مذمت دروغ‌گویی؛ یک اصل عقلی/ غیرموجه بودن برخی برنامه‌های صداوسیما و رواج دروغ‌گویی
کد خبر: 1421662
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
امام جمعه غرق‌‌آباد اظهار کرد:

مذمت دروغ‌گویی؛ یک اصل عقلی/ غیرموجه بودن برخی برنامه‌های صداوسیما و رواج دروغ‌گویی

گروه اجتماعی: دروغ اثرات مخربی به همراه دارد از جمله آن می‌توان به از بین رفتن اعتماد میان مردم و مسئولان اشاره کرد؛ لذا مذمت دروغ یک اصل عقلی است و جدای از دین و دستور شرع یک نقص عقلی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام علی جنتی‌نیا، امام جمعه‌غرق‌آباد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، دروغ را ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی دانست و افزود: نه‌ تنها دروغ بلکه اختلاس و فسادهای مالی که متأسفانه در مسئولان رده بالای کشور شاهد آن هستیم نشان‌دهنده‌ ضعف ایمان و عقیده است که ضربه‌ بزرگی به اسلام وارد می‌کند.

وی با اشاره به نقش تربیتی والدین در جلوگیری از ترویج دروغ، تأکید کرد: در دنیای امروز تمامی اماکن و ارتباطات به هم تنیده شده‌اند و نمی‌توان تنها خانواده‌ها را مقصر دانست، در اینگونه مشکلات حتی نقش مدارس و صدا و سیما در ترویج آموزه‌های خلاف قرآن و دروغ بسیار چشمگیرتر است.

اثرات مخرب دروغ‌گویی

حجت‌الاسلام جنتی‌نیا ادامه داد:‌ دروغ اثرات مخربی به همراه دارد از جمله آن می‌توان به از بین رفتن اعتماد میان مردم و مسئولان اشاره کرد؛ لذا مذمت دروغ یک اصل عقلی است و جدای از دین و دستور شرع یک نقص عقلی محسوب می‌شود.

امام جمعه غرق آباد اظهار کرد: هر فرد و جامعه‌ای نتیجه برخی اعمال خود را در همین دنیا می‌بیند؛ لذا ضروری است در این زمینه بازنگری جدی در اعمال و رفتار خود داشته باشیم.

این مقام مسئول بیان کرد: اثرات شوم دروغ‌‌گویی و عدم احترام به بزرگ‌تر از مقوله‌هایی هستند که نتیجه آن را در دنیا می‌بینیم؛ لذا در این زمینه نیاز به تلاش جهادی داریم و همه باید عزم ملی برای بازنگری در اخلاق و رفتار از خود نشان دهیم که در این صورت نتایج آن را در کوتاه‌مدت شاهد خواهیم بود.

بهره‌گیری از سیره قرآنی امام(ره) در مقابله با ناهنجاری‌ها

وی اظهار کرد:‌ در مسیر اخلاقی کردن جامعه روش و سیره امام خمینی(ره) که برگرفته از قرآن است بهترین شیوه برای مقابله با ناهنجاری‌های غیراخلاقی است، چراکه ایشان با بهره‌گیری از منبع وحی به باور مردم رساندند که باید در برابر ظلم ایستادگی کرد، به ویژه اینکه ما داعیه مسلمانی هم داریم و این امر به اهمیت این موضوع می‌افزاید.

جهت دستیابی به حقیقت با مماشات و تعارف به نتیجه نمی‌رسیم

جنتی‌نیا ادامه داد: در این امر باید بی‌پروا وارد عمل شد؛ چراکه اگر بخواهیم حقیقت را دریابیم با مماشات و تعارف به نتیجه نمی‌رسیم و در این زمینه تبلیغات رسانه‌ها، ویژه صدا و سیما بسیار اهمیت دارد، حتی در میان مسؤلان رده بالا که باید الگو برای جوانان باشند می‌بینیم که آن‌چنان از کلمات قرآنی استفاده نمی‌شود و چنین پیامدی به این دلیل است که آن‌ها در محضر قرآن نیستند.

امام  جمعه غرق آباد در پایان با اشاره به غیرموجه بودن برخی برنامه‌های صدا و سیما که باعث رواج یافتن دروغ در جامعه می‌شود، افزود: باید دست به دست هم بدهیم و این کم‌کاری‌هایی که در اثر غفلت از دستورات دینی به‌وجود آمده است را برطرف کنیم،  لذا مطالبی که توسط روحانیان برای مردم ارائه می‌شود در برخی موارد در تلویزیون کاملا‍ً خلاف آن را مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین برای موفقیت باید یکپارچه عمل کنیم.

captcha