راه‌های قرآنی شدن
کد خبر: 4211936
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

راه‌های قرآنی شدن

راه قرآنی شدن، جمله‌ای کلی که بار‌ها شنیده‌ایم و باید حساسیتش آنقدری باشد که ذهنمان را درگیر کند که درکنار آموزش و انس ظاهری با قرآن چه راهی را دنبال کنیم تا بتوانیم قرآنی شویم، مهم‌تر اینکه ثابت قدم بمانیم موضوعی که در این مطلب به آن اشاره کرده‌ایم و باشد که عامل باشیم.

بهاره بامشاد فعال قرآنی استان کرمانشان

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، راه قرآنی شدن، جمله‌ای کوتاه، اما سنگین برای آنانکه می‌خواهند قرآنی شوند و قرآنی بمانند. ذهن که درگیر این سؤال شد موضوع آموزش و انس ظاهری با قرآن پیش می‌آید، اما آموزش و انس ظاهری با قرآن نیز علاج کار نیست و تنها راه این مسیر عمل به قرآن و گام برداشتن در راه معانی و مفاهیم قرآنی است.

بهاره بامشاد، از فعالین قرآنی کرمانشاه و از مرتلین دارای رتبه برتر مسابقات قرآن اوقاف در رابطه با یاد شده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: این افخاری است که اگر بگوییم افرادی که در مسیر خدمت به قرآن گام برداشته‌اند به جهاتی با ظاهر قرآن انس می‌گیرند و به مباحث مفهومی قرآنی تا حدودی آشنا هستند، اما این بدان معنا نیست که راه قرآنی شدن را کامل رفته‌اند آنچه در این رابطه مهم است عمل به قرآن و مفاهیم قرآنی است.

وی افزود: اگر فکر می‌کنیم که فعال در عرصه قرآنی هستیم پس قرآنی شده‌ایم من به شخصه فکر می‌کنم این اشتباه است، چون راه قرآنی شدن از مسیر درک معانی قرآن و عامل بودن بدان می‌گذرد که شاید انگشت‌شمار اینگونه باشند و بگذارید به سخن دل این مطلب را بگویم که در مدرسه قرآن، هرکس باید خویشتن خویش را بسازد و آموزش دهد.

یکی از راه‌های قرآنی شدن روی‌آرودن به حفظ قرآن‌کریم

بامشاد تصریح کرد: قرآن کتاب راهنمای زندگی است، اما چرا درک درستی از این مفهوم نشده است، مشکل کجاست؟ آیا ما توانسته‌ایم عامل به فرامین قرآنی باشیم و آموزه‌هایش را در زندگی به‌کار بگیریم.

این فعال قرآن کرمانشاهی گفت: قاطعانه می‌گویم مفاهیم قرآنی را نمی‌شناسیم و حتی نمی‌خواهیم نیم ساعت از وقت روزانه خود را برای آن بگذاریم حتی نمی‌دانیم راه قرآنی شدن از چه مسیری می‌گذرد که اگر می‌دانستیم بسیاری از مشکلات مادی، معنوی، دنیوی و اخروی ما حل و فصل می‌شد.

وی در ادامه یکی از راه‌های قرآنی شدن جامعه را روی‌آرودن به فعالیت‌های اثربخش قرآنی از جمله «حفظ قرآن‌کریم» دانست و افزود: همانطور که گفته شد مسیر و راه قرآنی شدن عمل به فرامین قرآنی است و یک حافظ قرآن به این موضوع کاملاً واقف است چرا که تمامی دستورات قرآنی را می‌داند و لذا مفاهیم و تفاسیر برای او راحت‌تر است و به خوبی می‌تواند بدان عمل کند.

بامشاد در ادامه تصریح کرد: تلاش کنیم تا حفظ قرآن کریم به فرهنگ عمومی تبدیل شود آن وقت راه قرآنی شدن را همه خواهند آموخت.

این فعال قرآنی افزود: قرآن برای هدایت آمده تا راه‌حلی برای چالش‌های زندگی ما باشد و راه درست زندگی کردن را آموزش می‌دهد و طبیعتاً حفظ قرآن کریم بهترین راه برای کاربرد مفاهیم ارزشمندش در زندگی روزمره است.

وی به برخی از طرح‌های قرآنی به ویژه طرح «حفظ موضوعی» قرآن اشاره کرد و گفت: حفظ موضوعی می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط آحاد جامعه با قرآن باشد تا با محتوای قرآنی ارتباط بگیرند.

بامشاد در پایان تأکید کرد: فطرت انسان همیشه به‌دنبال معارف الهی است بنابراین می‌توان از مغناطیس قرآن او را جذب کرد و به نظر می‌رسد راه قرآنی شدن بهره‌گیری درست و پرداختن به شناخت مفاهیم قرآنی است، اما «به عمل کار برآید به سخندانی نیست» و تلاش همه جانبه‌ای می‌طلبد، باشد که عامل باشیم.

انتهای پیام
captcha