شیوه تعریف گرایش برای مقطع کارشناسی قرآن و حدیث باید مورد مطالعه قرار گیرد
کد خبر: 3465056
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
محمد دولتی:

شیوه تعریف گرایش برای مقطع کارشناسی قرآن و حدیث باید مورد مطالعه قرار گیرد

گروه دانشگاه: معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه در اصل بازنگری‌ها و تدوین رشته‌ها و گرایش‌های جدید، نمی‌شود ایرادی وارد کرد، گفت: البته باید شیوه دستیابی به آن نتایج را مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌ عالی قرآنی کشور از حدود دو سال پیش اقدام به انجام بازنگری‌هایی در رشته علوم قرآن و حدیث کرده است که البته هنوز اجرایی نشده، تعریف شش گرایش برای مقطع کارشناسی این رشته، یکی از این موارد است، به‌منظور اطلاع از نظر اساتید در این باره به سراغ محمد دولتی، معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث رفتیم، این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

محمد دولتی، معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در پاسخ به این سؤال که تعریف گرایش از مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: چنین مطالعه‌ای، مطالعه خوبی است. البته نسبت به این قضیه کاملاً واقف نیستم، به هر صورت این قضیه باید کارشناسی شده پیش برود، اگر کارشناسی شده پیش برود هیچ مشکلی ندارد، اما اگر کارشناسی نشده باشد و همه جوانب آن پیش‌بینی نشده باشد یک تغییری است که نهایت تا چهار یا پنج سال جذابیت دارد و ممکن است دوباره افول کند.

وی افزود: به هر صورت یکی از مشکلات دانشجویان رشته‌های علوم قرآنی این است که با حدیث ناآشنا هستند و این خیلی خوب نیست. دانشجوی قرآنی قوی را می‌بینیم که چقدر نوع حرف زدن، تحلیل و نگاه متفاوتی دارد چون بعضی مواقع دانشجویان بحث‌های حدیثی هم در بعضی از دانشگاه‌ها می‌خوانند. دانشجویان را می‌بینیم که چگونه جامع‌نگر شده‌اند، یا اگر یک نفر بخواهد در حدیث کار کند بدون قرآن، آن هم واقعاً ناقص است.

دولتی با بیان اینکه در اصل بازنگری‌ها و تدوین رشته‌ها و گرایش‌های جدید، نمی‌شود ایرادی وارد کرد، گفت: منتهی باید شیوه دستیابی به آن نتایج را مورد مطالعه قرار داد.

گروه‌ها و اساتید در خروجی که به دست دانشجویان می‌رسد، تأثیرگذارند

وی ادامه داد: وزارت علوم معمولاً در یک رفت و برگشت، سرفصل‌ها را تأیید و نهایی می‌کند، رفت و برگشت به این معنا که نظر اساتید، گروه‌ها و دانشکده‌ها مورد دقت قرار می‌گیرد، البته شاید هر سال اتفاق نیفتد. ولی به هر صورت سرفصلی به دست دانشگاه و گروه می‌رسد که موظف هستند آن‌ها را رعایت کنند استاد هم سعی می‌کند با همان سرفصل پیش برود ولی به‌طور طبیعی وقتی سرفصل دست استاد می‌رسد ممکن است مثلاً یک استاد از 10 سرفصل، شش مورد اول را بگوید، استاد دیگر همه را بگوید منتهی با یک لایه کم‌عمق‌تر و یا کسی سرفصل اضافه کند، بالاخره این تفاوت به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد؛ لذا می‌شود گفت که خود دانشگاه‌ها، گروه‌ها و اساتید در آن خروجی که به دست دانشجویان می‌رسد، تأثیر می‌گذارند.

هر آموزشی باید هدفی را داشته باشد

معاون پژوهشی پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان با تدریس کتاب‌های گذشته، صرف تغییر در سرفصل‌ها باعث پیشرفت و رشد می‌شود؟ اظهار کرد: صرف عوض شدن سرفصل شاید خیلی چاره‌ساز نباشد و حتی گاهی نوشتن کتاب هم اینچنین است، کتاب‌ها باید هدفشان در حوزه آموزش معلوم شود، چون هر آموزشی باید هدفی را داشته باشد، کتاب اگر تألیف شود و اهداف آموزش شفاف نشود هم مناسب نیست. امکان یک نشست عمومی باشد که اهداف هر درسی تبیین شود، با این کار تا حدودی می‌توان آن هدفی که به دنبالش هستیم را فراهم کند ولی همینطور تغییر سرفصل به‌صورت مطلق نمی‌تواند کاری کند.

وی با اشاره به استقبال جامعه علمی، گفت: بستگی به رفتار دانشگاه‌ها، اساتید و گروه‌ها دارد که چگونه عمل می‌کنند؛ البته شاید یک مقدار هم برگردد به رفتاری که دعوت‌کنندگان انجام می‌دهند. استاد باید برای این کار یک وقتی بگذارد که چقدر متمرکز باشد و مطالعات داشته باشد و بررسی کند، چون چند بعد دارد نمی‌شود به سادگی پاسخ داد.

دولتی در پاسخ به این سؤال که سرفصل‌های حال حاضر چقدر چالشی هستند؟ عنوان کرد: خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد که مسئله‌ای برای دانشجو ایجاد شود، خود مسئله و روش دستیابی به پاسخ آن، پروژه‌ای است که باید طراحی شود.

وی همچنین در مورد روند تألیف پایان‌نامه در دانشگاه قرآن و حدیث، اظهار کرد: کلان‌پروژه‌هایی تعریف شده، البته فرآیند آن طولانی است و روی آن کار کارشناسی می‌شود که اصلاً نیاز جامعه است یا نه؟، یک کلان پروژه‌ تعریف می‌شود که به پروژه‌های خرد تجزیه می‌شود و دانشجو ممکن است یک قسمت آن را بگیرد و 10 یا 20 دانشجو یک کار کلان را انجام بدهند.

captcha