پایان هژمونی غرب با جنایات اسرائیل در غزه
کد خبر: 4209574
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
یادداشت

پایان هژمونی غرب با جنایات اسرائیل در غزه

مهدی رضا، کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: تا قبل از جنایات صهیونیست‌ها در غزه مظلوم، روایت غالب در ترتیبات فرهنگی و بین‌المللی در دست هژمونی غرب بوده و امروزه بعد از نبرد طوفان الاقصی و جنایات قرون وسطایی صهیونیست‌ها در غزه این انحصار شکسته شد.

به گزارش ایکنا، مهدی رضا، کارشناس ارشد فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مطلبی با نام «پایان هژمونی غرب با جنایات اسرائیل در غزه» نوشت: تا قبل از جنایات صهیونیست‌ها در غزه مظلوم، روایت غالب در ترتیبات فرهنگی و بین‌المللی در دست هژمونی غرب بوده و امروزه  بعد از نبرد طوفان الاقصی و جنایات قرون وسطایی رژیم صهیونیستی در غزه این انحصار شکسته شد.

این فرصت خوبی‌ است که با طراحی چارچوب و نظام‌دهی کنشگری مقاومت، بتوانیم حرف اول را در جریانات جهان زده و از فریب افکار عمومی توسط رسانه‌های سلطه جلوگیری کنیم و در این اثنی بایستی رسانه‌های مقاومت برای سمت و سوهای خودشان چهار مؤلفه چگونگی پوشش تحولات، خط‌دهی به مخاطب، تأثیرگذاری بر رهبران سیاسی و هدایت افکار عمومی و مجامع بین‌المللی را مدنظر قرار داده تا روایت کنشگران مقاومت، روایت غالب شود.

طوفان الاقصی برای جریان مقاومت و مردم مظلوم فلسطین، امیدواری ایجاد و روحیه مقاومت را در آنان تقویت کرده است. شواهد این امیدواری در مردم فلسطین، به‌رغم تحمل رنج مظلومیت و تلفات فراوان، بسیار هویدا است و اثر طوفان الاقصی برای اسرائیل و هواداران مستکبرش این بود که هژمونی و پرستیژ آنان را در انظار جهانی به هم زد و آنان را با شکست سنگین و تقلیل اعتبار سیاسی، نظامی و استخباراتی در نظام بین‌المللی روبه‌رو کرد.

این طوفان از سوی یک گروه غیردولتی به نام حماس، برای پرستیژ غرب بسیار شکننده است و این همان «ضربه غیر قابل ترمیم» است که بعد از طوفان الاقصی در سخنان مقام معظم رهبری بازتاب یافته است. بنابراین ما اکنون نه‌تنها شاهد عدم قطعیت و ناامیدی در اسرائیل هستیم که واقعاً رؤیای تشکیل دولت یهودی را از دست داده، بلکه حامیان غربی آن به رهبری آمریکا، نیز هیمنه سیاسی بین‌المللی خود را از دست داده و اثرات این طوفان در این زمینه در آینده آشکارتر خواهد شد.

گسترش هویت اسلامی جریان مقاومت؛ مهمترین پیامد طوفان الاقصی

طوفان الاقصی از یک سو و جنایت‌های بی‌شمار صهیونیست‌ها در غزه مظلوم از سوی ديگر نه‌تنها گفتمان پان‌عربیسم و ملی‌گرایی گذشته در سپهر بین‌الملل را نابود کرده و گفتمان اسلامیت را در میان عرب‌ها یا حوزه پان‌عربیسم تقویت کرده، بلکه به نحوی باعث تغییر نظام بین‌الملل و ایجاد ترتیبات جدید در حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز شده است.

پایان هژمونی غرب با جنایات اسرائیل در غزه

یک نمونه این تغییر اینکه آمریکا از این پس جایگاه محوری خود را در بلوک غرب بیشتر از دست  داده و چنانکه اکنون شواهد شکست قطبیت آمریکا، هویدا است و دنیای اسلام به‌عنوان یک تمدن قوی و با روحیه مقاومت، در این شکست و زمین‌گیری آمریکا نقش اساسی داشته است و لذا می‌توان مهمترین پیامد فرهنگی و سیاسی طوفان الاقصی را تقویت و گسترش هویت اسلامی و اجتماعی جریان مقاومت و پایان هژمونی غرب در منطقه بدانیم.

انتهای پیام
captcha