كشور حداقل به 2 هزار مربی تدبر در قرآن احتياج دارد
کد خبر: 2155568
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱

كشور حداقل به 2 هزار مربی تدبر در قرآن احتياج دارد

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ضمن تشريح برنامه‌های جديد اين مركز، نياز حداقلی كشور را در برپايی دوره‌های تدبر در قرآن كريم، دو هزار مربی متخصص اين رشته عنوان كرد.

مرتضی خدمتكار، رئيس اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در خصوص دوره‌های جديد آموزشی اين مركز اظهار كرد: دوره‌های جديد مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور به مركز استان‌ها و مؤسسات قرآنی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: رشته‌های حفظ موضوعی و زبان قرآن كه در دو سطح تعريف شدند، از جمله رشته‌هايی است كه به استا‌ن‌ها ابلاغ شده است و برخی از دوره‌ها در حال نهايی‌شدن است كه در نيمه دوم سال ابلاغ خواهد شد كه از آن جمله می‌توان به دوره‌های مهارت‌های زندگی قرآنی، دوره‌های آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن كريم به شيوه جديد اشاره كرد.
رئيس اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور اضافه كرد: اصل طرح‌ حفظ موضوعی به استا‌ن‌ها ابلاغ شده است، ولی اجرای آن به نيمه دوم سال موكول می‌شود. به عبارت ديگر، همه طرح‌های جديد، به غير از دوره تدبر در قرآن كريم كه از اول سال آغاز شده است، در نيمه دوم سال اجرا می‌شوند.
وی خاطرنشان كرد: سال گذشته اين مركز كار تربيت مربی تدبر در قرآن كريم را بر عهده داشت و در طی برگزاری آن حدود 400 مربی دوره تربيت مربی قرآن كريم آموزش ديدند تا بتوانند اين دوره‌ها را در محل استان خود اجرا كنند. دوره عمومی اين طرح از اول سال جاری نيز با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شد.
اين حافظ قرآن كريم تصريح كرد: مربيانی كه در دوره قبلی آموزش ديدند، در هر دوره در قالب نشست‌هايی اطلاعات خود را به روز می‌كنند. ‌هم‌زمان با برپايی دوره‌های آموزش عمومی تدبر قرآن كريم، سری دوم تربيت مربی قرآن كريم در رشته تدبر نيز در حال برگزاری است.
وی ضمن ارائه گزارشی از برپايی دوره‌های تخصصی تربيت مربی تدبر در قرآن كريم اعلام كرد: دوره‌های تخصصی تربيت مربی تدبر در قرآن كريم هم‌زمان در جامعه زينب(س) در تهران با حضور 60 نفر كه در نيمه راه است، در موسسه بيت‌الاحزان استهبان در استان فارس نيز با حضور 60 نفر و موسسه بيت‌‌الزهرا(س) آران و بيدگل با 60 نفر در حال برگزاری است.
رييس اداره آموزش مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور گفت: حدود 200 نفر نيز هم‌زمان در حال گذراندن دوره تربيت مربی در رشته تدبر در قرآن كريم هستند كه نيازها برای بقيه مناطق تامين شود. بايد توجه كرد كه ما هم اكنون در ابتدای راه هستيم و قصد داريم تا در سال 90، دو هزار مربی تدبر در قرآن كريم تربيت شوند.
وی ادامه داد: البته بايد توجه شود كه تعداد دو هزار مربی تدبر در قرآن كريم، نياز حداقلی كشور برای برپايی اين دوره‌های قرآنی است. همسو با تقاضا و مطالبه عموم مردم به ويژه جامعه قرآنی كشور برای برخورداری از دوره‌های آموزشی پيشرفته پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، دوره‌های طراحی شده از 21 مورد در سال گذشته به 38 مورد در سال جاری افزايش يافته است.
خدمتكار افزود: تلاش بر آن است تا متناسب با نيازهای روز مردم و جامعه دوره‌های آموزشی متنوع طراحی شود البته بنابر برنامه‌ريزی‌های انجام شده، 30 مورد از طرح‌های مدنظر در نيمه نخست سال و 8 مورد آن‌ها در نيمه دوم سال جاری اجرايی می‌شود.
وی با بيان اين مطلب كه حضور در دوره‌های تربيت مربی نيازمند طی كردن روندی منطقی است، ابراز كرد: علاقه‌مندان برای حضور در دوره عمومی تدبر بايد دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی و ترجمه و مفاهيم را طی كرده باشند و حضور در دوره‌های تخصصی همچون تربيت مربی تدبر نيز نيازمند شروطی همچون داشتن مدرك كارشناسی علوم قرآن يا الهيات است.
خدمتكار با اشاره به تاكيد مراجع تقليد و آيات عظام بر پرداخت به معارف ناب عترت(ع) در كنار قرآن اعلام كرد: همسو با اين مهم دوره‌های ويژه عترت(ع) از مهرماه سال جاری با پرداخت به مباحثی همچون ترجمه و معارف نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه البته پس از تدوين منابع استاندارد برگزار می‌شود.
وی درخصوص روند اجرايی دوره‌های آموزشی نهج‌الابلاغه تأكيد كرد: برنامه اصلی دوره‌های آموزشی نهج‌البلاغه را ما در نشست كارشناسان قرآن و عترت ادارات‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی كه در مشهد برگزار شد، ابلاغ شد اما اجرای آن به زمانی موكول شد كه موسسات و كارشناسان به درستی توجيه شوند.
رييس اداره آموزش مركز هماهنگی فعاليت‌های قرآنی ادامه داد: دوره‌های آموزش حفظ موضوعی آيات الهی ويژه علاقه‌مندانی كه فرصت و استعداد حفظ ترتيبی را ندارند با هدف كاربردی كردن آيات در زندگی روزمره مردم در سه حوزه احكام، عقايد و اخلاق و آموزش مهارت‌های زندگی به ويژه برای بانوان در سطوح مقدماتی تكميلی و عالی از ديگر طرح‌های جديد اداره آموزش در سال جاری است.
captcha