تحلیلگر رای‌الیوم: حمله ایران به اسرائیل اقدامی سنجیده و خردمندانه بود
کد خبر: 4210664
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴

تحلیلگر رای‌الیوم: حمله ایران به اسرائیل اقدامی سنجیده و خردمندانه بود

تحلیلگر پایگاه رای الیوم، حمله ایران به اسرائیل را اقدامی سنجیده و خردمندانه دانست که در آن همه محاسبات سیاسی و نظامی لحاظ شده بود.

به گزارش ایکنا به نقل از رای الیوم، سلام العبیدی تحلیلگر عراقی در یادداشتی در این پایگاه خبری تحلیلی نوشت: ایران در واکنش به تجاوزات اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق مانند یک فرد بالغ عمل کرد. تهران در این عملیات با خرد و توانایی‌ای که برخی دیگر از جمله آمریکا از آن برخوردار نیستند رفتار کرد. خرد و منطقی که واشنگتن معمولاً وقتی صحبت از فرزند لوس او یعنی «اسرائیل» می‌شود از آن به دور است.

ایرانی‌ها منطقی و مسئولانه و حتی بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل عمل کردند. آنها خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت تجاوز اول آوریل به کنسولگری این کشور در پایتخت سوریه شدند. اما وکیل رژیم صهیونیستی (آمریکا) نپذیرفت و برای رهبری ایران جز توسل به حق دفاع مشروع که در ماده 51 منشور ملل متحد تضمین شده چاره‌ای باقی نگذاشت.

این «صبر استراتژیک» است. خونسردی ایرانی‌ها مانع از تسلیم شدن در برابر احساسات و عواطف آنی شد که متأسفانه همواره اعراب را به تصمیمات عجولانه و حتی مخرب سوق داده است. ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که تجربه و پیچیدگی سیاسی دارند که منجر به تصمیم‌گیری درست و مسئولانه می‌شود. دو هفته طول کشید تا آنها فکر کنند و برنامه‌ریزی و رایزنی نمایند. این بدان معنا نیست که ایران که «اسرائیل» را دشمن قسم خورده خود می‌داند و اسرائیل نیز همین احساس را دارد، در محاسبات نظامی و برنامه‌ریزی خود احتمال درگیری نظامی با رژیم صهیونیستی را در نظر نگرفته باشد. اگر اینگونه نبود، شاید پاسخ ایران ماه‌ها طول می‌کشید. یکی از شاخص‌های برخورد مسئولانه ایران در پاسخ تنبیهی این است که تهران برای جلوگیری از انتقام‌جویی این رژیم، متحدان خود را به رویارویی با صهیونیست‌ها نکشانده است.

تهران نه تنها پیشاپیش به «اسرائیل» و حامیان و همدستانش هشدار داد، بلکه حتی ساعاتی قبل از انتقام به شرکای خود مانند روسیه نیز اطلاع داد. کشورهای قدرتمند اینگونه عمل می‌کنند؛ گویی به دشمن می‌گویند: تمام توان دفاعی خود را آماده کن اما ما از هر سلاحی که می‌خواهیم استفاده می‌کنیم!

برخی افراد ساده لوح از اعلام پرتاب پهپادها و موشک‌های ایران قبل از رسیدن این پرتابه‌ها به اهداف مد نظر متعجب شدند و گمان کردند این امر باعث شد که حمله ماهیت غافلگیرانه خود را از دست بدهد. کسانی که از روی ساده لوحی اینگونه فکر می‌کنند نمی‌دانند که روش‌های مدرن شناسایی و رهگیری هرگونه فعالیت نظامی را در ابتدای راه رصد می‌کنند و خط سیر و مقصد موشک را از لحظه شلیک محاسبه می‌کنند.

نیروهای مسلح ایران توانایی‌های دشمن و متحدانش را می‌شناسد، بنابراین از مؤثرترین روش آزمایش شده توسط نیروهای روسی در اوکراین استفاده کرد: مشغول کردن پدافند هوایی با انبوهی از پهپادها، در حالی که موشک‌های دقیق‌تر و مخرب‌تر موج بعدی حملات را تشکیل می‌دادند و به سمت اهداف خود هجوم آوردند. ایرانی‌ها به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردند، بلکه پایگاه‌هایی را که تجاوز اسرائیل به کنسولگری از آنجا آغاز شد، هدف قرار دادند و تلفات قطعی به آنها وارد شد.

 طرف ایرانی حدود 60 میلیون دلار برای این حمله هزینه کرد در مقابل موشک‌های رهگیر که اسرائیل پرتاب کرد برای این رژیم و متحدانش بیش از یک میلیارد دلار هزینه به‌بار آورد. علاوه بر این، ایرانی‌ها محموله یک کشتی باری متعلق به تاجر اسرائیلی ایلان اوفر به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد دلار را توقیف کردند. سود و زیان در هر نبردی اینگونه محاسبه می‌شود.

همانطور که در مقاله قبلی خود نوشتیم انتظار داشتیم «صبر راهبردی» ایران منجر به قدرت «بازدارندگی استراتژیک» شود. اگر «اسرائیل» می‌خواهد توانایی این بازدارندگی را آزمایش کند، بگذارید این کار را انجام دهد، اما بعید است که دولت متزلزل بایدن این اجازه را به او بدهد!

ترجمه از محسن حدادی 

انتهای پیام
captcha