با چه حالی به غزه بازگشتی ای عید!
کد خبر: 4209374
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۴

با چه حالی به غزه بازگشتی ای عید!

فلسطینیان در حالی به استقبال ایام عید فطر می‌روند که در اثر جنگی بی‌امان، 120 هزار تن قربانی داده و 350 هزار خانه ویرانه شده است. هیچ مسجدی در غزه نمانده که نماز عید فطر را اقامه و با شیرینی از کودکان پذیرایی کند...

چهارشنبه/ با چه حالی به غزه بازگشتی عید ! به گزارش ایکنا، عید سعید فطر حلول کرد و جهان عرب و مسلمانان دنیا با شادی و نشاط، لباس‌های نو و انواع شیرینی به استقبال این مراسم باشکوه رفتند. خانواده‌ها منتظر مهمانان هستند و عیدی بچه‌ها را آماده می‌کنند اما اینجا گنبدی روی زمین هست که معنای خوشبختی را بلد نیست و هیچ مناسبتی را درک نمی‌کند؛ مردم اینجا فقط امیدوارند زنده بمانند و به خانه‌هایشان که رژیم اشغالگر آنجا را به ویرانه تبدیل کرده است بازگردند.

عید فطر برای تمام کشورهای اسلامی و عربی سعید است جز اهالی غزه. این باریکه نیمی از سال را زیر سایه جنگی خونین و بی‌امان به‌سر برده و حالا در اثر موشکباران و بمب‌افکن تبدیل به ویرانه و تلی از خاک شده است. دیگر مسجدی باقی نمانده که در آن نماز عید فطر اقامه شود جایی نیست که برای تفریح عید در آن اتراق کرد. رژیم اشغالگر اسرائیل بیش از 200 پایگاه میراث تاریخی، بوستان و تفرجگاه باریکه غزه را بمباران کرده است. 
دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین گزارش می‌دهد که شمار قربانیان غیرنظامی فلسطینی از 120 هزار تن عبور کرده است.

امسال عید فطر در غزه رنگ خون گرفته و نسل‌کشی و پاکسازی نژادی از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی حیات ساکنان غزه را مختل کرده بی‌آنکه سازمان ملل درباره این فاجعه و مصیبت عظیم چاره‌ای بیاندیشد و آتش‌بسی اعلام شود.

با چه حالی به غزه بازگشتی عید ! 

عید فرارسیده و بیش از 120 هزار قربانی شامل 33 هزار تن شهید، 7 هزار تن مفقود، 75 هزار تن مجروح و  3500 تن اسیر و در این میان 73 درصد قربانیان زنان و کودکان هستند.

رژیم صهیونیستی بیش از 360 هزار واحد مسکونی را ویران کرده و این یعنی حدود یک میلیون و 500 هزار سکنه هیچ مأوا و سرپناهی ندارند و خانه‌های‌شان به کلی ویران شده هچنین هزار باب مسجد، کلیسا، مدرسه، دانشگاه و بیمارستان کاملاً آوار شده است. 
عید فطر آمده در حالی که سیاست گرسنگی دادن و قحطی در تمام مناطق غزه با بدترین شرایط در شمال این باریکه بیداد می‌کند و ده‌ها کودک، زن، نوزاد، بیمار و کهنسال در اثر بی‌غذایی درگذشته‌اند.

 تاریخ در طول قرن‌ها جنگ و ستم چیزی شبیه جنایات علیه فلسطینیان در این روزهای غزه به خود ندیده است. خون شهدای عزیز در مسیر آزادسازی فلسطین از شر دشمن اشغالگر و سفاک اسرائیل تا همیشه، روشنگر تاریخ باقی خواهد ماند.

با چه حالی به غزه بازگشتی عید ! 

عید فطر فرارسیده و اهالی غزه هر لحظه منتظر مرگ خود یا یکی از مجروحان جنگ هستند. آن‌ها حتی شیرینی ماه رمضان را درک و نماز عیدی هم اقامه نکردند. بیشتر مساجد آوار شده اعضای خانواده‌ها از هم دورافتاده‌اند این اهالی شمال  و جنوب غزه هیچ راه ارتباطی نیست و افراد خانواده بین اردوگاه‌‌ها در چادر مدارس و مرکز ایواء پراکنده شده‌‌اند.

60 درصد منازل مسکونی ویران شده است

دولت فلسطین با اعلام آمار حجم ویرانی‌ها در باریکه غزه گزارش داده که ماشین جنگ رژیم صهیونیستی بیش از 60 درصد منازل مسکونی را به کلی ویران کرده و تنها 24 مرکز بهداشت، 12 بیمارستان از 36 بیمارستان موجود با بدترین وضیعت ممکن در حال ارائه خدمات به مجروحان هستند.

همچنین 625 هزار دانش‌آموز از حق تحصیل محروم شده و 369 باب مدرسه از 495 مدرسه موجود از بین رفته و این علاوه بر تخریب کامل زیرساخت‌ها، نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع آب و برق است. همچنین 23 کودک در اثر گرسنگی و سوء تغذیه در برابر چشم جهانیان جان باخته‌اند.

مرکز آمار فلسطین اعلام کرد 90 درصد کودکان 6 تا 23 ماهه و زنان باردار با کمبود جدی مواد غذایی مواجه هستند و 27 فلسطینی که بیشترشان کودک بوده‌اند در اثر گرسنگی و قحطی جان خود را از دست داده‌اند و در عین حال مشکل بی‌آبی در سراسر باریکه غزه بحرانی جدی است و در حالی که سال 2022 میانگین آب مصرفی هر فرد در غزه بین 8 تا 8.4 لیتر در روز بوده حالا این مقدار به 3 لیتر در روز برای هر فرد کاهش یافته است.

با چه حالی به غزه بازگشتی عید ! 

با تمام این اوصاف گزارش‌هایی از قطر در مورد احتمال دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه در عید فطر این هفته وجود دارد و منابع مصری انتظار دارند در تعطیلات عید فطر در غزه آتش‌بس برقرار شود.

از سویی دیگر رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کرد: اسرائیل از زمان اولین معامله مبادله زندانیان با روز‌های سرنوشت‌سازی روبرو است. جنگ باید پایان یابد و بنیامین نتانیاهو باید برود، زیرا این موضوع به موضوع مرگ و زندگی تبدیل شده است.

اکنون بنابر اعتراف برخی مقامات و تحلیلگران صهیونیستی، رژیم غاصب در نقطه‌ای قرار گرفته که نه تنها دیگر نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد، بلکه هر چه بیشتر در تنور جنگ بدمد، از موقعیت کنونی نیز دورتر شده و معضلات ایجاد شده پس از جنگ را تقویت خواهد کرد.

حتی حمله به رفح، آخرین مأمن مردم غزه نیز دستاوردی چون تکمیل پازل جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم در برنخواهد داشت. این در حالی است که تاکنون طبق آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدای تجاوز از ۷ اکتبر به ۳۳۱۷۵ نفر و زخمی‌ها به ۷۵۸۸۶ نفر رسیده است.

انتهای پیام
captcha