دو شیوه سازماندهی توزیع نذورات محرم
کد خبر: 3919107
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
حجت‌الاسلام مصطفی‌پور بیان کرد:

دو شیوه سازماندهی توزیع نذورات محرم

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: سازماندهی نذورات محرم دو شکل عمومی و عملی دارد؛ در شیوه اول باید از طریق رسانه‌ها جهت داده شود و در سازماندهی عملی نیز باید در محلات، حسینیه‌ها و مساجد، نذورات مردم جمع‌آوری و توزیع شود و طبیعتاً به شکل بهتری به دست نیازمندان خواهد رسید چون شناسایی آنها سریع‌تر انجام می‎شود.

غلامرضا مصطفی پور استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصطفی‌پور، استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ابعاد اقتصادی زندگی امام حسین(ع) و شیوه‌های مناسب خدمت به نیازمندان در ماه محرم اظهار کرد: سیره حضرت سیداشهدا(ع) همانند عموم ائمه و پیشوایان دینی براساس بخشش، کرامت و لطف و مهربانی به انسان‌های دیگر و خانواده چه از لحاظ مادی و چه عاطفی است. سخاوتمندتر بودن، شجاعت و علم از جمله صفات پیشوایان است و طبیعتاً حسین بن علی(ع) نیز از این ویژگی برخوردار بودند و بالاترین ایثار ایشان این است که در مقابل ستم‌هایی که از سوی بنی‌امیه روا داشته می‌شود نه تنها از مال بلکه از جان و فرزندان خود گذشتند تا اهداف دین مبین اسلام زده بماند.


بیشتر بخوانید:


جایگاه رزق حلال در اسلام

وی افزود: حضرت امام(ع) همواره مردم را به انفاق و رفع نیاز دیگران تشویق می‌کردند، کمااینکه خودشان هم اهل این اقدامات بودند اما مسئله مهم این است وقتی می‌خواهیم از مال خود در راه خدا انفاق کنیم شرایطی در رابطه با آن وجود دارد. یکی از شرایط این است که درآمدی که انفاق می‌شود از راه مشروع و حلال باشد، وگرنه در وجود ما باعث شکل‌گیری انفاق خواهد شد. لذا امام در روز عاشورا این موضوع را با دشمنان خود در میان گذاشتند که شکم شما از حرام پر شده است که این‌چنین در مقابل فرزند پیامبر اسلام(ص) قرار گرفته‌اید.

در هر شرایط می‌توان کمک‌های مؤمنانه را توزیع کرد. حتی ثروتمندترین جوامع جهان هم خالی از فقیر نیستند لذا همواره باید درصدد کمک به فقرا باشیم تا خدا، پیغمبر و ائمه از ما راضی باشند

مصطفی‌پور با اشاره به اهمیت انفاق بی‌منت، بیان کرد: درآمد حلال یا حرام بر چگونگی شکل‌گیری رفتار انسان اثر می‎گذارد. لذا اگر صحبت از رفع نیاز دیگران و سخاوتمندی می‎کنیم باید درآمد آن را از مسیر حلال به دست بیاوریم. خداوند متعال در قرآن کریم هم به زیبایی بیان کرده که انفاق باید برای رضای خدا باشد و به دنبال آن منت یا اذیتی نباشد.

اهمیت خدمت بی‌منت در اسلام

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: دلیل این تأکید اسلام هم این است که وقتی انسان خدمتی به دیگران ارائه داده و منت بگذارد طرف مقابل را آزار می‎دهد و کار وی بر اساس محبت نبوده است. این در سیره همه انبیای الهی وجود داشته و طبیعتاً حضرت امام حسین(ع) نیز این ویژگی را داشته است اما اگر بخواهیم با توجه به شرایط امروزی پیشنهادی به عزاداران حسینی در راستای رفع فقر و خدمت به نیازمندان ارائه دهیم موضوع استفاده صحیح از نذورات اهمیت پیدا می‌کند. از سوی دیگر منبع این نذورات نیز باید از درآمد مشروع باشد، وگرنه ثواب و فایده‌ای برای انفاق‌کننده در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت منشأ حلال نذورات ماه محرم، ادامه داد: ممکن است مردمی که از این نذورات بهره‌مند می‌شوند منشأ این مال را ندانند اما اثر وضعی و تکوینی خود را در آنها می‎گذارد. همچنین، نذورات را در جای درست خود مصرف کنیم و منظور هم ارائه آن به نیازمندان است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که شخصی که باید به وی کمک شود گاهی فقیر، گاهی مسکین و گاهی مسافری است. هرچند گاهی به نذر برای اموات نیز اشاره می‌شود که نیاز چندانی نیست به فقرا برسد، گرچه اگر به آنان داده شود اجر مضاعف دارد.

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی یادآور شد: طبیعتاً این بهترین وجه ادای نذورات است و باید نیازمندان را شناسایی و مستقیماً در اختیار آنها قرار دهیم. در غیر این صورت می‎توان به جایی همانند خانه سالمندان که هم نیازمند کمک معیشتی و هم عاطفی هستند کمک کنیم. معنای بصیرت این است که اولاً حق و باطل را تشخیص دهیم، ثانیاً در رکاب حق ایستادگی کرده و ثالثاً متناسب با زمان برای حمایت از حق تلاش کنیم. مثال بارز هم واقعه کربلاست. لذا اگر میخواهیم عمل صالح انجام دهیم، صرفاً انفاق کافی نیست، بلکه باید با شناسایی صحیح چنین انفاق‌هایی را انجام دهیم.

شیوه‌های سازماندهی نذورات

استاد بازنشسته دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: طبیعتاً در این شرایط کرونایی که افراد از منظر اشتغال دچار مشکل شده‌اند بهترین راهکار ارائه مستقیم نذورات به آنهاست. البته در هر شرایط دیگری نیز می‌توان کمک‌های مؤمنانه را به همین شیوه توزیع کرد. حتی ثروتمندترین جوامع جهان هم خالی از فقیر نیستند. لذا همواره باید درصدد کمک به فقرا باشیم تا خدا، پیغمبر و ائمه از ما راضی باشند.

مصطفی‌پور درباره شیوه مناسب سازماندهی نذورات گفت: سازماندهی دو گونه است؛ یکی عمومی است که باید از طریق رسانه‌ها جهت داده شود و دیگری سازماندهی عملی که در محلات، حسینیه‌ها و مساجد نذورات مردم جمع‌آوری و توزیع شود و طبیعتاً به شکل بهتری به دست نیازمندان خواهد رسید، چون شناسایی آنها سریع‌تر انجام می‎شود تا بخشی از نیاز افراد مستمند در ماه محرم برطرف شود.

انتهای پیام
captcha