انتخاب نفر برتر مرحله اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 3926606
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

انتخاب نفر برتر مرحله اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی

داوود کریمی به عنوان نفر برتر مرحله اول پازدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در جلسه قرآن محمد کاکاوند انتخاب شد.

جشنواره تلاوت‌های مجلسی

به گزارش ایکنا، اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در بخش قرائت بزرگسالان ویژه آقایان شامگاه گذشته، نهم مهرماه، در محل حسینیه خامس آل عبا و در جلسه محمد کاکاوند، قاری ممتاز قرآن کریم، برگزار شد.

در این جلسه که به عنوان افتتاحیه بخش قرائت پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت مجلسی محسوب می‌شد، جعفر فردی، قاری ممتاز قرآن کریم، به عنوان قاری افتخاری آیاتی چند از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت

سپس، در ادامه این جلسه، تعدادی از قراء حاضر و علاقه‌مند به حضور در جشنواره همچون حمید شیخ‌زاده، مسعود خیری، محمد موسوی، سجاد پورنقی، داوود کریمی، یاسین حاجی‌زاده و تعدادی دیگر از شرکت‌کنندگان آیات مدنظر خود را تلاوت کردند که پس از اتمام تمامی تلاوت‌ها و جمع‌بندی آرای حاضران و هیئت نظارت در جلسه که متشکل از محمد کاکاوند، جعفر فردی و داوود جعفری، از مدرسان قرآن کریم بود، داوود کریمی توانست اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد.

در حاشیه برگزاری این مراسم نیز داوود جعفری، دبیر پانزدهمین دوره جشنواره، طی سخنانی پیرامون اهمیت تلاوت مجلسی و اهداف این دوره از جشنواره اظهار کرد: مهم‌ترین هدف ما ارتقا و احیای جلسات سنتی قرآن اساتید است و قاریان و شرکت‌کنندگان باید بدانند در این جشنواره که با عنوان مجلسی مطرح است، نیت آن است که دست‌اندازهای متداول در امور مسابقات که دست و پای قاریان را برای ارائه بهتر تلاوت بسته، باز شود. در این جشنواره این اختیار به شرکت‌کنندگان داده شده تا هر آنچه که در توان و آموزه‌‍‌های خود دارند و ذخیره کرده‌اند، را ارائه کنند و این مردم باشند که به عنوان مخاطبان اصلی تلاوت قرآن با احساس درونی و الهام‌گرفته از تلاوت‌های ارائه شده، بهترین قاری خود را معرفی کنند.

جعفری با بیان اینکه با تمام توان از چنین طرح‌هایی که بتواند از جنبه‌های مختلف بنیاد آموزش قرآن را در جلسات سنتی تقویت کند، حمایت می‌کنیم، گفت: وجه تمایز این دوره با تمام ادوار گذشته تیم‌سازی منتخبان ۳۱ استان برای راهیابی به مرحله کشوری و پنجمین فجر تلاوت خواهد بود.

وی در توضیح اینکه چگونه این تیم‌سازی شکل خواهد گرفت، بیان کرد: سال‌ها به شخصه در حوزه مسابقات قرآن سازمان اوقاف به عنوان سرمربی تیم‌های قرآنی اعم از بانوان و آقایان در رشته‌های قرائت، حفظ، ترتیل و اذان و نیز در مقاطع سنی شکوفه‌ها و بزرگسالان این تجربه را از دورهم بودن شرکت‌کنندگان کسب کرده بودم که با وجود فردی به عنوان یک سرمربی چگونه رفتارهای حرفه‌ای می‌تواند در یک تیم و یا حتی یک گروه کوچک شکل گرفته و موفقیت فردی و گروهی را تضمین کند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی تصریح کرد: سند این ادعا نیز سال‌های بین ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ است که استان تهران بهترین نتایج خود را در مسابقات سراسری اعم از بانوان و آقایان در رشته‌های مختلف و بزرگسالان و شکوفه‌ها کسب کرد و همان نوجوانان و جوانان آن دوره در حال حاضر از امتیازآوران عرصه داخلی و بین‌المللی هستند.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ادامه اظهار کرد: این تجربه حقیر را بر آن داشت تا از 10 نفر استاد در رشته تلاوت‌های مجلسی و صاحب کرسی‌های داخلی و بین‌المللی درخواست کنم تا به عنوان سرگروه یا مربیان حرفه‌ای مرحله استانی تا کشوری منتخبان ۳۱ استان را تا مرحله کشوری و فجر تلاوت همراهی و همیاری کنند.

جعفری با اشاره به اینکه این امر چندین حسن برای ما و همه عزیزان خواهد داشت، بیان کرد: کلیه مخاطبان بعد از مرحله استانی، قرعه‌کشی شده و رهبری هر گروه ۳ تا ۴ نفره را یکی از اساتید و قراء بین‌المللی و مجلسی‌خوان برعهده خواهد گرفت و در طول روزها و هفته‌های منتهی به مرحله کشوری تلاوت آنان را از راه دور و در فضای مجازی آنالیز و کمک خواهند کرد تا کمیت و کیفیت تلاوت‌ها در مرحله کشوری پانزدهمین جشنواره و نیز پنجمین فجر تلاوت ارتقا یابد. این موضوع برای اولین بار است که چه در عرصه مسابقات و چه در عرصه جشنواره‌های قرآنی برای منتخبان استان‌های مختلف صورت خواهد پذیرفت.

وی ارتباط نزدیک بین منتخبان و نخبگان عرصه تلاوت‌های مردمی و مجلسی (اساتید بین‌المللی تلاوت)، بهره‌گیری از تجارب ارزنده اساتید مشهور تلاوت‌های مردمی و مجلسی، آنالیز تلاوت منتخبان در بازه زمانی باقیمانده و رفع معایب و اشکالات، انس بیشتر اساتید بین‌المللی تلاوت‌های مردمی و مجلسی با پیکره نخبگان و منتخبان استان‌های مختلف و از جمله شهرهای محروم کشور، استفاده بهینه از فضای آموزش غیر حضوری به دلیل بعد مسافت و بیماری فراگیر کرونا، ایجاد حساسیت در بین اساتید برای بهینه‌سازی و ایجاد یک رقابت آموزشی سالم برای منتخبان استانی، پیوند دو یا سه نسل مختلف در حوزه تلاوت‌های مردمی و مجلسی و ایجاد انگیزه برای دیگر دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از اجرای چنین جشنواره‌ای را از مزیت‌های این طرح عنوان کرد.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی ادامه داد: در این دوره از سوی بانوان بارها و بارها تذکراتی را دریافت کرده‌ایم که چرا این جشنواره برای بانوان بسیار محدود و تنها در چند استان برگزار می‌شود. به همین دلیل سعی کردیم از سال قبل این جشنواره را کم‌کم برای حضور بانوان و قاریان بانوی ایران اسلامی آماده کنیم.

وی بیان کرد: پس از استان خوزستان که سال گذشته در حوزه بانوان جشنواره فعالیت داشت، در این دوره پنج استان دیگر را به جشنواره اضافه کردیم و اعلام می‌کنیم چنانچه هر شهر و استانی مربیان و مدرسانی را داشته باشد که بخواهند با رعایت ضوابط برگزاری مردمی و مجلسی در محل خود برای بانوان و شاگردان خود این امر را اجرا کنند، به عنوان متولیان جشنواره آمادگی آن را داریم تا در برگزاری این رویداد در شهرها و استان‌های درخواست کننده آن را حمایت و منتخبان آن را تجلیل کنیم. علاقه‌مندان و متقاضیان می‌توانند از طریق صفحه رسمی جشنواره در اینستاگرام به آدرس fafquran@ مراجعه و درخواست خود را ارسال کنند تا شرایط برگزاری برای این بزرگواران نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی از مهرماه جاری آغاز شده تا پانزدهم آبان‌ماه به پایان خواهد رسید، گفت: این جشنواره به زودی در بخش حفظ کل قرآن با عنوان حافظ سال یا حافظ‌ترین حافظ کار خود را به طور فراگیر و از طریق فراخوان در سراسر کشور و بدون محدودیت سنی و با ایده‌ای تازه و نوآورانه آغاز خواهد کرد.

دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی اظهار کرد: پیش از این نیز فراخوان جشنواره در رشته ترتیل منتشر شده و علاقه‌مندان تا روز ۲۳ مهرماه فرصت دارند تا آثار خود را برای بررسی ضمن انتخاب یکی از قرعه‌های معرفی شده، در صفحه رسمی جشنواره در پیام‌رسان اینستاگرام ارسال کنند. همچنین، شرایط حضور نوجوانان زیر ۱۷ سال در یازده استان ویژه رشته قرائت نیز به‌زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha