌ داشته شوند تا روزی مجبور نشویم تمام احساس خود از کارهای نکرده برای چنین سرمایه‌هایی را در قالب پیام‌ تسلیت‌هایی زیبا بیان و فکر کنیم که حق مطلب ادا شده است.

درگذشت هوشنگ یاری درسی برای مدیران عرصه فعالیت‌های قرآنی - که تکریم‌ پیشکسوتان این عرصه در زمره وظایف آنهاست - داشت و آن این بود که باید برای معرفی و تکریم سرمایه‌های قرآنی این مرز و بوم بیشتر تلاش کرد. هوشنگ یاری از دست رفت، اما وظیفه همه ما از ایکنا تا شورای عالی قرآن و از سازمان اوقاف تا صدا و سیما این است که برای هوشنگ یاری‌های دیگر، که نگاهشان نگران آینده فعالیت‌های قرآنی این دیار است، کاری انجام دهیم.

درس‌هایی از کوچ ناگهانی یک چهره قرآنی

به احتمال زیاد آرشیوی از تلاوت‌های این قاری کرمانشاهی وجود دارد و اگر چنین باشد بر همه اهالی قرآن از مدیران تا جلسه‌داران و ... واجب است که برای انتشار این تلاوت‌ها تلاش کنند تا نام او، که در دوره حیاتش در حافظه تاریخی فعالیت‌های قرآنی ته‌نشین شده بود، بیشتر از همیشه مواج شود.

البته نهادهای قرآنی تاکنون اقداماتی را برای معرفی چهره‌های قرآنی ساکن در استان‌ها انجام داده‌اند، اما بد نیست بدانیم که خبرگزاری ایکنا طی حدود دو دهه فعالیت رسانه‌ای علاوه بر گفت‌وگو با این عزیزان، به بهانه‌های مختلف و با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی در مسیر معرفی و تکریم بیشتر چهره‌های قرآنی گام برداشته است. برگزاری 47 نشست با یاوران وحی(معرفی فعالان و مؤسسان مؤسسات قرآنی)، بیش از ۴۰ نشست ظهر دلنشین(تجلیل و تکریم چهره‌های پیشکسوت قرآنی) و اجرای طرح تحیت(حضور در منازل پیشکسوتان) با همکاری تعدادی از نهادهای قرآنی از جمله آن بوده است و اگر شیوع کروناویروس نبود، این روند به توفیق الهی ادامه می‌یافت. همچنین این رسانه اعلام آمادگی می‌کند که در صورت مهیا شدن شرایط، این روند را با همکاری دیگر نهادها ادامه دهد.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha