بی‎تفاوتی اجتماعی نسبت به منکرات با روح قرآن در تضاد است
کد خبر: 3523908
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
حجت‎الاسلام احمدی قمی:

بی‎تفاوتی اجتماعی نسبت به منکرات با روح قرآن در تضاد است

گروه اجتماعی: معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم، یکی از مهم‌ترین حربه‎های دشمن را تلاش جهت بی‎تفاوتی اجتماعی نسبت به آلودگی‎ها دانست و بر لزوم مقابله با آن تأکید کرد.

حجت‎الاسلام والمسلمین احمدی قمی، معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: اسلام به دنبال تربیت انسان‎هاست؛ در واقع اسلام می‎خواهد که انسان به گونه‎ای تربیت شود که در برابر رفتار هم ديگر احساس مسئوليت كند.

وی افزود: اینکه اکثر عبادات اصلی و با فضیلت‎ترین آنها به صورت فردی انجام می‎شود به این دلیل است که اسلام به دنبال تعالی اجتماعی است و اگر عبادات و تکالیف فردی را نیز بیان می‎کند به دنبال اجتماع مسلمانانان است.

معاون تشکل‏های مردمی احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم بیان کرد: در حقیقت در نظام معرفتی اسلامی و قرآنی سعادت و شقاوت فردی در سعادت و شقاوت جمعی موثر است؛ در واقع انسان می‎تواند با تاثیر مثبت روی دیگران آنها را به مسیر صلاح و رستگاری بکشاند یا جمعی را از راه درست دور کند.

وی گفت: چنانکه در طول تاریخ مشاهده می‎کنیم که برخی سلاطین با تصمیمات خود باعث شدند که مذهب مردم تغییر کند و مذهبی غیر از مذهب حقه در یک سرزمین جاری شود؛ کسانی که اهل بیت(ع) را اینگونه تحت فشار قراردادند و جا را برای دیگران باز کردند همین رویه را ادامه دادند و باعث شدند که عده بسیاری از مردم از این انوار مطهر بی خبرباشند.

استاد حوزه بیان کرد: قرآن کریم بارها از امر به معروف و نهی ازمنکر سخن گفته و آمران و ناهیان را جزو بهترین افراد امت اسلامی ذکر کرده است؛ افرادی که شایسته هدایت امت را دارند و شایسته عنوان بهترین انسان هستند؛ زیرا با کلام و زبان و رفتار خود باعث هدایت جامعه می‎شوند.

وی گفت: امروزه جامعه ما به آلودگی‎هایی دچار شده است که تا چنددهه پیش تصور آن وجود نداشت؛ رواج برخی عادات غلط فردی و اجتماعی، پیروی از سبک زندگی غربی، شیوع و ابتلا به بیماری‎های روحی و فرهنگی و عاطفی و اخلاقی در فضای مجازی و.... باعث شده است که جامعه با تهدیدات جدی روبرو باشد.

وی اظهارکرد: با توجه به تغییر شکل و ماهیت این مشکلات باید ابزارهای جدیدی را با همان مفاهیم دینی به کار برد تا این مشکلات از بین برود؛ قطعا امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب عینی فردی و اجتماعی در این عصر می‎توان دوای دردهای جامعه باشد.

وی گفت: به رغم همه این مشکلات امروز شاهد آن هستیم که نسل قرآنی نوپایی درکشور شکل گرفته است که به دنبال احیای فرهنگ قرآن و عترت است و همین اهالی قرآن نیز حضور گسترده‎ای درفضای مجازی دارند؛ به همین جهت می‎توانند در مقابل همه این پلیدی‎ها با استفاده ازمضامین قرآنی و اهل بیتی(ع) اقدامی فراهم کنند که جامعه با نور ایمان درآمیزد و در همین فضای مجازی مردم با معارف قرآن و عترت آشنا شوند.

حجت الاسلام احمدی اظهارکرد: متاسفانه در سالهای گذشته امر به معروف در کشورما صرفا به یک سری امور خاص منحصر شده بود و وتلقی اجتماعی نیز از امر به معروف و نهی از منکر صرفا همان موارد خاص بود در حالی که امروزه دامنه منکرات به حدی وسیع شده است که نمی‎توان در همان حوزه متوقف شد و باید لایه‎های عمیقی که در این بین وجود دارد را دریافت و با تلاش فرهنگی علیه آنها مبارزه کرد.

وی گفت: یکی از بزرگترین منکرات امروز تلاش در جهت بی تفاوت کردن افراد نسبت به این معظلات است؛ این عنصری که قطعا شالوده آن از فرهنگ غرب وارد شده است به دنبال آن ست که یک نوع بی تفاوتی اجتماعی را در میان مردم نسبت به مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و...شکل دهد؛ در حالی که اسلام به شدت از این بی تفاوتی اجتماعی بی‎زار است.

این استاد حوزه بیان کرد: روح قرآن با این بی‎تفاوتی مغایر است ولی دشمن به دنبال آن است که روح قرآن را در میان مردم از بین ببرد؛ اگر مردم نسبت به منکراتی که در فضای مجازی رخ می‎دهد که یکی از آنها عیان کردن مسایل خصوصی زندگی برای دیگران، هتک حیثیت و انتشار مسایل خصوصی دیگران و بردن آبروی مردم است حساس باشند این منکرات از جامعه رخت خواهد بست.

وی گفت: اصلا روح نهی از منکر نیز همین است که مردم با ایجاد حساسیت در مقابل کارهای ناپسند در واقع خود را نیز از گزند این هجمات و منکرات بیمه می‎کنند؛ همان اصلی که قرآن نیز به آن پرداخته و رسول اکرم در مثال کشتی به آن به خوبی اشاره کرده است.

captcha