آسیب‌های اجتماعی با حرف زدن کاهش نمی‌یابد
کد خبر: 3682713
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
حقیقی:

آسیب‌های اجتماعی با حرف زدن کاهش نمی‌یابد

گروه اجتماعی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به جای حرف تحویل دادن باید کار تحویل مردم دهیم ضمن اینکه در انجام کار ویژه به جای جزیره‌ای عمل کردن باید با تعامل بین بخشی، یک سازمان در کاهش هر آسیب به عنوان متولی و مابقی دستگاه‌ها به عنوان همیار در کنار آن قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، فتح الله حقیقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، امروز 26 دی ماه، در جلسه کارگروه ارتقاء وضعیت سلامت اجتماعی و فرهنگی استان که با هدف بررسی سند برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در سکونتگاه‌های غیر رسمی در استانداری برگزار شد با بیان اینکه رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی یکی از اولویت‌های مقام معظم رهبری است گفت: برای کنترل، نظارت و کاهش این آسیب‌ها، مسئولیت اجتماعی وزارت کشور به سازمان ارتقاء پیدا کرد و برای اینکه اعتبار دستگاه‌ها در این زمینه در اختیار وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرکزی قرار نگیرد، اعتبارات به صورت مستقیم از سوی وزارت کشور به استان‌ها تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: سازمان اجتماعی کشور برای فعالیت‌های دستگاه‌های استانی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتبار مشخصی تخصیص می‌دهد و علاوه بر آن سهم اندکی از اعتبارات به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها تعلق می‌گیرد و امسال در استان مرکزی با افزایش 9 برابری، سهمی بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان به دفتر امور اجتماعی و فرهنگی تعلق گرفت و البته این سهم در مقابل اعتباراتی که به دستگاه‌های متولی استان از سوی وزارتخانه تعلق گرفته است کم است.
حقیقی با بیان اینکه راه‌اندازی هیات اندیشه ورز استان‌ها در راستای نظارت و بررسی اقدامات فوق‌العاده دستگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است گفت: در استان مرکزی این هیات بر عملکرد 12 دستگاه نظارت دارد و چنانچه فعالیت‌های دستگاهی را اثر بخش نداند از تخصیص اعتبارات جلوگیری می‌کند در واقع این هیات که متشکل از 7 نفر از برترین فعالان حوزه اجتماعی و فرهنگی استان است نظارت دقیق بر برنامه دستگاه‌ها دارد و ایده‌ها و طرح‌های کارشناسی را برای اجرا به دستگاه‌ها محول می‌کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی تاکید کرد: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به جای حرف تحویل دادن باید کار تحویل مردم بدهیم ضمن اینکه در انجام کار ویژه به جای جزیره‌ای عمل کردن باید با تعامل بین بخشی، یک سازمان در کاهش هر آسیب به عنوان متولی و مابقی دستگاه‌ها به عنوان همیار در کنار آن قرار گیرند و علاوه بر آن فرمانداری‌ها به عنوان ناظر در اجرای طرح، با دستگاه متولی مشارکت داشته باشند، منظور از ناظر این نیست که پشت میز بنشینند و ریاست کنند بلکه خود ناظر باید در جذب اعتبارات بیشتر از خیرین و ... بکوشد تا اعتباری که در انجام طرح تخصیص پیدا می‌کند حداقل دو برابر شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ ارگانی به تنهایی قادر به کاهش آسیب‌های اجتماعی نیست، گفت: سپاه روح الله طرح کرامت 1 و 2 را در حاشیه شهرها انجام داده و نباید آن را در ادامه راه تنها گذاشت در واقع همه دستگاه‌ها از جمله سازمان‌های مردم نهاد موظف هستند فعالیت‌های خود را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرایی کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: نتیجه پیشگیری و پیگیری کاهش آسیب‌ها در بلند مدت نمایان می‌شود؛ لذا همه دستگاه‌هایی که در این خصوص ذی مدخل هستند باید کاهش آسیب‌ها را به عنوان خط مستقیم در نظر بگیرند و البته طوری هدف‌گذاری و برنامه ریزی کنند که در عرصه اجتماعی و فردی نمود داشته باشد.
حقیقی تأکید کرد: هر آسیب‌ اجتماعی عوارضی هم به دنبال دارد که این عوارض را می‌توان در کوتاه مدت برطرف کرد، باید برنامه‌ها و اسناد حوزه آسیب‌های اجتماعی عملیاتی، دقیق‌تر و قابل سنجش باشد و در اسناد دو مقوله کوتاه مدت و بلند مدت لحاظ شود و البته همه این برنامه‌ها باید شاخص پذیر و قابل سنجش باشند.
وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی کوتاه مدت در کاهش آُسیب‌های اجتماعی باید مبتنی بر هم افزایی باشد، گفت: باید برنامه‌های پیشگیری اولویت بندی شود. تاسیس سرای محله در سکونتگاه‌های غیر رسمی اثر بخش خواهد بود اما تا فاصله زمانی تأسیس این سراها در اراک و ساوه، مکان‌هایی در این مناطق در نظر گرفته شده تا نمایندگان 29 دستگاه عضو ستاد بازآفینی، در این مکان حضور یابند و خدمات لازم را ارائه دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی تاکید کرد: باید سرانه‌های سکونتگاه‌های غیر رسمی همسان با سرانه‌های شهری باشد و در استان چنین هدفی را دنبال می‌کنیم برخی خدمات همسان در سکونتگاه‌های غیر رسمی به اعتبار قابل توجهی نیاز ندارد به عنوان مثال روشنایی این مناطق چه هزینه‌ای دارد که تاکنون به درستی محقق نشده است؟
حقیقی در پایان بیان کرد: در کنار اقدامات فوق العاده دستگاه‌ها باید از توانمندی‌های سمن‌ها استفاده کرد و در کنار آن بنیاد مسکن موظف است زمین‌هایی به عنوان زمین فوتبال در این مناطق به اداره ورزش و جوانان تحویل دهد.

captcha