مؤسسات قرآنی در انتظار تصمیمات فوری و جدی ستاد راهبری طرح ملی حفظ
کد خبر: 3911199
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

مؤسسات قرآنی در انتظار تصمیمات فوری و جدی ستاد راهبری طرح ملی حفظ

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم بر ضرورت تعریف حفظ عمومی قرآن و دستیابی به پیوست جامعه‌شناختی از میزان نیاز مخاطبان به منظور پرداختن به حفظ آیات الهی تأکید کرد و افزود: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن خروجی جدی‌‌ای نداشته است.

به گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن عصر 28 تیرماه برای دومین بار طی هفته‌های اخیر با موضوع حفظ قرآن کریم همراه با اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

در ابتدا، تیمور کاکایی از خبرنگاران ایکنا در ارتباطی تلفنی با برنامه به بیان گزارشی از جلسه هفته گذشته «ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم» پرداخت. در این جلسه که بدون حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس ستاد، برگزار شد، هر یک از نهادهای عضو ستاد به ارائه گزارشی از اقدامات خود در رابطه با مصوبات ستاد پرداختند.

در این جلسه مطرح شد که از بین بیش از 90 اقدامی که برای نهادهای قرآنی عضو ستاد تصویب شده بود، تاکنون 38 اقدام عملیاتی شده، 33 اقدام در دست پیگیری است و 23 اقدام نیز بدون هیچ فعالیتی به روی زمین مانده است. همچنین، از 13 میلیارد تومان بودجه مربوط به فعالیت‌های قرآنی کشور، مقرر شده است تا مبلغ پنج میلیارد تومان در اختیار ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن قرار گیرد که در این جلسه نیز مطرح شد که این بودجه صرف طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای شود که یکی از این اقدامات، راه‌اندازی سامانه یکپارچه حفظ قرآن کریم است.

البته پیش از این نیز نهادهایی همچون شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اقدام به راه‌اندازی چنین سامانه‌ای کرده بودند که در این جلسه تصمیم بر آن شد تا بر روی سامانه‌هایی که پیش از این راه‌اندازی شده، مطالعه جامعی صورت گیرد تا بستری برای ارائه آمار درست و صحیح فراهم شود. همچنین، درباره ارتقای سرمایه انسانی دستگاه‌ها نیز بحث شده تا سازمان اوقاف، ضوابط خاصی را در این مورد به کار گرفته و بسته اجرایی را در نظر گیرد تا نسبت به آموزش مربیان حفظ قرآن در نهادهای قرآنی اقدام شود.

جمع‌آوری روش‌های حفظ قرآن کریم و بحث عدم توجه عموم مردم به موضوع حفظ قرآن نیز از جمله دیگر مواردی است که در این جلسه بدان پرداخته شده است. در این زمینه نیز بنابر این شده است تا پروژه مطالعاتی جامعی انجام شود که چرا اقدام به حفظ قرآن در میان مردم در سطح پائین قرار دارد؟

فعالیت مهد قرآن در بحران کرونا

به گزارش ایکنا، در ادامه افق سیدمحمود چاووشی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم، در تماس تلفنی با برنامه در رابطه با نحوه اجرای برنامه‌های مؤسسه در شرایط شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: برنامه‌های مؤسسه به توفیق الهی با وجود شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود و حتی مؤسسه مهد قرآن کریم هر سال یک آزمون سراسری دارد که مرحله استانی این آزمون با رعایت کامل مسائل بهداشتی با حضور نزدیک به 200 نفر از شرکت‌کنندگان در حدود 18 استان برگزار شد که نتایج آن نیز در حال بررسی است.

وی ادامه داد: همچنین، در حال برنامه‌ریزی و ارائه راهکار برای برگزاری مرحله کشوری این آزمون هستیم که یا به صورت حضوری و یا به صورت مجازی و غیر حضوری برگزار خواهد شد. کلاس‌های حفظ مؤسسه نیز هم‌اکنون در سراسر کشور به صورت تلفنی و یا مجازی برگزار می‌شود که پس از برگزاری آزمو‌ن‌های مربوطه و ارسال نتایج به مرکز، گواهینامه ویژه شرکت‌کنندگان و قرآن‌آموزان مؤسسه صادر می‌شود.

چاووشی در رابطه با موضوع چالش‌های پیش روی مسئله حفظ قرآن کریم در کشور بیان کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و راه‌اندازی ستاد ملی حفظ در این زمینه، متأسفانه با گذشت نزدیک به یک دهه از مطالبه رهبر معظم انقلاب، بازخورد جدی از این ستاد نداشته‌ایم و اگر قرار بود که اتفاق جدی در این زمینه رخ می‌داد، ما باید به عنوان یکی از مؤسساتی که در بطن این فعالیت هستیم از آن مطلع شده و از تمهیدات و امکانات ستاد بهره‌مند می‌شدیم که متأسفانه این اتفاق رخ نداده و ستاد راهبری طرح ملی حفظ خروجی جدی نداشته است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به منویات مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید ابتدا تعریفی از حفظ قرآن داشته باشیم، گفت: در این زمینه باید مشخص شود که آیا منظور از تربیت 10 میلیون حافظ، تربیت 10 میلیون حافظ حرفه‌ای و متخصص است، یا اینکه باید تعریف عمومی از حفظ داشته باشیم؟ بنابر این، تعریف حفظ عمومی قرآن باید از ستاد ملی حفظ و اساتیدی که در این زمینه کار کرده‌اند، مطرح شود که منظور از تربیت 10 میلیون حافظ، تربیت چه نوع حافظ و در چه سطحی از حفظ است.

مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم تصریح کرد: همچنین، علاوه بر این موضوع، باید یک پیوست جامعه‌شناختی نیز در این رابطه وجود داشته باشد، چراکه حتی اگر ما بودجه کافی و ابزار نوین و لازم به همراه تعریف مشخصی از حفظ را در اختیار داشته باشیم، باید به این موضوع برسیم که آیا مخاطب ما این نیاز را حس می‌کند که باید به حفظ قرآن بپردازد یا خیر؟

وی با اشاره به برنامه‌های مؤسسه مهد قرآن در حوزه حفظ قرآن اظهار کرد: مجموعه مهد قرآن کریم با ارائه روش‌های نوین آموزشی در حوزه حفظ قرآن به آموزش قرآن‌آموزان می‌پردازد. در مؤسسه مهد قرآن هرگز به صورت تک‌بعدی به حفظ الفاظ پرداخته نمی‌شود، بلکه حفظ قرآن به صورت جامع و همراه با فهم و تدبر هر چند با سرعت کم، انجام می‌شود. البته موضوع نیازسنجی مخاطب و پس از آن بهره‌گیری از ابزار مختلف آموزشی در مورد حفظ مهم است که ابتدا باید به این موضوع پرداخت و سپس، به سمت تحقق اهداف حرکت کرد.

برنامه‌های جامعة‌القرآن در فضای مجازی

در ادامه این برنامه، سیدمحمد میرعارفین، دبیر محتوا و مسئول فضای مجازی مؤسسه جامعة‌القرآن نیز طی سخنانی بیان کرد: با وجود بروز بحران کرونا در کشور، به دلیل اینکه مؤسسه جامعة‌القرآن بسترهای لازم در فضای مجازی را از سه سال گذشته فراهم کرده بود، بحران کرونا تأثیر چندانی در برنامه‌های مؤسسه نداشته است. در این زمینه از مدت‌ها پیش گروه قرآن‌یاوران در فضای مجازی راه‌اندازی شد که تعداد پنج هزار نفر از کارکنان مؤسسه در آن از آموزش ضمن خدمت بهره بردند تا در مواقع این‌چنینی از آمادگی لازم برخوردار باشند و بتوانند آموزش‌های خود را در فضای مجازی ارائه دهند.

میرعارفین ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا در کشور، گروه‌های مختلف مربیان و قرآن‌آموزان مؤسسه دسته‌بندی شده و برنامه لازم را دریافت کردند. همچنین، مربیان نیز به صورت خودجوش کلاس‌های خود را در پیام‌رسان‌های مختلف دایر کردند و اجازه ندادند تا برنامه آموزشی مؤسسه دچار رکود شود. کلاس‌های حضوری مؤسسه نیز مبتنی بر پروتکل‌هایی بهداشتی که ستاد بحران صادر کرده است، برگزار می‌شود.

وی افزود: در فاز دوم اجرای برنامه‌های مؤسسه در دوران کرونا، برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شد و طی تفاهم‌نامه‌ای که در این راستا با مرکز اطلاع‌رسانی امام رضا(ع) منعقد شد، بنا بر این شد که با همکاری معاونت آموزش مؤسسه، تولیدات محتوایی انجام شود که به همین منظور، یک اپلیکیشن تخصصی به نام «مبینا» طراحی شد. همچنین، پس از آن نیز سعی کردیم تا در پیام‌رسان‌های اجتماعی دو آرشیو مجازی خردسال و بزرگسال که به صورت تخصصی برای مربیان تولید محتوا می‌کنند، ایجاد کنیم که مربیان علاوه بر ماده‌های درسی خود، موارد کمک‌آموزشی نیز داشته باشند که این برنامه در دو کانال پیام‌رسان اجتماعی اجرا می‌شود.

میرعارفین با بیان اینکه متأسفانه میزان ریزش مخاطبان و قرآن‌آموزان مؤسسه جامعة‌القرآن با شیوع کرونا و به دلیل فقدان مناسب بسترهای مجازی در کشور، به یک پنجم رسیده است، گفت: پس از اینکه کلاس‌های حضوری مؤسسه به دلیل شیوع کرونا کاهش پیدا کرد و بعضا نیز تعطیل شد، میزان شهریه قرآن‌آموزان نیز به میزان یک سوم یعنی حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره مشکلات مالی مؤسسات قرآنی به ویژه در دوران شیوع کرونا بیان کرد: اگر در این زمینه بودجه‌ای در اختیار مؤسسات بزرگ قرآنی کشور قرار گیرد تا بتوانند این بودجه را به عنوان یارانه به بدنه مؤسسه به ویژه مربیان خود تزریق کنند، این امر بسیار تأثیرگذار خواهد بود که امیدوارم تا مدیران و مسئولان کشور در این زمینه اقدام کنند.

گزارش ایکنا حاکی است که در ادامه حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، کارشناس حفظ قرآن کریم، نیز در سخنان کوتاهی در مورد نقاط قوت و ضعف موضوع حفظ قرآن گفت: بحث آموزش ساختار خاص خود را دارد. امروز شرایط فعلی کشور ایجاب کرده است تا برنامه‌های قرآنی مؤسسات بیشتر به صورت غیر حضوری برگزار شود که البته در این مسیر با مشکلات فراوانی همچون عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و نیز هزینه‌های سنگین مواجه هستند، چراکه حضور نداشتن قرآن‌آموزان در مؤسسه و پرداخت نکردن شهریه موجب کاهش همان درآمد اندک مؤسسات می‌شود که باید تدبیری اندیشید تا از تعطیلی مؤسسات جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha