لزوم بازتعریف نقش هیئات در توزیع نذورات / تداوم کمک‌های مؤمنانه نیازمند کار فرهنگی است
کد خبر: 3918560
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان کرد:

لزوم بازتعریف نقش هیئات در توزیع نذورات / تداوم کمک‌های مؤمنانه نیازمند کار فرهنگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری اظهار کرد: نهادهای حمایتی و هیئات مذهبی عمدتاً به کار خدمات‎رسانی به مستمندان شناسایی‎شده مشغول هستند، اما بسیاری از خانواده‌ها توسط بهزیستی، کمیته امداد و مراکز دیگر شناسایی نشده‌اند. لذا در این ایام فرصتی فراهم است که در شناسایی افراد نیازمند بازنگری شود و نباید با تمام شدن عاشورا، کمک‌های حمایتی نیز قطع شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت ساماندهی مناسب نذورات محرم امسال در راستای کمک بهتر به نیازمندان و کاهش فقر در جامعه اظهار کرد: در سال‌های گذشته در ایام محرم و حتی تا آخر ماه صفر مردم، هیئت‌ها، حسینیه‌ها در شهر و روستا نذورات و هدایای بسیاری داشتند و گاهی اگر نذری نبود، براساس رسوم دیرینه خود در قالب اطعام عزاداران هزینه می‌کردند، اما در سال جاری با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا، اگر این هزینه‌ها ساماندهی شود و به صورت نقدی یا کالایی توسط هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا در اختیار نیازمندان قرار گیرد یا به دست کمیته امداد یا سایر نهادهای حمایتی برسد و توزیع شود، نقش بیشتری در فقرزدایی و کمک به محرومان خواهد داشت، چراکه این نهادها قابلیت شناسایی دقیق‌‌تری دارند. البته نیازمند برنامه‌ای ‌درازمدتیم تا این نذورات و کمک‌های مؤمنانه به محرم و صفر محدود نباشد.


بیشتر بخوانید:


بسیاری از نیازمندان شناسایی نشده‌اند

وی ادامه داد: البته علاوه بر نهادهای حمایتی، راه دیگر این است که هیئت‌های مذهبی هر محله افراد مستمند به ویژه محترم و آبرومندند را که درآمد آنان به دلیل شرایط اقتصادی کاهش یافته است شناسایی کنند و برای کمک به آنها تا زمان رفع مشکل وارد میدان شوند و از این خانواده‌ها به اسم ایام محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) حمایت کنند.

بسیاری از افراد خیر نیز هستند که صرفا انگیزه مذهبی ندارند بلکه با انگیزه انسانی خدمت به نیازمندان جامعه را انجام می‌دهند و اقدام به توزیع کمک در میان آنها می‌کنند لذا افرادی که مسئول توزیع این کمک‌ها هستند باید برای عموم جامعه شناخته شده باشند تا خدای ناکرده باعث بی‌اعتمادی در جامعه نشود

مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی براساس مذهب اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: نهادهای حمایتی و هیئات مذهبی عمدتاً به کار خدمات‎رسانی به مستمندان شناسایی‎شده مشغول هستند اما بسیاری از این خانواده‌ها توسط بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و مراکز دیگر شناسایی نشده‌اند. لذا در این ایام فرصتی فراهم است که در شناسایی افراد نیازمند بازنگری شود اما برنامه نباید به گونه‌ای باشد که به محض اینکه عاشورا تمام شد کمک‌های حمایتی نیز قطع شود، بلکه حداقل تا چند ماه آینده این کمک‌ها ادامه یابد و این افراد دائماً زیر پوشش باشند تا آلام آنها کمتر شود.

مشاغلی که آسیب‌ بیشتری دیده‌اند

عضو شورای فقهی بانک مرکزی درباره مشاغلی که با شیوع ویروس کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند گفت: باید قبول کنیم که در شرایط کنونی روی دوش افراد زیادی سنگینی می‌‌کند. بسیاری از رانندگان تاکسی‌ هم درآمد اندکی دارند، اما نمی‌توانند در خیابان بگویند که نیازمندیم و به ما کمک کنید. از این قبیل مشاغل در جامعه بسیار زیادند و آن دسته از مشاغلی که در حوزه حمل و نقل، هتلداری و گردشگری هستند درآمدشان کاهش محسوسی داشته است؛ حتی مشاغل آزاد و کسب و کارهای جزئی نیز در معرض آسیب‌ جدی قرار گرفته‎اند و نیاز به حمایت دارند.

این کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: تعداد زیادی از افراد خیر و مؤمنین هستند که نذر یا عهد یا موقوفه دارند که به ویژه در این ایام محرم به ادای آن نذر اقدام می‌کنند. در سال‌های قبل ایستگاه‌های صلواتی به میزان زیادی وجود داشت اما به دلیل شرایط کرونایی امسال خیلی از آنها تعطیل شده و لازم است کمک‌های غذایی که در گذشته در قالب نذورات توزیع می‎شد امسال محترمانه به دست افراد برسد. لذا تا دیر نشده هیئت‌ها باید به صورت سازماندهی شده فعال شوند.

توزیع‌کنندگان کمک‎های خیرخواهانه معرفی شوند

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اینکه چرا معمولاً نذورات و کمک‌های مؤمنانه در ایران مقطعی است و به غیر از هفته‌ها و ماه‌هایی خاص از سال قطع می‌شود؟ اظهار کرد: از جهت فرهنگی باید کار بیشتری صورت گیرد تا در طول سال فعالیت‌های خیرخواهانه هیئت‌ها و مساجد ادامه یابد. متأسفانه الان بی‌تفاوتی مردم در قیاس با گذشته بیشتر شده و علت این است که تا زمانی که افراد توزیع‌کننده از سوی مردم شناخته نشوند، مردم اعتماد زیادی به آنها نخواند داشت. لذا مسئولان توزیع کمک‌های مؤمنانه باید به معرفی خود به جامعه و نحوه توزیع این اقلام اقدام کنند.

نظری در پایان گفت: بسیاری از افراد خیر نیز هستند که صرفاً انگیزه مذهبی ندارند بلکه با انگیزه انسانی خدمت به نیازمندان جامعه را انجام می‌دهند و اقدام به توزیع کمک در میان آنها می‌کنند لذا افرادی که مسئول توزیع این کمک‌ها هستند باید برای عموم جامعه شناخته شده باشند تا خدای ناکرده باعث بی‌اعتمادی در جامعه نشود و کمک‌های خیرخواهانه همواره ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha