7 سفر به‌ شوق دیدار قاریان بزرگ مصری + عکس
کد خبر: 3883664
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
یادی از استاد علی اربابی همزمان با سیزدهمین سال درگذشت؛

7 سفر به‌ شوق دیدار قاریان بزرگ مصری + عکس

خادم‌القرآن استاد علی اربابی 17 اسفند 85 پس از تحمل مدت‌ها رنج بیماری، دار فانی را وداع گفت. گزارشی اجمالی از زندگی وی ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا، خادم‌القرآن استاد علی اربابی از جمله اساتید قرآنی بود که پس از وفات وی، رهبر معظم انقلاب با ارسال پیامی، درگذشت این استاد برجسته قرآنی را تسلیت گفتند. متن پیام بدین شرح است؛

«باسمه تعالی
رحلت قاری و استاد گرانقدر تلاوت، آقای حاج علی اربابی که عمری را در خدمت به قرآن سپری کرد و با تقدیم شهید والامقام در زمینه سرمایه‌گذاران انقلاب و اسلام و صابران محتسب قرار گرفت، به خانواده محترم و شاگردان آن مرحوم و جامعه قرآنی تسلیت می‌گویم.

سیدعلی خامنه‌ای

85/12/20»

نگاهی اجمالی به زندگی مرحوم اربابی

علی اربابی در سال 1318 در تهران، در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. وی با تشویق والدین و هدایت و راهنمایی‌های آنها، در سن 10سالگی، فراگیری قرآن را در مکتب‌خانه‌ها آغاز کرد و از همان زمان، قدم در وادی یادگیری قرآن گذاشت.

او در سال 1347 نیز در محضر استاد «خلیل الرحمن» که به منظور آموزش قرائت قرآن از مدینه به ایران آمده بود، تلمذ کرد و احکام قرائت و تجوید را فراگرفت و در ادامه نیز با حضور در جلسات ابراهیم پورفرزیب(استاد مولایی) به میدان فنی قرائت وارد شد. مرحوم اربابی ضمن تحصیل علوم و فنون قرائت قرآن به آموزش نوجوانان نیز مشغول شد.

این خادم‌القرآن با عشق و علاقه ذاتی که به یادگیری قرآن داشت و با پیگیری مجدانه و گاه نیز با مسافرت‌هایی که به کشور مصر داشت(قریب به هفت سفر به مصر) به ضبط و جمع‌آوری تلاوت‌های اساتید بزرگ مصری چون مصطفی اسماعیل، محمود علی‌البناء، احمد رزیقی، محمد عمران و دیگر اساتید بزرگ مصری پرداخت تا امکان یادگیری فنون قرائت قرآن را برای علاقه‌مندان به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم آورد و در طول 37 سال تلاش در مسیر تعلیم قرآن، ده‌ها مربی، استاد و قاری قرآن تربیت کرده است.

استاد، عشق و علاقه خاصی به ساحت مقدس قرآن کریم داشت و این عشق همواره در زندگی شخصی و خانوادگی او نیز متبلور بود به طوری که با فروتنی و صداقتی که داشت همواره مورد علاقه و احترام شاگردان و سایر اساتید علوم قرآنی بود و جامعه قرآنی متفق‌القول دلیل ماندگاری استاد اربابی را دوری از غرور و تربیت شاگردان بدون هیچ چشم‌داشتی می‌دانستند.

استاد علی اربابی کارمند بازنشسته صنایع دفاع بود و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فعالیت گسترده در آموزش قرآن کریم سطح سازمان صنایع دفاع با مشکلاتی مواجه و مجبور به ترک این سازمان شد. پس از پیروزی انقلاب به اتفاق چند تن از استادان قرآن به عضویت شورای عالی قرآن درآمد و از سال 1362 به مدت 10 سال در سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی به فعالیت پرداخت.

این مدرس برجسته قرآن همواره معتقد بود: «بهترین دوست و رفیق همه مسلمانان در هر شغل و صنفی که هستند، قرآن است و کسی که با قرآن مأنوس است، قرآن به او زندگی پربرکت، عزت، سلامتی و نعمت می‌دهد، البته انسی که خالصانه باشد نه از قبل آن بهره شخصی ببریم.»

استاد علی اربابی از خانواده شهدا و جزء قاریان، استادان و داوران ممتاز بین‌المللی قرآن کریم است. وی در کارنامه‌ خود سفرهای تبلیغی به منظور تلاوت قرآن به کشورهای کانادا، بنگلادش، تانزانیا و عربستان داشته است. همچنین داوری مسابقات را در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی عهده‌دار بود. حاصل این تلاش‌ها تربیت حدود 400 قاری است که هر کدام در حال حاضر از مربیان بنام کشورند.

از جمله برنامه‌های قرآنی استادعلی اربابی می‌توان به برگزاری جلسات آموزش قرائت قرآن کریم(روخوانی، تجوید و صوت و لحن) از سال 1340 تا سال 1385، برگزاری 30 جلسه قرآن در 30 شب ماه مبارک رمضان به اتفاق نوجوانان و بزرگسالان و برخی دوستان(که در این جلسات جداگانه، ختم قرآن صورت می‌گرفت)، اشاره کرد.

علی اربابی، پدر شهید امیر اربابی پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری صعب‌العلاج و تحمل مدت‌ها رنج و بیماری در 17 اسفند 1385 به رحمت ایزدی پیوست.

هر ساله به یاد این استاد بزرگ، اساتید قرآن و شاگردانش در منزل مرحوم و همچنین آستان امامزاده پنج تن لویزان و بر سر مزار او و پسر شهیدش، جمع شده و یادش را گرامی می‌داشتند، اما اسفند‌ماه 98 به دلیل شیوع کروناویروس این مجلس باشکوه که همراه با تلاوت بزرگان قرائت قرآن است، برگزار نشد.

همچنین ایکنا شماره‌ 22 نشریه رایحه را ویژه رحلت استاد علی اربابی منتشر کرد. 

استاد علی اربابی

انتهای پیام
captcha