ولایت فقه مبنای نظریه‌پردازی پیشرفت است
کد خبر: 3858420
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
رئیس انجمن علمی هم‌اندیشی پیشرفت بیان کرد:

ولایت فقه مبنای نظریه‌پردازی پیشرفت است

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس انجمن علمی هم‌اندیشی پیشرفت با تشریح هشت گام نظام برنامه این انجمن اظهار کرد: ولایت فقه در دین، نقطه عزیمت در نظام‌سازی و گفتمان‌پردازی پیشرفت است.

ولایت فقه، مبنای نظریه‌پردزای پیشرفت استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ساجدی، رئیس انجمن علمی هم‌اندیشی پیشرفت، امروز، 29 آبان ماه، در دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) قم با اشاره به نظام برنامه این انجمن گفت: نظام برنامه این انجمن دارای هشت گام است که رصد و ساماندهی مستمر نظام مسائل پیشرفت نخستین گام در این زمینه است.

وی افزود: اینکه متدینین در دنیای کنونی با چه تحولاتی مواجه‌اند؛ بررسی تاریخ دو سده تجربه توسعه‌ای در ایران و حوزه و نهاد مرجعیت در نسبت با نظام علم، اخلاق و حکمرانی و نقد مستمر گفتمانی و هنر، ادبیات مرتبط با بحث پیشرفت از موضوعاتی است که در این گام مورد بحث قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن هم‌اندیشی پیشرفت با بیان اینکه گام دوم درک روشن از نظریه‌خواهی پیشرفت است، بیان کرد: گام سوم شکل‌گیری فهم تاریخی با رویکرد آینده‌نگاری راهبردی است، همچنین گام چهارم بسط مبانی نظری الگوی پیشرفت است.

ساجدی با بیان اینکه در گام پنجم، شکل‌گیری روشمند رویکردهای پژوهشی مورد بحث است، تصریح کرد: در گام ششم ورود به نظام‌شناسی و نظریه‌سازی مرجع است که اجتهاد جامع در فقه اکبر در این گام مورد بحث است؛ یعنی تمدن اسلامی را قرار است، بر چه مبنایی استوار کنیم که البته فقه در دین مبنای اصلی است.

وی افزود: همچنین در گام هفتم وارد دوره نظام‌سازی می‌شویم که ولایت فقه در دین نقطه عزیمت این بحث است و مباحثی چون تمدن الهیاتی و تمدن‌سازی و .. مورد بحث است و در گام هشتم هم دوره نقد و پایش و بازخورد توسعه‌ای نظام دولت ملت جمهوری اسلامی است.

ساجدی در پایان تصریح کرد: گفتمان‌پردازی پیشرفت از دیگر کارهای اساسی انجمن محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha