نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت صحنه جنایات تروریستی «جیش‌الظلم» + صوت
کد خبر: 4210069
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
ظهره‌وند بیان کرد:

نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت صحنه جنایات تروریستی «جیش‌الظلم» + صوت

سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا درباره حملات اخیر گروه تروریسی جیش‌الظلم به مرزهای شرقی گفت: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در تلاش بودند تا از این طریق، داعش و جریان‌های تکفیری چون جیش‌الظلم را یک تهدید بزرگ برای ایران و منطقه جلوه دهند اما واقعیت این است که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی پشت این جریان هستند ولی نتیجه خاصی را به دست نیاوردند.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در گفت‌وگو با ایکنا، درباره حملات اخیر گروه تروریستی جیش‌الظلم به مرزهای شرقی، همزمان با تهدید ایران علیه رژیم صهیونیستی، گفت: چند عملیات تروریستی کور جیش‌الظلم در مرزهای شرقی کشور نهایت سرمایه‌گذاری و تلاش آمریکایی‌ها و اسرائیل در واکنش به مقاومت در غزه بود که علیه ایران اعمال کردند اما نتوانستند نتیجه خاصی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه آنها سعی در بزرگ‌نمایی تهدید داعش از این طریق داشتند، افزود: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در تلاش بودند تا از این طریق، داعش و جریان‌های تکفیری چون جیش‌الظلم را یک تهدید بزرگ برای ایران و منطقه جلوه دهند اما واقعیت این است که خود آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی پشت این جریان هستند اما نتیجه خاصی بدست نیاورند. همچنین آنها در تلاش بودند تا منطقه چابهار را به عنوان منطقه‌ای ناامن برای هر نوع سرمایه‌گذاری نشان دهند که بازهم نتیجه خاصی در پی نداشت.

بی‌نتیجه بودن اقدامات تروریستی در ناامنی منطقه چابهار

وی با تأکید بر اهمیت نقش بی‌توجهی وغفلت دولت پاکستان در این مسئله گفت: دولت پاکستان باید نسبت به این تحرکات تروریستی در راستای حُسن همجواری، دقت بیشتری داشته باشد. به نظر می‌رسد پاکستانی‌ها به نوعی مشغول بازی در زمین آمریکایی‌ها هستند، حال آنکه این تروریست‌ها از خاک پاکستان می‌آیند و این قبیل اقدامات، مسئولیت کار را متوجه دولتی می‌کند که در آن منطقه حاکمیت دارد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان در پاسخ به سؤالی درباره نقش حمایتی بخش‌هایی از دولت پاکستان از این گروه‌‌های تروریستی گفت: اینها مسائلی است که باید دستگاه‌های اطلاعاتی رصد کنند و در تعامل با بخش‌های اطلاعاتی پاکستان این موضوع را مورد مذاکره قرار دهند اما در کل مسئولیت هر نوع اقدامی در داخل خاک هر کشوری برعهده دولت همان کشور است. بلوچستان نیز منطقه‌ای است که سال‌ها جریان‌های تروریستی در آنجا حضور دارند و حتی برخی از آنها توسط دولت‌های دیگر نظیر خود پاکستان، استعمال و استفاده می‌شوند؛ مانند عملیات انتحاری که با عنوان طالبان پاکستانی یا داعش در پایگاه دریایی پاکستان صورت گرفت.

حضور گروه‌های تروریستی به نفع هیچ دولتی نیست

وی با تأکید بر اینکه به طور کلی اجازه دادن به حضور جریان‌ها و گروه‌های تروریستی به نفع هیچ دولتی از جمله دولت پاکستان نیست، گفت: دولت پاکستان در شرایط دشوار از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. اسلام‌آباد هر چه مسیر تعامل و همکاری اطلاعاتی و امنیتی با ایران داشته باشد، هم به نفع ایران و هم اسلام‌آباد است و نباید اجازه دهند تا آمریکایی‌ها بخواهند تأثیر منفی بر روی روابط دو کشور بگذارند.

کد

سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در پاسخ به این سؤال که اقدام جیش‌ الظلم تا چه اندازه به خاطر طرح‌های توسعه‌ای در منطقه مانند مکران است، گفت: جیش‌الظلم عددی نیست که بخواهد در این باره نگران باشد یا نباشد. آنها در واقع یکسری ابزار مورد استفاده هستند. آنچه بخواهد نگرانی را شکل دهد در سطح دولت‌هاست. 

نگرانی آمریکا از بهبود اوضاع نوار شرقی ایران

وی تصریح کرد: همانطور که آمریکایی‌ها تمایل نداشتتند بندر گوادر در اختیار چینی‌ها قرار گیرد و آن بندر فعال شود و تأثیر مثبت توسعه‌ای برای پاکستان داشته باشد، درباره چابهار نیز همین نگاه را دارند و از رشد و توسعه چابهار، تغییر و بهبود اوضاع در نوار شرقی ایران که به نفع مردم منطقه نیز خواهد بود، بسیار نگران هستند و سعی می‌کنند آنجا را به عنوان منطقه‌ای که می‌تواند کانون یکسری اتفاقات باشد، حفظ کنند.

ظهره‌وند با تأکید براینکه تروریسم، سرمایه ژئوپلیتیکی آمریکایی‌ها است، گفت: آمریکایی‌ها برای حفظ این سرمایه با کمترین هزینه می‌توانند به اهداف فرضی خود برسند. این دو اتفاق نیز در راسک و چابهار و همین چندی پیش نیز در عملیات کور نسبت به نیروهای انتظامی انجام شد.

خواب‌های بلند اما بی‌تعبیر آمریکایی‌ها 

وی با اشاره به استیصال آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها خواب‌های بلند می‌بینند اما با برنامه‌ها و اقدامات پست و دم دستی نمی‌توانند این خواب‌ها را به واقعیت تبدیل کنند، لذا باید این موضوع را در این چارچوب دید.

سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا درباره ضرورت اولویت دادن نگاه اقتصادی و توسعه‌ای به نگاه امنیتی در این منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران، ضمن توجه و تقویت به زیرساخت‌های نظامی و امنیتی، گفت: اینها لازم و ملزوم هستند یعنی قطعاً زیرساخت و زیربنای هر نوع سرمایه‌گذاری، امنیت است و پایداری امنیت به گسترش و توسعه اقتصادی بستگی دارد. اینها تأثیر متقابل دارند و هرچه توسعه رخ دهد چسبندگی مردم به قانون و نظم‌های مهندسی شده، بیشتر می‌شود و این موجب می‌شود که زمینه برای تحرکات تروریستی و اینگونه اقدامات و قاچاق از بین برود.

ظهره‌وند در پایان تأکید کرد: بنابراین باید این را در بسته‌ای جامع تعریف کرد و برای آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صورت داد و از این زاویه‌ مؤلفه‌های اقتصادی و امنیتی در هم‌تنیده و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. 

گفت‌وگو از سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha