از سیاست‌گذاری غلط 30 ساله تا حلقه مفقوده اسناد بالادستی اعتیاد
کد خبر: 3648928
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
در جلسه تدوین سند اعتیاد عنوان شد:

از سیاست‌گذاری غلط 30 ساله تا حلقه مفقوده اسناد بالادستی اعتیاد

گروه اجتماعی: در ششمین جلسه تدوین سند اعتیاد استان مرکزی که با حضور کارشناسان دستگاه‌های متولی برگزار شد تأکید بر این بود که روند روبه رشد اعتیاد ریشه در سیاست‌های غلط 30 سال قبل دارد سیاست‌هایی که می‌بایست از دوران کودکی آموزش لازم را ارائه می‌داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ششمین جلسه تدوین سند اعتیاد استان با حضور کارشناسان دستگاه‌های متولی در حوزه اعتیاد  امروز، سه شنبه 11 مهرماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، در این جلسه حمید سپهری‌راد، نماینده شبکه اجتماعی و اعتیاد در شورای مرکزی خانه سازمان‌های مردم نهاد استان گفت: آموزش‌هایی ارئه شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکنون مؤثر واقع نشده و از طرفی محورر اصلی در بحث پیشگیری آموزش است.
وی با ابراز نگرانی از اینکه رتبه اعتیاد استان از 22 به 7 رسیده است، گفت: اینکه همچنان شاهد افزایش نرخ اعتیاد در جامعه هستیم به عملکرد یک دولت و دستگاه بر نمی‌گردد بلکه نتیجه  سیاستگذاری غلط 30  سال گذشته است در واقع هنوز نتوانسته‌ایم همچون شبکه توزیع مواد مخدر بر حسب تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه جلو برویم و بر اساس نیازسنجی سیاست وضع کنیم.
سپهری‌راد تصریح کرد: امروزه در بحث پیشگیری از اعتیاد در دنیا چیزی به نام آموزش مطرح نیست بلکه فعالیت‌های اجتماع محور بدون تأکید بر آموزش همگانی اجرا می‌شود ولی در کشور ما هنوز در حوزه پیشگیری به برگزاری کارگاه‌ و دوره‌ بسنده می‌شود این کارگاه‌ها یا غیرکارشناسی‌اند یا حرف جدیدی برای مخاطب ندارند و همین امر باعث شده مخاطب با آمدن اسم دوره و کارگاه فرار کند.
به گزارش ایکنا؛ آذردخت همتا، کارشناس اعتیاد بهزیستی استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه کودکان حلقه مفقوده تدوین سند اعتیاد هستند، گفتند: با توجه به  تغییرات فرهنگی و اجتماعی، کودکان بیش از گذشته در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و متأسفانه در اقدامات پیشگری از این آسیب، کودکان به فراموشی سپرده می‌شوند.
وی تاکید کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد باید آموزش‌ها و دوره‌ها از سنین پایین‌تر و مهد کودک شروع شود تا بتوانیم کودکان توانمندتری در حوزه اجتماعی به جامعه تحویل دهیم.
کارشناس اعتیاد بهزیستی استان با اشاره به اینکه از طرف بهزیستی کشور طرحی برای رصد آسیب‌های اجتماعی در حال اجرا است گفت: در این طرح به کارشناسان بهزیستی استان درباره 5 آسیب اجتماعی جدی همچون اعتیاد، طلاق، خشونت خانگی، ارتباطات فرا زناشویی و... اطلاعات به روز و آموزش‌های لازم داده می‌شود و قرار است در هر استان مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند نقش مؤثری در سیاستگذاری و کاهش اعتیاد داشته باشد.
به گزارش ایکنا؛ حمید کربلایی حسنی، معاون فرهنگی شهرداری اراک در ادامه این جلسه گفت: شهرداری دوره‌های متعددی بصورت رایگان برای توانمند سازی مردم در فرهنگ‌سرای سیدالشهدای اراک برگزار می‌کند اما متأسفانه استقبال مردم از کلاس‌هایی چون آشپزی بیشتر از دوره‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی است.

کوروش دیباج
captcha