اقبال به نشست‌های تفسیر قرآن رمضانیه در مساجد بحرین
کد خبر: 4209769
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
روحانی بحرینی مطرح کرد

اقبال به نشست‌های تفسیر قرآن رمضانیه در مساجد بحرین

شیخ محمد القطری، روحانی بحرینی تأکید کرد که در ماه مبارک رمضان اقبال به مساجد و جلسات تفسیر قرآن کریم در بحرین افزایش می‌یابد.

 به گزارش ایکنا، شیخ محمد القطری،  روحانی بحرینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا با بیان اینکه ماه رمضان در بحرین ماه اعمال دینی است که ماهیت اجتماعی آن بیشتر از ماهیت رسمی و تشکیلاتی است، خاطرنشان کرد در این ماه مبارک اقبال زیادی به جلسات و سخنرانی‌های تفسیر قرآن در مساجد دیده می‌شود.

 سخنرانی‌های تفسیری در مساجد

 شیخ محمد القطری در سخنان خود درباره جلسات و سخنرانی‌هایی که محتوای تفسیری دارد گفت: بسیاری از علما و خطیبان مشتاق هستند که سخنرانی‌های آگاهی‌بخشی خود را در ماه مبارک رمضان از قرآن و سنت آغاز کنند و برخی از آن‌ها نیز زمانی را برای سخنرانی‌های تفسیری بعد از نماز ظهر و عصر اختصاص می‌دهند که نشان دهنده تقاضای زیاد برای سخنرانی‌های تفسیری در مساجد بحرین در ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: نباید از خواندن قرآن کریم در منزل و شنیدن و تماشای سخنرانی‌های دینی در فضاهای بی‌نظیر مذهبی و اجتماعی و سرشار از روحیه غافل شد.

اجتماعی بودن فعالیت‌های رمضانی در بحرین

شیخ محمد القطری در خصوص برگزاری ختم قرآن در مؤسسات و مراکز آموزشی در بحرین در ماه مبارک گفت: مناسبت ماه مبارک رمضان و اعمال عبادی در بحرین بیش از آنکه جنبه رسمی و حکومتی داشته باشد، جنبه اجتماعی دارد. حتی مؤسسات و ارگان‌های رسمی هم در برنامه‌های رمضانی خود از محدودیت‌های رسمی که وجود دارد فاصله می‌گیرند و طبیعتاً موضوع قرآن کریم و تلاوت آن نقش مهمی در این برنامه‌ها دارد. 

وی افزود: در ماه مبارک رمضان علاوه بر مساجد و حسینیهها، برنامه‌های قرآنی متعددی در خانه‌های مردم برگزار می‌شود و خانه‌هایی وجود دارد که بیش از 100 سال است که در برنامه‌های قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان در آن‌ها برگزار می‌شود.

 ختم قرآن

این روحانی بحرینی درباره ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در بحرین می‌گوید: در مورد نحوه ختم قرآن، روش خاصی وجود دارد و تعدادی از سوره‌ها در مرحله خاصی خوانده می‌شود و مردم بعد از هر سوره تکرار می‌کنند: «سبحان اللّه والحمدلله ولا اله الا الله، الله اکبر، الله اکبر والحمدلله.»

 وی تأکید کرد: گستردگی این مجالس به حدی رسیده‌اند که گاهی در یک روستا و یا منطقه که تنها چند صد خانه وجود دارد، ده‌ها مجلس برگزار می‌شود. 

شیخ محمد القطری افزود: علاوه بر این، مؤسسات و مراکز قرآنی در ماه مبارک رمضان تلاش فشرده‌ای انجام می‌دهند و برنامه‌های حفظ و آموزش روخوانی را تشدید می‌کنند و شب‌های قرآنی نیز بر اساس برنامه‌ای برگزار می‌شود که مناطق بسیاری را در خود جای دهد. شایان ذکر است که این برنامه‌ها تنها به تلاوت قرآن کریم محدود نمی‌شود بلکه مسابقات قرآنی در سطح تلاوت و معارف برگزار می‌شود. همچنین سخنرانی‌هایی در حوزه تفسیر و علوم قرآنی برای راهنمایی و ارشاد مخاطبان انجام می‌شود. 

 نحوه استقبال از ماه مبارک رمضان در مساجد بحرین

 شیخ محمد القطری در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه استقبال از ماه مبارک رمضان در مساجد بحرین گفت: مساجد بحرین با مقدمات بسیار به استقبال ماه مبارک می‌روند؛ حال و هوای ماه مبارک رمضان از مساجد و برنامه‌های آن‌ها در ماه رجب آغاز می‌شود. سپس این برنامه‌ها در ماه شعبان افزایش می‌یابد و در هفته پایانی این ماه برنامه‌های عبادی ویژه‌ای برگزار می‌شود و نزدیک به 20 سال است که در این مقطع زمانی برنامه‌ای تحت  عنوان «اسبوع نداءات التوبه» برگزار می‌شود.

وی افزود: در پایان این هفته مساجد در حال نظافت و آماده‌سازی برای پذیرایی ویژه از نمازگزاران هستند و در بسیاری از مساجد به روزه‌داران افطاری داده می‌شود. همچنانکه برنامه‌های تلاوت و ختم قرآن نیز در آن‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha